Memories of rock culture in the Argentine provinces

Authors

  • Román Eduardo Mayorá Universidad Nacional de Entre Ríos / Universidad Autónoma de Entre Ríos

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n7.2021.30029

Keywords:

Rock music, Scenes, Cultural studies, Argentine rock, Cultural memory

Abstract

     This article presents the current state of discursive production about rock music in the so-called “interior” of Argentina, based on 17 works published in book format, with a systematization of data about the publications (year and type of edition, geographic and temporal clipping, narrative strategy, sources, among other dimensions). The research on the different strategies used to tell rock’s stories allows us to explain common features, differences and themes on which there is a vacancy of knowledge. Reviewing the corpus, we stop at references to the associative activities and self-management as outstanding features in the narratives about rock culture. Finally, we take stock of the current state of inquiry on the subject and future prospects, and we point out the importance of investigating and documenting the history of rock and its value for the memory of the different provincial scenes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Román Eduardo Mayorá, Universidad Nacional de Entre Ríos / Universidad Autónoma de Entre Ríos

Lic. en Comunicación Social por la Universidad Nacional de Entre Ríos y Mag. en Estudios Culturales por la Universidad Nacional de Rosario. Docente en las cátedras Arte y cultura de masas (Lic. en Comunicación Social y Tec. en Gestión Cultural, FCEDU–UNER) y Semiótica (FHAyCS–UADER). Coordinador Académico de la Tecnicatura en Gestión Cultural (FCEDU–UNER). Director del PID UNER 3181 “Escenas de la música urbana”.

References

Abecilla, D. (2012). Sueños. Una historia de rock. Historia del rock mercedino. San Luis: Nueva Editorial Universitaria.

Acebo, D. (2014). Pampa y rock. Una aproximación a la historia del rock en La Pampa (1964-2004). Santa Rosa: Edición de autor.

Alabarces, P. (1993). Entre gatos y violadores. El rock nacional en la cultura argentina. Buenos Aires: Colihue.

Alabarces, P. (2007). 11 apuntes (once) para una sociología de la música popular en la Argentina. Tram[p]as de la Comunicación y la Cultura 52, pp. 35-42. Universidad Nacional de La Plata. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/36687

Aquino, K. (2016). Mis memorias de BDI. Paraná: Abrazo Ediciones.

Arboleya, S. (1998). La trova rosarina. Rosario: Homo Sapiens.

Arvon H. (1982). La autogestión. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Becerra, M. y Mastrini, G. (2011). Transformaciones en el sistema de medios en la Argentina del siglo XXI. Working Paper N° 21. Brasil: Plataforma Democrática. Recuperado de: http://www.plataformademocratica.org/Arquivos/Plataforma_Democratica_Working_Paper_21_2011_Espanhol.pdf

Benedetti, S. y Graziano, M. (2016). Estación imposible: Expreso Imaginario y el periodismo contracultural argentino. Buenos Aires: Gourmet Musical Ediciones.

Benito, K. (2018). Micropolíticas, cultura y lazos sociales. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Bennett, A. (2004). Consolidating the music scenes perspective. Poetics 32, pp. 223-234. Ámsterdam: Elsevier. Recuperado de https://www.sfu.ca/cmns/courses/2011/488/1-Readings/Bennett%20Consolidating%20Music%20Schenes.pdf

Berro, F. (2008). Los libros del rock argentino [Blog]. Recuperado de https://loslibrosdelrockargentino.blogspot.com/

Berti, E. (1994). Rockología. Documentos de los 80. Buenos Aires: Beas Ediciones.

Bobbio, D. (comp.) (2011). Inconsciente colectivo. Producir y gestionar cultura desde la periferia. Caseros: RGC Libros.

Cáceres Márquez, A. (2019). Rock del estero. Trayectorias de sus bandas. Santiago del Estero: Editorial de la Universidad Nacional de Santiago del Estero.

Coronel, P. (Director). (2007). VHS: rock rosarino de los 80. [Video en línea]. Rosario. Recuperado de: https://leocesarini.blogspot.com/2008/11/vhs-rock-rosarino-de-los-80s-de.html

Cousinet, G. (dir.) (2009). Extramuros: La historia del movimiento de rock mendocino (1958-1998). Mendoza: Editorial de la Universidad Nacional de Cuyo.

David, A. (Director). (2018). 65-75 Comarca Beat. [DVD]. Santa Fe.

Del Val Ripollés, F. (2014). Rockeros insurgentes, modernos complacientes: juventud, rock y política en España (1975-1985). Memoria para optar al grado de Doctor. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Facultad de Ciencias Políticas y Sociología. Recuperado de http://eprints.ucm.es/29411/

Díaz, C. (2005). Libro de viajes y extravíos. Un recorrido por el Rock Argentino (1965-1985). Unquillo: Narvaja Editor.

Frith, S.; Straw, W.; Street, J. (2006). La otra historia del rock. Barcelona: Robinbook.

Gazzo, W. (2007). 50 canciones del rock mendocino. Mendoza: Ediciones culturales de Mendoza.

Gazzo, W. (2018). Más canciones del rock de Mendoza. Mendoza: Ediciones culturales de Mendoza.

Giordano, D. (2013). Inédito. Rock subterráneo en Rosario 1982-1987. Rosario: Yo soy Gilda Editora.

Grinberg, M. (2015). Cómo vino la mano: orígenes del rock argentino. Buenos Aires: Gourmet Musical Ediciones.

Gutiérrez, E. (comp.) (2010). Rock del país. Estudios culturales del rock en Argentina. Jujuy: Editorial de la Universidad Nacional de Jujuy.

Gutiérrez, E. (2015). Viaje eterno: antología de letras del rock jujeño. Jujuy: Intravenosa Ediciones.

García, M. (ed.) (2010). Rock en papel. Bibliografía crítica de la producción académica sobre el rock en Argentina. La Plata: EDULP.

Hebdige, D. (2004). Subcultura. El significado del estilo. Barcelona: Paidós.

Igarzábal, N. (2018). Más o menos bien. El indie argentino en el rock post Cromañón (2004-2017). Buenos Aires: Gourmet Musical.

INAMU (2014). Manual de Formación N° 2: Herramientas de autogestión en la música. Buenos Aires.

Jaramillo, M. (2017). 10 gatos locos. La historia de UCTM y algunos desvaríos sobre el rock en Trelew 1995-1997. Trelew: Buenapipa.

Lamacchia, M. C. (2011). Otro cantar. La música independiente en Argentina. Buenos Aires: Unísono Ediciones.

Lindón, A. (1999). Narrativas autobiográficas, memoria y mitos: una aproximación a la acción social. Economía, Sociedad y Territorio, vol. II (6), julio-diciembre 1999, pp. 295-310. México: El Colegio Mexiquense.

Pairone, J. M. (comp.) (2016). Esto es una escena. Discos cordobeses emergentes y diferentes formas de escribir sobre música. Córdoba: El servicio postal.

Pousa, N. (2009). La Falda en tiempo de Rock. Córdoba: Arkenia.

Pujol, S. (2005). Rock y dictadura. Crónica de una generación (1976-1983). Buenos Aires: Emecé.

Ramos, S. (2008). A todo volumen. Historias de tapas del rock argentino. Buenos Aires: Edición de autor.

Rébori, S. (2012). Generación subterránea. La otra historia del rock de Rosario. Rosario: Amanoediciones.

Reynolds, S. (2012). Retromanía. La adicción del pop a su propio pasado. Buenos Aires: Caja Negra.

Rolando, C. (comp.) (2018). Yo estuve ahí... Testimonios sobre el Rock en Córdoba. Córdoba: Editorial Universidad Nacional de Córdoba.

Schwieters, L. (Guionista y productora) y Kuczek, M. (Director). (2009). El rock de acá. [Video en línea]. Posadas. Recuperado de:

https://tierrasoniada.wordpress.com/2012/05/09/el-rock-de-aca/

Schwieters, L. (2017). Rock en Misiones. Canciones con historia. Buenos Aires: Editorial Dunken.

Scribano, A. O. (2008). El proceso de investigación social cualitativo. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Straw, W. (1991). Systems of Articulation, Logics of Change: Scenes and Communities in Popular Music. Cultural Studies, 5, (3), pp. 361-375. Abingdon: Routledge.

Straw, W. (2006). Scenes and sensibilities. COMPÓS, Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. Agosto de 2006. Brasil.

Vallejos Amil, J. (2017). Rock correntino, pue. Corrientes: Editorial de la Universidad Nacional del Nordeste.

Vandendorpe, C. (2003). Del papiro al hipertexto: ensayo sobre las mutaciones del texto y la lectura. México: Fondo de Cultura Económica.

White, H. (2010). Ficción histórica, historia ficcional y realidad histórica. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Williams, R. (1974). Los medios de comunicación social. Barcelona: Península.

Williams, R. (1980). Marxismo y literatura. Barcelona: Península.

Zabiuk, M.G. (2007). Las revistas de rock en la Argentina. Tram[p]as de la Comunicación y la Cultura 52, pp. 43-47. La Plata: Facultad de Periodismo y Comunicación Social, Universidad Nacional de La Plata.

Published

2021-09-01

How to Cite

Mayorá, R. E. (2021). Memories of rock culture in the Argentine provinces. Artilugio, (7), 206–225. https://doi.org/10.55443/artilugio.n7.2021.30029

ARK