Other figurations about time: the anachronism

Authors

  • Victoria Dahbar Instituto de Humanidades, CONICET Córdoba.

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n5.2019.25323

Keywords:

violence, temporality, figuration, anachronism, critique

Abstract

The proposal of this article is to present the notion of anachronism in an effort to restore its critical power. Anachronism has been considered a mistake by a more traditional historiography, but also a paradigm of historical interrogation, for the most recent art history. It is not so much about saving the game of opposites, as to address anachronism as a figuration, and beside other temporal figurations, in the specific sense in which Donna Haraway addresses this notion, that is, as it already contains a discussion with the best stabilized temporal frames. To this end, the paper puts forward three moments: first, it explores the critical nature of figuration; then, it offers a discussion about anachronism and its epistemic character; finally, it offers questions directed to the reflection of anachronistic bodies and materialities, i.e., that are at this time without belonging entirely to it.

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Author Biography

Victoria Dahbar, Instituto de Humanidades, CONICET Córdoba.

Doctora en Ciencias Sociales por la Universidad de Buenos Aires, Magíster en Comunicación y Cultura Contemporánea por el Centro de Estudios Avanzados de la Universidad Nacional de Córdoba, y Licenciada en Comunicación Social por la UNC. Vive en Córdoba, investiga en el Instituto de Humanidades (FFyH) con Beca de Posdoctorado de CONICET, y es docente en la Facultad de Ciencias de la Comunicación, UNC. En la intersección entre la filosofía política contemporánea, los estudios feministas y de género y los estudios culturales, busca pensar el vínculo entre temporalidad, violencia normativa y corporalidad, particularmente la potencia de corporalidades y materialidades anacrónicas.

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Published

2019-09-01

How to Cite

Dahbar, V. (2019). Other figurations about time: the anachronism. Artilugio, (5), 133–150. https://doi.org/10.55443/artilugio.n5.2019.25323