Analysis of Epistemological Obstacles in Learning Vegetal Reproductive Biology from Evidence-Based Educational Practices

Main Article Content

Diego Suárez Vespa
Julieta Revetria

Abstract

The following work bases its analysis and description on the evidence obtained from a study, in which the conceptions related to the biological cycles of plants were collected from students of Biological Sciences in Uruguay.  A data collection instrument was designed and applied to analyze the incidence of preconceptions in the understanding of reproductive cycles and to recognize causal correlations. At an exploratory level, "botanical illiteracy" was found, whose epistemic root identifies assumptions from zoology or human biology, which constitute an obstacle to understanding reproductive biology from a complex perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Suárez Vespa, D., & Revetria, J. (2023). Analysis of Epistemological Obstacles in Learning Vegetal Reproductive Biology from Evidence-Based Educational Practices. Journal of Biology Education, 26(1), 50–67. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v26.n1.38045
Section
Artículos
Author Biographies

Diego Suárez Vespa, Administración Nacional de Educación Pública

Profesor del Consejo de Educación Secundaria

Julieta Revetria, Consejo de Formación en Educación

Magister Docencia de la Educación Media con énfasis en Ciencias Naturales, egresada de la Universidad CLAEH Montevideo Uruguay. Profesora de Ciencias Biológicas egresada del Instituto de Profesores Artigas. Docente efectiva del curso de Educación Para la Salud  en el Instituto de Profesores Artigas (ANEP-CFE)

References

Armenta, M.C. (2008). Algunas ideas del alumnado de secundaria sobre conceptos básicos de genética. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 227-244.

Biesta, G. (2010). Why ‘What Works’ Still Won’t Work: From Evidence-Based Education to Value-Based Education. Studies in Philosophy and Education, 29, 491-503.

Cocucci, A.E. y Hunziker, A.T. (1994). Los ciclos biológicos en el reino vegetal. Córdoba, Argentina, Academia Nacional de Ciencias.

Darwin, C. (1885).The origin of species by means of natural selection: or, the preservation of favoured races in the struggle for life. J. Murray.

Egan, K. y Judson, G. (2018). Educación imaginativa: herramientas cognitivas para el aula (Vol. 214). Narcea Ediciones.

Hofstein, A. y Lunetta, V.N. (2004). The laboratory in science education: Foundations for the twenty‐first century. Science education, 88(1), 28-54.

Gairín, J., Ion, G., Díaz, A., Armengol, C., Brown, C., López, E. y Cabañero, J. (2021). Prácticas educativas basadas en evidencias: reflexiones, estrategias y buenas prácticas. Narcea.

Hammer, Ø., Harper, D.A. y Ryan, P.D. (2001). PAST: Paleontological statistics software package for education and data analysis. Palaeontologia electronica, 4(1), 9.

Hershey, D.R. (1996). A historical perspective on problems in botany teaching. The American Biology Teacher, 58(6), 340-347.

Mengascini, A. (2005). La enseñanza y el aprendizaje de los tejidos vegetales en el ámbito universitario. Revista electrónica de enseñanza de las ciencias, 4(2), 2-13.

Perkins, D. (2010). El aprendizaje pleno: Principios de la enseñanza para transformar la educación. Paidós.

Rickinson, M. (2003). Reviewing research evidence in environmental education: some methodological reflections and challenges. Environmental Education Research, 9(2), 257-271.

Revetria et al. (2022). Prácticas educativas basadas en la indagación: el caso Bombyx mori como modelo para una experiencia con énfasis en el aprendizaje pleno. Revista Didáctica de la Educación Media. Aportes a la educación en Ciencias Naturales. 4 (13).

Siracusa, P. (2011). Aprendizaje de morfología y anatomía vegetal en el primer año de Universidad [tesis de maestía, Universidad del Comahue]. Repositorio digital institucional, Universidad Nacional del COMAHUE. http://170.210.81.141/handle/uncomaid/165

Souza, S.M.D.L., Duque, D.C. y Borim, E. (2017). Propostas pedagógicas para o ensino de botânica nas aulas de ciências: diminuindo entraves. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 16(2), 298-315.

Schussler, E.E. (2001). Toward a theory of plant blindness/JH Wandersee, EE Schussler. Plant Science Bulletin, (47), 2-7.

Uno, G.E. (2009). Botanical literacy: What and how should students learn about plants? American journal of botany, 96(10), 1753-1759.

Ursi, S., Barbosa, P.P., Sano, P.T. y Berchez F.A.D.S. (2018). Ensino de Botânica: conhecimento e encantamento na educação científica. Estudos avançados, 32, 07-24.

Wandersee, J.H. y Schussler, E.E. (1998). A model of plant blindness. En Poster and paper presented at the 3rd Annual Associates Meeting of the 15 Laboratory, Louisiana State University, Baton Rouge, LA.

Wilson, W.H., Etten, J.L.V. y Allen, M.J. (2009). The Phycodnaviridae: the story of how tiny giants rule the world. Lesser known large dsDNA viruses, 1-42.