From the Plan Operativo de Fomento (Operational Development Plan) to Netflix. Transformations in Argentinian serials in the last decade

Authors

  • Gustavo Aprea Universidad de Buenos Aires / Universidad Nacional de las Artes
  • Mónica S. Kirchheimer Universidad de Buenos Aires / Universidad Nacional de las Artes

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n7.2019.26181

Keywords:

serial fiction, VoD platforms, state promotion, new formats

Abstract

The production of audiovisual series of limited duration appears as a field for the development of audiovisual stories in Argentina. In the field of professional production there is a shift from the long-running serial narratives (soap operas, comedies, etc.), produced and broadcasted by the main open television channels, to narrative fictions with a limited number of chapters exhibited by cable television and VoD platforms.
This transformation occurs internationally. However, the Argentine case has some peculiarities. In coexistence with the beginning of the abandonment of part of the open TV audience and coinciding with the passing of the Audiovisual Communication Services Law during the period 2010 - 2015, the State allowed the opening to a new type of audiovisual fiction. The Operational Plan for the development and Promotion of Digital Audiovisual Content, carried out by the National Institute of Cinema and Audiovisual Arts, allowed the realization of more than 1500 hours of content that involved the diversification of production companies, production sites and thematic areas. Both for reasons of costs and search for new formats and to ensure the diversity of content, the projects financed by this route had a limited duration between eight and thirteen chapters. In this way it was possible to put into practice a different narrative from the television of the moment which, moreover, did not necessarily coincide with the logic of the cinematographic story. At the same time there was a stylistic opening that in some cases broke the conventions of television programming of commercial networks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Gustavo Aprea, Universidad de Buenos Aires / Universidad Nacional de las Artes

    Doctor en Ciencias Sociales por la Universidad de Buenos Aires. Trabaja sobre lenguajes audiovisuales. Docente en la Licenciatura en Ciencias de la Comunicación de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires. Docente en grado y posgrado de los departamentos de Artes Audiovisuales y Crítica de la Universidad Nacional de las Artes. Codirige el equipo argentino del Observatorio Iberoamericano de la Ficción Televisiva, OBITEL. Director del Instituto de Investigaciones en Artes Audiovisuales de la Universidad Nacional de las Artes.

  • Mónica S. Kirchheimer, Universidad de Buenos Aires / Universidad Nacional de las Artes

    Doctora en Ciencias Sociales por la UBA, docente-investigadora en la Universidad de Buenos Aires y en la Universidad Nacional de las Artes, donde también se desempeña como secretaria de Investigación y Posgrado. Su área de investigación es Arte y Medios, focalizando en narrativas televisivas y poéticas animadas. Actualmente codirige el equipo argentino de OBITEL, Observatorio de Ficción Televisiva y dirige e integra proyectos de investigación nacionales en torno de los problemas de producción y circulación de la animación. Coordina el Área de Investigación Poéticas Animadas en la carrera de Ciencias de la Comunicación de la UBA.

References

Andrasnik, D. (Prod.). (2011). El puntero [serie de televisión]. Buenos Aires, Argentina: Pol-ka.

Bernardeau, M. A. (Prod.). (2017). Cuéntame cómo pasó [serie de televisión]. Buenos Aires, Argentina: Televisión Pública.

Burman, D. (Prod.). (2018). Edha K [serie de televisión]. Buenos Aires, Argentina: Netflix.

Culell, L. y Flores, P. (Prod.). (2015). Historia de un clan [serie de televisión]. Buenos Aires, Argentina: Underground Producciones y Telefe Contenidos.

Culell, L. y Flores, P. (Prod.). (2017). Un gallo para Esculapio I [serie de televisión]. Buenos Aires, Argentina: Underground Producciones y Boga Bogagna.

Culell, L. y Flores, P. (Prod.). (2018). Un gallo para Esculapio II [serie de televisión]. Buenos Aires, Argentina: Underground Producciones y Boga Bogagna.

Culell, P. (Prod.). (2017). Fanny la fan [serie de televisión]. Buenos Aires, Argentina: Underground Producciones.

MC Producciones (Prod.). (2011). Proyecto aluvión [serie de televisión]. Buenos Aires, Argentina: MC Producciones.

Morena, C. (Prod.). (2013-2014). Aliados [serie de televisión]. Buenos Aires, Argentina: Cris Morena Group y Telefe Contenidos.

Olivera, H. (Prod.). (2011). La defensora [serie de televisión]. Buenos Aires, Argentina: Aries cinematográfica argentina.

Ortega, S. (Prod.). (2016). El marginal I [serie de televisión]. Buenos Aires, Argentina: Underground Producciones y Televisión Pública.

Ortega, S. (Prod.). (2018). El marginal II [serie de televisión]. Buenos Aires, Argentina: Underground Producciones y Televisión Pública.

Pol-ka (Prod.). (2015). Esperanza mía [serie de televisión]. Buenos Aires, Argentina: Pol-ka.

Puenzo. L., Puenzo, N. y Jáuregui, M. (Prods.). (2015). Cromo [serie de televisión]. Buenos Aires, Argentina: Historias cinematográficas, Blue y Televisión Pública.

Rollandi, S. y Nir, J. (Prods.). (2011). El pacto [serie de televisión]. Buenos Aires, Argentina: Tostaki y Oruga.

Rothschild, G. y Rey, I. (Prods.). (2017). Animadores [serie de televisión]. Buenos Aires, Argentina: Sudestada Cine.

Salinas Salazar, P. (Prod.). (2011). Los pibes del puente [serie de televisión]. Buenos Aires, Argentina: INCAA.

Suar, A. (Prod.). (2017). La fragilidad de los cuerpos [serie de televisión]. Buenos Aires, Argentina: Pol-ka y Turner International.

Suar, A. (Prod.). (2018). El lobista [serie de televisión]. Buenos Aires, Argentina: Pol-ka y Turner Broadcasting System.

Telefe Contenidos (Prod.). (2017). Amar después de amar [serie de televisión]. Buenos Aires, Argentina: Telefe Contenidos.

Viale, N. y Palacio, D. (Prod.). (2016). Estocolmo [serie de televisión]. Buenos Aires, Argentina: Storylab y Kapow.

Published

2019-11-01

How to Cite

From the Plan Operativo de Fomento (Operational Development Plan) to Netflix. Transformations in Argentinian serials in the last decade. (2019). Toma Uno, 7, 15-29. https://doi.org/10.55442/tomauno.n7.2019.26181

Similar Articles

11-20 of 39

You may also start an advanced similarity search for this article.