Sowing Adrift. The Weed Revolution at Los Asperones in Malaga (Spain)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n7.2021.34559

Keywords:

Walking, City maps, Landscape architecture, Public gardens, Citizen participation

Abstract

The nomadic condition has determined the configuration of human societies during their long evolution. Various humanistic, socio-cultural and political trends have studied the symbolic and aesthetic possibilities of this wandering, but none in such depth as the Situationist drift. From Debord onwards, interest in loss has increased as a poetic strategy to give meaning to the territory covered within the urban environment. Thus, the art of wandering becomes a poetic way of inhabiting, capable of endowing the travelled territory with meaning generating relevant changes in the entropic ecosystem of the city and its forgotten or worn-out areas, as is the case of Los Asperones in Málaga, Spain. Among the inappropriate ways of this metaphorical inhabiting, promoted by an art in movement and the on foot architecture, we analyse the concept of the emergency or guerrilla garden and other urban and artistic projects that are committed to an overflowing growth like that of the weed, which knows how to grow among the forgotten margins and defy the established orders to change the structure of our social reality and propose alternatives to our ways of making worlds.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eugenio Rivas Herencia, Universidad de Málaga

Doctor en Bellas Artes por la Universidad de Granada (España) y Profesor de Bellas Artes en la Universidad de Málaga (España). Ha sido galardonado con premios de reconocido prestigio y seleccionado para diversas becas de creación e investigación. Su obra ha sido mostrada en numerosas exposiciones a nivel internacional y forma parte de numerosas colecciones privadas e importantes instituciones: www.eugeniorivas.com. 

María Rivas Herencia, Servicio de Vivienda Protegida, Junta de Andalucía

Arquitecta titulada por la ETSA Universidad de Sevilla (España) en 2016 y la ETSAV de la Universidad Politécnica de Cataluña (España). Ha disfrutado de las becas Santander y Elmer. En 2017 participa en el Anteproyecto Ciudad Saludable en Sevilla. Entre 2017 y 2020 trabaja en el estudio Miguel Marcelino en Lisboa y en Büro Urbane Prozesse, Berlín. En la actualidad disfruta de una beca en el Servicio de Vivienda Protegida, Junta de Andalucía.

References

Acaso, M. y Megías, C. (2017). Art Thinking. Cómo el arte puede transformar la educación. Madrid: Paidós.

Alÿs, F. (2003). El profeta y la mosca. Madrid: MNCARS y Turner.

Black, B. (2013). La abolición del trabajo. Logroño: Pepitas de calabaza.

Bourriaud, N. (2015). La exforma. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Camnitzer, L. (2020). Manual Anarquista de Preparación Artística. DATJornal, 5(2). 267-274.

Camus, A. (2006). El mito de Sísifo. Madrid: Anaya.

Careri, F. (2013). Walkscapes. Barcelona: Gustavo Gili.

Careri, F. (2016). Pasear, detenerse. Barcelona: Gustavo Gili.

Clément, G. (2019). Una breve historia del jardín. Barcelona: Gustavo Gili.

Debord, G. (1999). Teoría de la deriva. En Internacional situacionista, vol. I: La realización del arte (1958-61). Madrid: Literatura Gris.

Debord, G. (2008). La sociedad del espectáculo. Valencia: Pre-textos.

Deleuze, G. (2006). Diferencia y repetición. Madrid: Amorrortu.

Deleuze, G. y Guattari, F. (2005). Rizoma. Valencia: Pretextos.

Duque, F. (2008). Habitar la tierra. Medio ambiente, humanismo, ciudad. Madrid: Abada Editores.

Franco, J. T. (2014, 3 de abril). Esto no es un Solar: Reconvirtiendo parcelas vacías en espacio público [Parte II]. Plataforma de arquitectura. Recuperado el 2021, 19 de junio de https://www.plataformaarquitectura.cl/cl/02-349303/esto-no-es-un-solar-reconvirtiendo-parcelas-vacias-en-espacio-publico-parte-ii.

Filigrana, P. (2020). El pueblo gitono contra el sistema-mundo. Reflexiones desde una militancia feminista y anticapitalista. Ciudad de México: Akal.

Goodman, N. (1978). Maneras de hacer mundos. Madrid: Visor.

Han, B. C. (2019a). Ausencia: acerca de la cultura y la filosofía en el Lejano Oriente. Buenos Aires: Caja Negra.

Han, B. C. (2019b). Loa a la tierra. Un viaje al jardín. Barcelona: Herder.

Jacobs, J. (2011). Muerte y vida de las grandes ciudades. Madrid: Capitán Swing.

May, R. (1998). La necesidad del mito. La influencia de los modelos culturales en el mundo contemporáneo. Barcelona: Paidós.

Monteys, X. et al., (2012). Rehabitar en nueve episodios. Madrid: Ricardo López Lampreave.

Moreno, C. (2020, octubre). La ciudad del cuarto de hora. TedTalks. Francia: TED. Recuperado el 2021, 19 de junio de https://www.ted.com/talks/carlos_moreno_the_15_minute_city/transcript?language=es.

Pasti, U. (2008). Jardines. Los verdaderos y los otros. Barcelona: Elba.

Ríos, B. (2021). Situacionismo, psicogeografía y deriva: una cartografía de emociones. Geografía Infinita. Recuperado el 2021, 19 de junio de https://www.geografiainfinita.com/2021/03/situacionismo-psicogeografia-y-deriva-una-cartografia-de-emociones/.

San Martín, F. J. (2007). Una estética sostenible. Arte en el final del Estado del bienestar. Pamplona: Cátedra Jorge Oteiza, Universidad de Navarra.

Teycheney, C. y Engel, Y. (2012, junio). La Charte Main Verte. Des Jardins Partagés de Paris [Carta la mano verde. Jardines compartidos de París]. París: Paragramme. Recuperado el 2021, 19 de junio de https://cdn.paris.fr/paris/2020/10/06/546548c5ab8ecf1df7a71392bc02b86f.pdf.

Thoreau, H. D. (2015). Desobediencia civil. En Desobediencia. Antología de ensayos políticos. Madrid: Errata Naturae.

Trevor, T. (2017, 4 de agosto). Lois Weinberger [Documenta 14 Daybook]. Tom Trevor. Recuperado el 2021, 19 de junio de https://tomtrevor.net/2017/08/04/lois-weinberger-documenta-14-daybook/.

Tyrnauer, M. (Dir.) (2016). Citizen Jane: Batalla por la ciudad [documental]. Estados Unidos: Altimeter Films.

Published

2021-09-01

How to Cite

Rivas Herencia, E., & Rivas Herencia, M. (2021). Sowing Adrift. The Weed Revolution at Los Asperones in Malaga (Spain). Artilugio, (7), 283–300. https://doi.org/10.55443/artilugio.n7.2021.34559

ARK