Experiences of time as constructors of corporeality: a story from artistic practice for collective reflection about temporal relationships in art

Authors

  • Talma Salem SeCyT - Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n5.2019.25316

Abstract

This essay aims to share the experience of the project “WALKING: Studies about the Giulia Palladini's ‘logic of prelude’ and artistic practice as research”, radicated at the Center for Production and Research in Arts of the National University of Córdoba, part of the CePIABIERTO2018. It is an exposition of how questions about temporality are permeating our work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Talma Salem, SeCyT - Universidad Nacional de Córdoba

Artista y gestora cultural brasileña, graduada en el curso de Comunicación de las Artes del Cuerpo por la PUC, São Paulo, Brasil. Máster en Artes Escénicas y Cultura Visual en 2017, ARTEA/UCLM, España. Reside en Córdoba, Argentina, en donde es alumna del Doctorado en Artes, UNC. Responsable y directora artística del proyecto “CAMINANDO: estudios sobre la lógica del preludio de Giulia Palladini y la práctica artística como investigación”, en CePIA, Facultad de Artes, UNC.

References

Marina Abramovic, “Canal Contemporâneo”, Youtube (Brasil, 2011). Consultado en marzo de 2018, disponible en https://youtu.be/ZQguiR0etKU.

SantiagoAlba Rico, “La carne y el tiempo (Lecciones del aburrimiento)”, en Victoria Pérez Royo y Diego Agulló, Componer el plural, escena cuerpo, política. (Barcelona: Mercat de les Flors/ Institut del Teatre/ Ediciones Polígrafa, 2016): 107-128.

Gilles Deleuze, Bergsonismo, 2ª ed. (São Paulo: 34, 2012).

John Dewey, Arte como experiencia (São Paulo: Martins Fontes, 2010).

Erika Fischer-Lichte, (2016). “Experiencia estética como experiencia umbral”, Revista de Teoría del Arte, 18 (2016): 79-100. Consultado en marzo de 2018, disponible en https://revistateoriadelarte.uchile.cl/index.php/RTA/article/view/39056/40705

Néstor García Canclini, “Arte y sociología en la década del 70”, en La Producción Simbólica, teoría y método en sociología del arte (Argentina: Siglo XXI, 2001), 23.

David Lapoujade, Potencias do tempo (São Paulo: N-1, 2013).

David Lapoujade, William James, a contrução da experiencia (São Paulo, Brasil: N-1, 2017).

André Lepecki, Agotar la Danza, performance y política del movimiento (España: Universidad de Alcalá y Mercat de Flores, 2006).

Peter Pál Pelbart, “Biopolítica”, Sala Preta - Revista do PPG em Artes Cênicas ECA-USP, 7, (28 de noviembre de 2007): 57-66. Consultado en marzo de 2018, disponible enhttps://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v7i0p57-66

Published

2019-09-01

How to Cite

Salem, T. (2019). Experiences of time as constructors of corporeality: a story from artistic practice for collective reflection about temporal relationships in art. Artilugio, (5), 42–53. https://doi.org/10.55443/artilugio.n5.2019.25316