The formulation of questions as a learning strategy in teacher training

Main Article Content

Nazira Píriz Giménez
María Virginia Mallarini

Abstract

The formulation of questions is a valuable strategy for understanding. This paper presents experiences developed in Biophysics and Human Physiology courses of the Biological Sciences Teaching Training, from the Institute of Teachers “Artigas” in Montevideo and from the Blended Teacher Training of the Education Training Council, between 2013 and 2018. These experiences focus on the formulation of questions by the students with the purpose of favoring deep learning strategies; positioning them in their role as learning guides and stimulating creativity. Students are surprised and positively value the opportunity that these proposals give them to reflect and rethink ways of teaching, create and question, learn from mistakes and their peers, guide in the learning process, awaken curiosity and amazement, trust in themselves and develop autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Píriz Giménez, N. ., & Mallarini, M. V. . (2019). The formulation of questions as a learning strategy in teacher training. Journal of Biology Education, 22(2), 68–80. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v22.n2.28532
Section
Experiencias Educativas

References

Arnoux, E.; Nogueira, S.; & Silvestri, A. (2007). Habilidades metacomprensivas en estudiantes de profesorado: la formulación de preguntas. Revista Folios, (25).
Cingolani, H.E. & Houssay, A.B. (2006). Fisiología humana. 7ª edición. Buenos Aires: El Ateneo.
Corbalán Berná, F.J.; Martínez Zaragoza, F.; Donolo, D.S.; Alonso Monreal, C.; Tejerina Arreal, M. & Limiñana Gras, R.M. (2003). CREA. Inteligencia
Creativa. Una medida cognitiva de la creatividad. Madrid: TEA Ediciones.
De Alencar, E. M. L. S. (2007). Criatividade no contexto educacional: três décadas de pesquisa. Psicologia: Teoria e Pesquisa,23: 45-49.
Giménez, N.P. (2016). Profile of Promoters and Hindering Teachers Creativity: Own or Shared? Creative Education, 7(10): 1436.
Giménez, N.P. (2017a). Cualidades creativas promovidas en la formación de docentes. InterCambios. Dilemas y transiciones de la Educación Superior, 4(1): 58-63.
Giménez, N.P. (2017b). Apropiación de TIC por estudiantes de profesorado: aprendiendo para enseñar. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, (Extra): 2881-2886.
Graesser, A.; Olde, B.; Pomeroy, V.; Whitten, S.; Lu, S. & Craig, S. (2005). Inferences and questions in science text comprehension. Tarbiya. Revista de Investigación e Innovación Educativa, 36: 103-128.
López Larrama, M.N. y Píriz Giménez, N. (2016) Aprendizaje de la Fisiología humana a partir de situaciones cotidianas: integrando e investigando en el aula. III Congreso Latinoamericano de Investigación en Didáctica de las Ciencias, Montevideo.
Macías, A. & Maturano, C. (2010). Evaluación de la comprensión a través de la formulación de preguntas por los estudiantes a partir de la lectura de un texto de física. Revista signos, 43(74): 411-432.
Mazzitelli, C.; Maturano, C. & Macías, A. (2009). Análisis de las preguntas que formulan los alumnos a partir de la lectura de un texto de Ciencias. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 8(1): 45-57.
Píriz Giménez, N & A. Perendones (2013). Un aula creativa en Profesorado Semipresencial: propuesta de actividades mediante el uso de herramientas en la plataforma Moodle”. Las tecnologías de la información, aprendizaje y comunicación en la enseñanza terciaria y la investigación educativa, p.144-156. Publicación del Dpto. Ciencias biológicas, CFE, ANEP.
Píriz Giménez, N. & López Larrama M.N. (2017) Parciales no convencionales en cursos de fisiología humana. Aprendiendo a jerarquizar y problematizar la enseñanza. II Jornadas de Enseñanza de la biología a nivel terciario, Montevideo.
Píriz Giménez, N., Mallarini, V., & Acosta, S. (2018). Promoción del pensamiento divergente en cursos de Biofísica. Revista de Enseñanza de la Física, 30(2), 99-108.
Píriz Giménez, N; Areosa, G.; Cabrera, J.; Cuesta, D.; González, A.; González, L.; & Tuboni, A. (2017). Juego sobre ritmos biológicos en un curso de Fisiología humana: Una creación de los estudiantes del Profesorado. Boletín Biológica, 38: 29-35.
Real Fuster, M.I. (2009). Capacidad creativa. Revista de Innovación y Experiencias Educativas, 45: 1-11.
Zuleta Araújo, O. (2005). La pedagogía de la pregunta: Una contribución para el aprendizaje. Educere, 9(28): 115-119.