Affective pedagogy between/of/next to images. An experience with graduate students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n10.2024.46010

Keywords:

workshop, images, cartography, affections, pedagogy

Abstract

This article aims to reflect on an experience of pedagogical work with images involving postgraduate students. Trans/in/end disciplinary methodologies were used to facilitate an affective encounter, both among workshop participants (students and teachers) and with the proposed materialities. Firstly, the dynamics and objectives of the workshop are described and explained. Then, the employed methodology and the one related to the exercise of constructing narratives and experiences for the development of this work are detailed. Thirdly, the reflections are deepened by incorporating feedback from the participants, as well as the cartographies collectively constructed during the workshop. The workshop and this writing seek to highlight the potential of a methodological approach with visualities and counter-visualities, the critical questioning of the use of images in educational contexts and the power that emerges from the trans/in/end disciplinary approach.

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Author Biographies

  • Ornella Barone Zalloco, National University of Mar del Plata

    Doctoranda en Educación con formación en Narrativas y (Auto)biografía por la Universidad de Rosario (UNR), Diplomada en Construcción de Proyectos con Metodologías Cualitativas por la Universidad de La Plata, Postítulo de Educación, Imágenes, y Medios en FLACSO, Profesora y Diseñadora en Comunicación Visual por la Universidad de La Plata. Becaria doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Tecnológicas (CONICET). Forma parte de la Red de Estudios Visuales Latinoamericanos (RevLat). https://mdp.academia.edu/ornelabaronezallocco 

  • Verónica Capasso, National University of La Plata

    Dra. y Mg. en Ciencias Sociales, Prof. en Historia del arte, orientación artes visuales, y Lic. en Sociología por la Universidad Nacional de La Plata (UNLP). Investigadora Asistente de CONICET. Ayudante diplomada en la cátedra Cultura y sociedad de la UNLP y, en posgrado, parte del equipo docente del Taller de Tesis I. Coordina el grupo “Estudios sociales del arte, la cultura y la política en Latinoamérica” (IdIHCS-UNLP) y forma parte de la Red de Estudios Visuales Latinoamericanos (RevLat). https://memoria.fahce.unlp.edu.ar/perfiles/1478CapassoV.html 

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Published

2024-09-01

How to Cite

Affective pedagogy between/of/next to images. An experience with graduate students. (2024). Artilugio, 10, 131-154. https://doi.org/10.55443/artilugio.n10.2024.46010