Los fusilamientos from Alejandro Román: narraturgy and theater of the real

Authors

  • Carlos Gutiérrez Bracho Universidad Veracruzana

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n6.2020.30018

Keywords:

Ayotzinapa, Tlatlaya, Goya, narraturgy, documentary theater, theater of the real

Abstract

     In September 2014, Mexico lived one of forced disappearance cases that had made the greatest impact in the last decades: 43 students were kidnapped in Ayotzinapa by police and Mexican army. Inspired by this tragedy, playwright Alejandro Roman writes Los fusilamientos, a narraturgic text built on documents, testimonies and real images to posit his own truth about this event. In it, furthermore, explores two other massacres, one that happened the very same year as Ayotzinapa, in Tlatlaya, Estado de Mexico, and the shootings of Spanish people in Madrid, Spain, 1808. For the writer and poet, from a Zambranian vision, these stories become a motif for artistic exploration to face the terror that the State has been wanting to install through their institutionalized crimes. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Gutiérrez Bracho, Universidad Veracruzana

Es investigador del Centro de Estudios, Creación y Documentación de las Artes, en la Universidad Veracruzana (México). Es doctor cum laude en Lenguajes y Manifestaciones Artísticas y Literarias por la Universidad Autónoma de Madrid (España), grado que obtuvo, en 2017, con la tesis “Miradas desde el desierto. Hacia una poética existencial en el arte del clown”. ORCID id: https://orcid.org/0000-0003-3509-031X

References

Aznar Almazán, Y. et al. (2011). Los discursos del arte contemporáneo. Madrid: Centro de estudios Ramón Areces/UNED.

Bixler, J. E. (2020). “Teatro liminal, poesía y un pasado que no muere en la Plaza de Tlatelolco: Auxilio: Au Secours”, Investigación teatral, Vol. 10, 6, 4-26.

Comisión Nacional de los Derechos Humanos (2015). “CNDH reclasifica el caso Tlatlaya como investigación de ‘violaciones graves’ de derechos humanos”, Boletín de prensa. Consultado el 15 de enero de 2020. Disponible en: https://www.cndh.org.mx/sites/default/files/doc/Comunicados/2015/COM_2015_007.pdf

Diéguez, I. (2013). Cuerpos sin duelo. Iconografías y teatralidades del dolor. Córdoba: DocumentA/Escénica.

Féral, J. (2005). “La memoria en las teorías de la representación: entre lo individual y lo colectivo”. En: Osvaldo Pellettieri (ed.) (2005). Teatro, memoria y ficción. Buenos Aires: Galerna.

Ferri, P. (2016). “Clara Gómez insiste: ‘Los mataron’”, El país, 16 de mayo. Consultado el 15 de enero de 2020. Disponible en: https://elpais.com/internacional/2016/05/17/mexico/1463451279_462838.html

García Barrientos, J. (2009). “La ‘narraturgia’ a debate (teatro mexicano actual)”, Unidad y multiplicidad: tramas del hispanismo actual. VIII Congreso argentino de hispanistas. Mendoza: Zeta Editores.

González Hernández, M. (2017). “El cuerpo en la protesta social por Ayotzinapa. Prácticas artísticas y activismo en la toma política y cultural del Palacio de Bellas Artes”, Andamios, vol. 14, 34. Consultado en línea, el 5 de febrero de 2020. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-00632017000200115

Herrera Román, S. (2015). “¿Por qué torturaron hasta la muerte al normalista Julio César Mondragón Fontes?”, El Cotidiano, vol. 189, pp. 106-108.

Marcos Martínez, F. y Torres Oregón, F. (2017). “El caso Tlatlaya: ‘Pan y palos’ en la región de Tierra Caliente en México”, Antropología experimental, vol. 17, pp. 79-91.

Merahi, D. (2017). Théâtres du Rèel en Angleterre et en Écosse depuis les années 50. París: L’Harmattan.

Mirza, R.(2005). “Ficción escénica y construcción del acontecimiento: Elena Quinteros, presente de Marianella Morena y Gabriela Iribarren (Montevideo, 2003)”. En: Pellettieri, O. (ed.) (2005). Teatro, memoria y ficción. Buenos Aires: Galerna.

Olmos de Ita, E. (2010). “Narraturgia. Una narcoteoría”, Replicante, 11 de mayo. Recuperado en línea el 2 de enero de 2020. Disponible en: https://revistareplicante.com/narraturgia/

Ordaz, D. (2016). “Patricia, testigo del caso Tlatlaya, ‘me pidio plata’: Pablo Ferri”, Aristegui Noticias. Consultado el 14 de febrero de 2020. Disponible en: https://aristeguinoticias.com/0107/mexico/testigo-del-caso-tlatlaya-me-pidio-plata-pablo-ferri-video/

Ortiz, R. (2013). Fuera de escena. Teatro politizado y políticas del teatro mexicano. México: Malaletra.

Otero, S. y Joel R. (2016). “Tlatlaya: otra versión de la historia”, El Universal, 30 de junio. Consultado el 14 de febrero de 2020. Disponible en: https://www.eluniversal.com.mx/articulo/nacion/seguridad/2016/06/30/tlatlaya-otra-version-de-la-historia

Pavis, P. (2016). Diccionario de la performance y del teatro contemporáneo. México: Paso de Gato.

Román, A. (2016). Los fusilamientos. México: Fondo Editorial Estado de México.

Sánchez, C. (2017). “En la creación dramatúrgica me siento en paz, es mi remanso, entrevista con Alejandro Román”, Maborock. periodismo & Literatura, 17 de septiembre. Consultado en línea el 2 de enero de 2020 en: http://www.mamborock.mx/en-la-creacion-dramaturgica-me-siento-en-paz-es-mi-remanso/

Salvat, R. (2008). “Entrevista a Alejandro Román”, Monogàfic / IV. Els creadors. Recuperada en línea el 3 de enero de 2020, en: https://core.ac.uk/download/pdf/39115826.pdf

Sanchis Sinisterra, J. (2006). “Narraturgia”, Barcelona: Nuevo Teatro Fronterizo. Recuperado en línea el 20 de febrero de 2020, en https://vdocuments.mx/narraturgia-por-jose-sanchis-sinisterra.html

Visual Action (2017). “Muestra Fotográfica Internacional con los ausentes de Ayotzinapa”, Visual Action. Consultado en línea el 23 de enero de 2020 en: http://www.visualaction.org/proyecto-ayotzinapa/

Weiss, P. (2017). “Notas sobre el teatro documento”. Conjunto, vol. 185, pp. 2-7.

Zambrano, M. (2007). Algunos lugares de la poesía. Madrid: Trotta.

Published

2020-09-01

How to Cite

Gutiérrez Bracho, C. (2020). Los fusilamientos from Alejandro Román: narraturgy and theater of the real. Artilugio, (6), 173–193. https://doi.org/10.55443/artilugio.n6.2020.30018

ARK