A cartography of the body: Forms and ideas in the work of Daniel García

Authors

  • Manuel Alejando Quaranta Universidad Nacional de Rosario

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n7.2021.34557

Keywords:

Body, Memory, Exploration, Painting, Representation

Abstract

As part of my research into the visual arts and their relationship with other disciplines, I'm interested in approaching the work of the Argentinean artist Daniel García, given that his production, made up mainly of paintings and drawings, has over time incorporated other formats or devices that go beyond his original field of action. In this sense, his work admits the qualification of heterogeneous, thinking not only in terms of the materiality or the media used, but also considering the variety of issues he includes in his work. 

What I propose in this article is a review of García's work, with a focus on those problems that gradually developed within his artistic project: body, representation and memory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Manuel Alejando Quaranta, Universidad Nacional de Rosario

Licenciado en Filosofía y Magister en Literatura Argentina; Profesor Titular en la carrera de Bellas Artes (U.N.R). En 2015 publicó su primera novela La muerte de Manuel Quaranta. Escribe análisis críticos sobre arte, literatura y cine en Infobae Cultura, El Flasherito, Polvo y Ramona; además de textos para exposiciones y catálogos. Ha realizado instalaciones y perfomances, tanto en muestras colectivas como individuales.

References

Benjamin, W. (2018). Tesis sobre el concepto de historia (1940). En W. Benjamin, Iluminaciones (pp. 307-318). Madrid: Taurus.

Blanqui, A. (2002). La eternidad por los astros. Buenos Aires: Colihue.

Carrera, A. (2019). Anch’io sono pittore! Buenos Aires: Mansalva.

Centro Cultural Haroldo Conti (2012). Institucional. Centro Cultural de la Memoria Haroldo Conti. Recuperado el 2021, 19 de junio de http://conti.derhuman.jus.gov.ar/areas/institucional/institucional.php.

Duden (s. f.). Nachleben. En Diccionario Duden de alemán. Recuperado el 2021, 20 de febrero de https://www.duden.de/rechtschreibung/Nachleben.

Gray, J. (Dir.) (2019). Ad astra [largometraje]. Estados Unidos: 20th Century Fox, Plan B Entertainment, New Regency Productions.

García, D. (s. f.). Visión del arte. Bola de nieve [blog]. Recuperado el 2021, 19 de junio de http://www.boladenieve.org.ar/artista/20/garcia-daniel.

García, D. (2013). Un gato que camina solo. Rosario: Iván Rosado.

García, D. (2015). Bandido. Rosario: Iván Rosado.

García, D. (2020a). Stardust; Nachleben. Daniel García [blog]. Recuperado el 2021, 19 de junio de https://daniel-garcia.blogspot.com/.

García, D. (2020b, 17 de junio). Ciclo de Puerta Abiertas: Daniel García, artista visual [video]. Goethe Plus Eventos Culturales [GoetheSchuleAR]. Recuperado el 2021, 19 de junio de https://www.youtube.com/watch?v=bx2tyuBmwgY.

García, F. (2020, 11 de mayo). El artista argentino que pintó hace 25 años un retrato universal de la pandemia. La Nación. Recuperado el 2021, 19 de junio de https://www.lanacion.com.ar/cultura/el-artista-argentino-pinto-hace-25-anos-nid2363970/.

Ingrassia, F. (2013). Estéticas de la dispersión. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.

Márai, S. (2006). El último encuentro. Barcelona: Salamandra.

McMullen, K. (Dir.) (1983). Ghost Dance [largometraje]. Reino Unido: Ken Mccullen - LOOSEYARD LTD. Recuperada el 2021, 19 de junio de https://youtu.be/SwkjAuN-_-k

Peeters, B. (2013). Derrida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Quignard, P. (2014). Morir por pensar. Buenos Aires: El cuenco de Plata.

Serres, M. (2011). Variaciones sobre el cuerpo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Published

2021-09-01

How to Cite

Quaranta, M. A. (2021). A cartography of the body: Forms and ideas in the work of Daniel García. Artilugio, (7), 301–318. https://doi.org/10.55443/artilugio.n7.2021.34557

ARK