The production process of Cucaracha

Authors

  • Exequiel Ayala Lucarelli Universidad Nacional de Córdoba
  • Matías Deon Universidad Nacional de Córdoba https://orcid.org/0000-0002-0374-9063
  • Agustín Touriño Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n10.2022.39185

Keywords:

Stop motion, Kafka, The Metamorphosis, AV Production

Abstract

The text tells about the production process of Cucaracha, a short fiction film made with stop motion technique. The writing focuses on the visual and sound aspects of the production of the film, it is proposed to account for the non-linear, dialectical and spiral nature of the process of artistic creation. For that, it describes and establishes relationships between the different formal decisions that the work team was taking throughout the production process. Decisions that often do not follow a logical order in time, but are taken arbitrarily to find their justification in later stages.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Exequiel Ayala Lucarelli, Universidad Nacional de Córdoba

    Licenciado en Cine y Televisión por la Facultad de Artes de la Universidad Nacional de Córdoba, bioconstructor y realizador audiovisual. Miembro del colectivo Cero Milímetro y del Cine Comunitario de Unquillo, entre otros. 

  • Matías Deon, Universidad Nacional de Córdoba

    Licenciado en Cine y Televisión por la Facultad de Artes de la Universidad Nacional de Córdoba. Docente, integrante del equipo de investigación Travesías AV (UNC) y realizador audiovisual. Miembro del colectivo Cine Comunitario Unquillo. Actualmente se encuentra cursando el Doctorado en Artes (UNC) y la Especialización en Docencia Universitaria (UNLP). 

  • Agustín Touriño, Universidad Nacional de Córdoba

    Licenciado en Cine y Televisión por la Facultad de Artes de la Universidad Nacional de Córdoba. Se especializa, desde 2009, en animación stop-motion, 2D tradicional, 2D cut-out y Motion Graphics. Es codirector, junto a Juan M. Costa, de “El Birque Animaciones”, donde se desempeña como director, animador, director artístico y director de animación (entre otras cosas).

References

Chion, M. (1993). La Audiovisión, sonido e imagen en el cine. Barcelona: Paidós.

Sáenz Valiente, R. (2006). Arte y técnica de la animación: clásica, corpórea, computada, para juegos o interactiva. Buenos Aires: Ediciones de la flor.

Siragusa, C. (2015). Memorias Del 1° ateneo Internacional de Investigadores de la Red Latinoamericana de Estudios de Animación Sur a Sur. Universidad Nacional de Villa María. Recuperado el 10/10/2022 de

http://biblio.unvm.edu.ar/opac_css/index.php?lvl=cmspage&pageid=9&id_notice=35305.

Wells, P. (2009). Fundamentos de la animación. Barcelona: Parramon.

Filmografía

Bou Grasso, S. (Dir.) (2013). Padre [cortometraje]. Argentina. Les Films de l’Arlequin, Opusbou.

Murnau, F. (Dir.) (1922). Nosferatu, eine Symphonie des Grauens [largometraje]. Alemania: Jofa-Atelier Berlin-Johannisthal, Prana-Film GmbH.

Touriño, A. (Dir.) (2020). Cucaracha [cortometraje]. Argentina: A, Touriño, E. Ayala, M. Deon y E. Gutierrez.

Whale, J. (Dir.) (1931). Frankenstein [largometraje]. Estados Unidos: Universal Pictures.

Park, N. (Dir.) (1993). Wallace & Gromit. The Wrong Trousers [cortometraje]. Reino Unido: Aardman Animations, BBC Bristol.

Scott, R. (1979). Alien [Largometraje] Estados Unidos y Reino Unido: 20th Century Fox y Brandywine Productions.

Published

2022-11-01

Similar Articles

21-30 of 82

You may also start an advanced similarity search for this article.