Photographic archive and visual memory: The case of José La Vía in the “Museo Histórico de San Luis”

Authors

  • Carlos Andrés González Universidad Nacional de San Luis

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n7.2021.34554

Keywords:

Archive, Museum, Memory, Identity, Photography, Discourses

Abstract

In the city of San Luis, the archive created with the photographic work of José La Vía (1888-1975) represents a significant, symbolic space where the local identity is discursively constructed. In this article, we share the progress of a research project, the purpose of which is to understand the production of La Vía and its participation in the processes of elaboration of memory, identity and visual imagery.

Discourse analysis, as an interdisciplinary research practice, is at the base of the methodology of our work. We address a group of images that currently integrate the permanent exhibition of the “Museo Histórico de San Luis”. The studied cases are closely interwoven with other representations —visual and/or textual— within the framework of hegemonic identity projects and account for the relevance that the images of the archive acquire in contemporary visual culture. In this sense, the use of La Vía photographs in discursive contexts associated with the construction of local history make them core elements of our collective memory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Andrés González, Universidad Nacional de San Luis

Artista visual, docente e investigador. Licenciado en Artes Plásticas y Magíster en Arte Latinoamericano en la Universidad Nacional de Cuyo. Es docente de la UNSL y el Instituto de Formación Docente Continua de Villa Mercedes, donde asimismo integra proyectos de investigación. Ha dado conferencias y congresos y distintos encuentros del ámbito académico nacional e internacional.

References

Alcaraz, M. (2011). José La Vía; Un fotógrafo en el San Luis del siglo XX. San Luis, Argentina: SLL.

Alvarado, M. (2011). Salvajes, exóticos… pero no vencidos. Sobre tres modalidades de (re)elaboración de la memoria visual con fotografías de indígenas en Chile. En M. Giordano y A. Reyero (comps.), Identidades en foco. Fotografía e investigación social. Resistencia, Argentina: Universidad Nacional del Nordeste.

Angenot, M. (2010). El discurso social; Los límites históricos de lo pensable y lo decible. Buenos Aires: Siglo XXI.

Benjamin, W. (2015). Breve historia de la fotografía. En: T. Vera Barros (Comp.), Estética de la imagen (pp. 83-107). Buenos Aires: La Marca Editora.

Bourdieu, P. (2006). La identidad y la representación: elementos para una reflexión crítica sobre la idea de región. En Ecuador debate, (67), pp. 165-184.

Cuche, D. (2002). La noción de Cultura en las Ciencias Sociales. Buenos Aires: Nueva Visión.

Didi-Huberman, G. (2015). Remontajes del tiempo padecido; El ojo de la Historia, 2. Buenos Aires: Editorial Biblos.

Foucault, M. (2001). La arqueología del saber. México: Siglo XXI.

Guasch, A. M. 2003). Los estudios visuales. Un estado de la cuestión. Estudios Visuales, 1(1) pp. 8-16. Recuperado de http://www.fadu.edu.uy/estetica-diseno-ii/files/2020/03/Los-estudios-visuales_Guasch.pdf

Huyssen, A. (2009). Medios y memoria. En C. Feld y J. Stites Mor (Eds.), El pasado que miramos; Memoria e imagen ante la historia reciente, (pp. 15-24). Buenos Aires: Paidós.

Krauss, R. (2002). Lo fotográfico; Por una teoría de los desplazamientos. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

Lartigue, A. y Yáñez, G. (2012). El Mercado Municipal: centro de la vida comercial de San Luis. Recuperado de:

http://patrimoniosl.unsl.edu.ar/documentos/mercado.pdf

Lobo, C. (2014). La construcción discursiva de la identidad puntana en el siglo XXI. Continuidades, rupturas y emergencias en torno a los tópicos que sustentaron el proyecto identitario de fines del siglo XX. (Tesis doctoral). Universidad Nacional de Córdoba. Córdoba, Argentina.

Mirzoeff, N. (2003). Introducción a la cultura visual. Barcelona: Paidós.

Mitchell, W. J. T. (2009). Teoría de la imagen. Madrid: Akal.

Museo Histórico de San Luis (2013). Catálogo. San Luis: Gobierno de San Luis.

Tagg, J. (2005). El peso de la representación; Ensayos sobre fotografías e historias. Barcelona: Editorial Gustavo Gili.

Trocello, G. (2008). La manufactura de “ciudadanos siervos”; Cultura política y regímenes neopatrimonialistas. San Luis: Nueva Editorial Universitaria.

Valdettaro, S. (2015). Epistemología de la comunicación: una introducción crítica. Rosario: UNR Editora.

Verón, E. (1993). La semiosis social; Fragmentos de una teoría de la discursividad. Barcelona: Gedisa.

Published

2021-09-01

How to Cite

González, C. A. (2021). Photographic archive and visual memory: The case of José La Vía in the “Museo Histórico de San Luis”. Artilugio, (7), 191–205. https://doi.org/10.55443/artilugio.n7.2021.34554

ARK