Pedagogical Experiences Made with Fungi from Patagonia

Main Article Content

Maria Fernanda Garcia Belardi
Monica Marcela Pose

Abstract

This article presents a pedagogical experience conducted as a part of the extension Project of ISFD Nº3 "Production of bibliographic material: Didactic guide to fungi in Northern Patagonia". The project was executed by a Secondary Education Biology team and comprised two stages. The initial stage involved  the creation of bibliographic material, while the subsequent stage focused on its socialization through the articulation between Higher Education and rural Primary Schools. This initiative resulted in the appreciation of fungal biodiversity, the reframing of knowledge production as an integral facet of teacher professionalization and the engadgment with ancestral Mapuche knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Garcia Belardi, M. F., & Pose, M. M. (2024). Pedagogical Experiences Made with Fungi from Patagonia. Journal of Biology Education, 27(1). https://doi.org/10.59524/2344-9225.v27.n1.42143
Section
Artículos

References

Aikenhead, G.S. (1997). Toward a First Nations Cross-Cultural Science and Technology Curriculum. Science Education, 81 (2): 217-238. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199704)81:2<217::AID-SCE6>3.0.CO;2-I

Arcà, M., Guidoni P., Mazzoli, P. (1990). Enseñar ciencia. Barcelona: Paidós educador

Barroetaveña, C., Toledo, C., Rajchenberg, M. (2016). Hongos comestibles silvestres de plantaciones forestales y praderas de la región Andino patagónica de Argentina. Esquel: CIEFAP.

Becco A. (2019). Medicina mapuche. Bs As: Artemisa ed.

Cañal, P. (2021). ¿Qué investigar sobre los seres vivos? Investigación En La Escuela, (51), 27–38. https://doi.org/10.12795/IE.2003.i51.03

Curvetto, N. (2009). Grifola frondosa (Maitake): Su valor nutracéutico, nutricéutico, farmacéutico y cosmecéutico. Tecnología de producción. Recuperado de: http://www.hongoscomestiblesymedicinales.com/P/griola2.PDF

Disposición 051/13. Lineamientos de Extensión y Formación continua. DGNS. CPE Neuquén. Recuperado de: https://dgns-nqn.infd.edu.ar/sitio/extension_investigacion/

Flamini, M.; Robledo, G.L.; Suárez. M.E. (2015). Nombres y clasificaciones de los hongos según los campesinos de La Paz (Valle de Traslasierra, Córdoba, Argentina). Boletín De La Sociedad Argentina De Botánica 50 (3):265-89. https://doi.org/10.31055/1851.2372.v50.n3.12518.

González Matute, R., Figlas, D., Postemsky, P., Balogh, G, Curvetto, N. (2010- 2011). Hongos comestibles y medicinales. Revista Ciencia Hoy, 20 (120), 9-15. Recuperado: https://www.cienciahoy.org.ar/ch/ln/hoy120/index.htm

Jegede, O.J.; Aikenhead, G.S. (1999). Transcending Cultural Borders: Implications for Science. Teaching. Journal for Science & Technology Education 17 (1): 45-66. DOI:10.1080/0263514990170104

Ley orgánica de Educación de la Provincia del Neuquén. Recuperado: file:///C:/Users/Usuario/Downloads/LEY2945.pdf.

Molina Andrade, A., editora. (2014). Enseñanza de las ciencias y cultura: múltiples aproximaciones. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas Recuperado: https://die.udistrital.edu.co/publicaciones/ensenanza_ciencias_y_cultura_multiples_aproximaciones

Pose, M.M., Garcia Belardi, M.F., Soto Chidiak, M.G., Pampiglioni, A. L. y Bravo, F.M. (2018). Guía Didáctica de Hongos de Patagonia Norte. San Martín de los Andes: De La Grieta.

Reyes-Garcia, V., Martí Sanz. (2007). Etnoecología: punto de encuentro entre naturaleza y cultura: Ecosistemas, 16(3):46-55. Recuperado: https://www.revistaecosistemas.net/index.php/ecosistemas/article/view/92

Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica. Buenos Aires. Paidós.

Robles García D.; Moreno Fuentes, A.; González, J. (2021). Revisión al concepto de Etnomicología desde su enfoque y desarrollo en México. Árido- Ciencia 6 (1): 5-27. Recuperado de: C:/Users/Usuario/Downloads/v6n12021.pdf

Ruan Soto, F., Ramirez Terrazo, A., Montoya Esquivel, A., Garibay Orijel, R. (2020). Métodos en etnomicología. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Biología: Sociedad Mexicana de Micología: Grupo Interdisciplinario para el Desarrollo de la Etnomicología en México. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/361262981_Metodos_en_etnomicologia

Siqueira, A.B. (2012). Etnobiología en la educación básica. Revista De Educación En Biología, 15(2), 12–19. Recuperado de: https://doi.org/10.59524/2344 9225.v15.n2.22350

Snively, G. Corsiglia, J. (1998). Discovering Indigenous Science: Implications for Science Education. Recuperado de: https://doi.org/10.1002/1098-237X(200101)85:1%3C6::AID-SCE3%3E3.0.CO;2-R

Sobrado, S. V., Cabral, E. L. y Romero, F. (2013). Hongos, diversidad vegetal. Universidad Nacional de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura. Universidad Nacional del Nordeste. Recuperado: file:///C:/Users/Usuario/Downloads/Estudio%20HONGOS.pdf