Any resemblance to reality is not coincidence: notes for the current days. An exercise in reflection on being a teacher in today's Argentina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.55443/artilugio.n10.2024.45967

Keywords:

education, neoliberalism, teaching practice, politics, essay

Abstract

This essay seeks to reflect on what it means to be a teacher today. Dialogues are established between the words of those currently in government in our country and some thoughts and feelings about our task. We ask ourselves some questions: what are we going to teach now that we don't know what to teach anymore? What is or what should be the teaching role in the current socioeconomic context? What does it mean to be a teacher here and now? Why do things happen as they do? What is our responsibility for the present? What commitment do we want/can we assume? Reflection on the teaching profession is intertwined here with: the historicization of the Argentine educational system, neoliberal policies and their impact on education, possible actions around teaching and learning, and the inherent politicization of all teaching practice. With free, vital, and spontaneous writing —but not therefore less rigorous or profound in its approaches— this essay reflects on teaching from a perspective situated in the present. In order to share ideas to make education —today— an act of justice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Agustina Madarieta, National University of Córdoba

    Licenciada en Teatro. Profesora de Teatro. Actriz. Diplomada en ESI, Géneros y Sexualidades (2022, FFyH-UNC), Pedagogías de las diferencias (2021, FLACSO) y Educación Sexual Integral (2020, UNVM). Desde el año 2018 se desempeña en distintos espacios de formación docente dentro de la Facultad de Artes (UNC). Actualmente, forma parte de las cátedras Práctica Docente I, Práctica Docente y Residencia IV: Nivel Secundario.

  • Maura Sajeva, National University of Córdoba

    Licenciada en Teatro. Actriz, docente e investigadora en el campo teatral. Fue Directora Disciplinar del Departamento de Teatro de la Facultad de Artes de la UNC desde 2017 hasta 2021. Desde el año 2011 se desempeña en espacios de formación docente dentro de la Facultad de Artes (UNC). Forma parte de las cátedras Práctica Docente I, Metodología de la Enseñanza Teatral I y Actuación III.

References

Antelo, E. (2009). ¿Qué tipo de compromiso es el compromiso docente? [conferencia de cierre]. Congreso Educativo y Popular, A.D.O.S.A.C. (Asociación de Docentes de Santa Cruz). Río Gallegos, Argentina. https://www.studocu.com/es-ar/document/instituto-superior-de-formacion-docente-no-3-dr-julio-cesar-avanza/dimension-etico-politica/antelo-que-tipo-de-compromiso-es-el-compromiso-docente/15812987

Brown, W. (2016). El pueblo sin atributos. La secreta revolución del neoliberalismo. Barcelona: Editorial Malpaso.

Gobierno de la Nación Argentina (2023). DNU 70/2023: “Bases para la reconstrucción de la economía argentina”. https://www.boletinoficial.gob.ar/detalleAviso/primera/301122/20231221

Gobierno de la Nación Argentina (2024). Proyecto de Ley de Bases y Puntos de Partida para la Libertad de los Argentinos. https://www.infoleg.gob.ar/wp-content/uploads/2024/01/LEY-DE-BASES-Y-PUNTOS-DE-PARTIDA-PARA-LA-LIBERTAD-DE-LOS-ARGENTINOS.pdf

Larrosa, J. (2019). Esperando no se sabe qué. Sobre el oficio del profesor. Buenos Aires: Noveduc.

Larrosa, J. (2006). Algunas notas sobre la experiencia y sus lenguajes. Revista Estudios Filosóficos, 55. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL001417.pdf

Ley N.º 24.195 (1993, 14 de abril). Ley Federal de Educación. https://www.argentina.gob.ar/normativa/nacional/ley-24195-17009/texto

Ley N.º 24.521 (1995, 7 de agosto). Ley de Educación Superior. http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/25000-29999/25394/texact.htm

Medina, L. y Blanco, J. (2018). El trabajo docente, a 100 años de la Reforma. Revista ConCiencia Social, 1, Num. especial.

Published

2024-09-01

How to Cite

Any resemblance to reality is not coincidence: notes for the current days. An exercise in reflection on being a teacher in today’s Argentina. (2024). Artilugio, 10, 56-70. https://doi.org/10.55443/artilugio.n10.2024.45967