Time latencies. Memory and archive in an installation by Albertina Carri

Authors

  • María Soledad Boero Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n6.2020.30033

Keywords:

archive, memoirs, sound, images, remains

Abstract

Within the framework of a series of theoretical concerns that articulate memoirs, archives and subjectivities, I’m interested in certain contemporary aesthetic materials related to our recent traumatic past, which open the languages of the memory into other records and temporalities. In this work, I will make an approximation to the multiple audiovisual installation Operación Fracaso y El Sonido Recobrado, de Albertina Carri , filmmaker and visual artist with a long history in our country, whose movie Los rubios (2003) about her parents’ disappearance, marked a turning point in the ways of conceiving the stories of the past and the rhetorics of memory. The installation —which was exhibited in the Parque de la Memoria de Buenos Aires, From September to November 2015— consists of five parts (Presente, Allegro/A piace, Cine puro, Operación fracaso y Punto impropio) and is accompanied by a catalog with texts by the artist and the curators of the work. Each axis of the exhibition is much more than bringing the past to the present, it is an evocation of her parents through the threads of her inheritance, where the artist (already older than her parents and also a mother) wonders again about the powers of the unclosed memory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Soledad Boero, Universidad Nacional de Córdoba

Dra. en Semiótica por la UNC. Lic. en Letras Modernas (FFyH -UNC). Es docente e investigadora en la Escuela de Letras (FFyH-CIFFyH-UNC). Ha sido miembro activo del área Pedagogía de la Memoria, del Archivo Provincial de la Memoria de Córdoba (2012-2018). Sus indagaciones giran en torno a los vínculos entre arte y experiencia, las relaciones entre archivo y temporalidades heterogéneas y memorias de lo impersonal. En 2017 publicó Trazos impersonales. Jorge Baron Biza y Carlos Correas. Una mirada heterobiográfica (Eduvim). 

References

Aguilar, G. (2017) El recorrido infinito de la imagen: el cine expandido en la era de la instalación. En A. Rodríguez y C. Elizondo (comp.) Tiempo archivado. Materialidad y espectralidad en el audiovisual. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.

Arfuch, L. (2015) “Albertina o el tiempo recobrado”. Informe Escaleno. Disponible en: http://informeescaleno.com.ar/index.php?s=articulos&id=389

Bernini, E. (2018) Estallar el testimonio. Albertina Carri: cine, instalación, performance

y porno. Kilómetro 111, ensayos sobre cine (N° 14-15), pp. 81-93. Buenos Aires: Universidad del Cine.

Boero, M. S. (05/2019) “Archivo, distancia y afectos. Una aproximación a Cuatreros de Albertina Carri” (ponencia). X Congreso Internacional Orbis Tertius “Espacios y espacialidad”. Congreso llevado a cabo en Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación de la Universidad de La Plata. Mimeo.

Cámara, Mario (2017) Restos épicos. La literatura y el arte en el cambio de época. Buenos Aires: Libraria.

Carri, A. (directora) (2010) Restos. 25 miradas. 200 minutos. Secretaría de Cultura. Buenos Aires: INCAA.

Carri, A. (11/2015) Catálogo de Operación Fracaso y El sonido recobrado. Instalación audiovisual múltiple. Parque de la Memoria. Buenos Aires. Disponible en: https://issuu.com/parquedelamemoria/docs/catalogo_albertinacarri_final_simpl

Carri, A. (directora) (2017) Cuatreros. Buenos Aires: INCAA.

Carri, A. (2018) “Proyecto instalación. Aquí estoy, todavía”. Kilómetro 111, ensayos sobre cine (N°14-15), pp. 160 -166. Buenos Aires: Universidad del cine.

Carri, A. (2020) “Punto impropio”, video que formó parte de la exposición Operación Fracaso y El Sonido Recobrado. Sala PAyS. Parque de la Memoria. Bs. As. Disponible en: https://parquedelamemoria.org.ar/multimedia/punto-impropio-de-albertina-carri/

Chejfec, S. (2015) Últimas noticias de la escritura. Buenos Aires: Entropía editorial.

Cinelli, J. P. (11/04/2020) Albertina Carri: “Estas cartas se pueden leer como un tratado sobre la pasión de vivir”. Página 12. Disponible en: https://www.pagina12.com.ar/258870-albertina-carri-estas-cartas-se-pueden-leer-como-un-tratado-?fbclid=IwAR10BbkqNocqXkZsEaNziADUZ5FH63VLOEaRloUJc8TXdvTU93zzD5jAhx0

Deleuze, G. (2009) Cine I. Bergson y las imágenes. Buenos Aires: Editorial Cactus.

Didi-Huberman, G. (2014) El hombre que andaba en el color. Madrid: Abada editores.

Didi-Huberman, G. (2013) La imagen superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warburg. Madrid: Abada editores.

Didi-Huberman, G. (2008) Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo editora.

Dólar, M. (2004) Una voz y nada más. Buenos Aires: Ediciones Manantial.

Garramuño, F. (2015) Mundos en común. Ensayos sobre la inespecificidad en el arte. Buenos Aires: F.C.E.

Lapoujade, D. (2009) Potencias del tiempo. Versiones de Bergson. Buenos Aires: Editorial Cactus.

Link, D. (09/2015) Albertina: artista de nuestro tiempo [Blog], Disponible en: http://linkillo.blogspot.com.ar/2015/09/albertina-carri-artista-de-nuestro.html

Nancy, J. L. (2007) A la escucha. Buenos Aires: Amorrortu editores.

Moreno, M. (18/10/2015) A las patadas. Página 12, Suplemento Radar. Disponible en: https://www.pagina12.com.ar/diario/suplementos/radar/9-10992-2015-10-18.html

Published

2020-09-01

How to Cite

Boero, M. S. (2020). Time latencies. Memory and archive in an installation by Albertina Carri. Artilugio, (6), 24–42. https://doi.org/10.55443/artilugio.n6.2020.30033

Issue

Section

Reflexiones

ARK