In a long time. Notes on the dialogical reconstruction of the avant-garde shock

Authors

  • Enzo Nicolás Yovino SeCyT - Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n5.2019.25319

Keywords:

aesthetic truth, deferred action, communicative action, dialogue, avant-garde

Abstract

In this paper I will try to relate the criticism of Hal Foster to the implications of shock –or of the aesthetics of shock, as I understand it– that Peter Bürger maintains in the Theory of the avant-garde (1974), with certain notions that the German author outlines in his article "The aesthetic truth" (1988). I will explain how a part of the objections that Foster presents are answered in that article and this will lead us to a point of convergence between both authors, who borrow conceptual tools from psychoanalysis. However, as I will show, such convergence can also be understood in pragmatic-communicative terms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Enzo Nicolás Yovino, SeCyT - Universidad Nacional de Córdoba

Licenciado en Pintura (Facultad de Artes, UNC), se desempeña como Profesor Adjunto en la Cátedra “Pintura I” y Profesor Asistente de la Cátedra “Problemática General del Arte” (Dpto. de Artes Visuales, FA, UNC). Es becario doctoral de SECyT (2019) y desarrolla el proyecto “El despliegue de la historia del arte como un proceso de aprendizaje: hacia una comprensión del giro lingüístico de la estética”.

References

Gustavo Agüero y Juan Saharrea, “Comprensión, verdad y prácticas sociales”, en Comprender. Un abordaje filosófico de la relación entre mente y lenguaje (Córdoba: Editorial de la Universidad Nacional de Córdoba, 2018): 97-157.

José Luis Brea, Nuevas estrategias alegóricas (Madrid: Tecnos, 1991).

Peter Bürger, “El problema de la autonomía del arte en la sociedad burguesa”, en Teoría de la Vanguardia (Barcelona: Península, 1987): 83-110.

Peter Bürger, Teoría de la Vanguardia (Barcelona: Península, 1987).

Peter Bürger, “La verdad estética”, Criterios, 31 (enero-junio de 1994): 5-23

Arthur Danto, Después del fin del arte. El arte contemporáneo y el linde de su historia (Madrid: Paidós, 1999).

Dino Formaggio, La “muerte del arte” y la estética (México: Grijalbo, 1992).

Hal Foster, El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo (Madrid: Akal, 2001).

Michel Foucault, Las palabras y las cosas. Una arqueología de las ciencias humanas (Buenos Aires: Siglo XXI, 1968).

Fernando Fraenza, El arte, una pregunta. Escritos previos (Córdoba: Brujas, 2018).

Jürgen Habermas, “La teoría de la racionalización de Max Weber”, en Teoría de la acción comunicativa (Buenos Aires: Taurus, 198): 197-330.

Jürgen Habermas, Teoría de la acción comunicativa (Buenos Aires: Taurus, 1989).

Vicente Jarque, Experiencia histórica y arte contemporáneo. Ensayos de estética y modelos de crítica (Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla La Mancha, 2002).

Hans Dieter Junker, “La reducción de la estructura estética: un aspecto del arte actual”, en Miseria de la comunicación visual, ed. H. K. Ehmer y otros (Barcelona: Gustavo Gilli, 1977).

Hebert Marcuse, Cultura y sociedad (Buenos Aires: Editorial Sur, 1967).

Filiberto Menna, La opción analítica en el arte moderno: figuras e íconos (Barcelona: Gustavo Gilli, 1977).

Heino Möller, “El arte como ideología”, en Miseria de la comunicación visual, ed. H. K. Ehmer y otros (Barcelona: Gustavo Gilli, 1977).

Published

2019-09-01

How to Cite

Yovino, E. N. (2019). In a long time. Notes on the dialogical reconstruction of the avant-garde shock. Artilugio, (5), 76–87. https://doi.org/10.55443/artilugio.n5.2019.25319