Reflection in Teaching Practices in Natural Science Education at Elementary School. A Study from the Didactics of Natural Sciences

Main Article Content

Martín Pérgola
Gastón Pérez

Abstract

In this paper we present a study on the teaching practice of 31 students of a primary school teacher training program in the Autonomous City of Buenos Aires. The research consisted of the analysis, through a mixed methodology, of Practice Diaries made by the teachers in training, where they had to present reflections on their professional practice. The hypothesis was that reflections on how to teach natural sciences were based on common sense and school biographies. The analysis allowed us to draw general conclusions as a basis for possible tools and instruments to promote reflective teaching practices as a fundamental input in teacher training.

Article Details

How to Cite
Pérgola, M., & Pérez, G. (2023). Reflection in Teaching Practices in Natural Science Education at Elementary School. A Study from the Didactics of Natural Sciences. Journal of Biology Education, 26(2), 6-23. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v26.n2.40014
Section
Artículos

How to Cite

Pérgola, M., & Pérez, G. (2023). Reflection in Teaching Practices in Natural Science Education at Elementary School. A Study from the Didactics of Natural Sciences. Journal of Biology Education, 26(2), 6-23. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v26.n2.40014

References

Acher, A., Arcà, M., y Sanmartí, N. (2007). Modeling as a teaching learning process for understanding materials: A case study in primary education. Science Education, 91 (3), 398-418. doi.org/10.1002/sce.20196

Adúriz-Bravo, A. (2008). La naturaleza de la ciencia. En C., Merino Rubilar, A. Gómez Galindo y A. Adúriz-Bravo, (Coords.), Áreas y Estrategias de Investigación en la Didáctica de las Ciencias Experimentales (pp. 115-129). Universitat Autònoma de Barcelona: Barcelona.

Adúriz-Bravo, A. y Aymerich-Izquierdo, M. (2009). Un modelo de modelo científico para la enseñanza de las ciencias naturales. Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, 4(1), 40-49.

Adúriz-Bravo, A. y Pujalte, A. (2020). Social Images of Science and of Scientists, and the Imperative of Science Education for All. En H. Yacoubian y L. Hansson (Eds.), Nature of Science for Social Justice (pp. 201-224). Switzerland: Springer.

Alfageme González, M. (2007). El portafolio reflexivo: metodología didáctica en el EEES. Educatio siglo XXI, 25.

Alliaud, A. (2003). La biografía escolar en el desempeño profesional de los docentes nóveles (tesis de doctorado). Universidad de Buenos Aires. FFyL. Argentina.

Amador-Rodríguez, R., Cobo, J., Lozano, E., Nisperuza, E. y Adúriz-Bravo, A. (2023). Visiones sobre la naturaleza de la ciencia en docentes: Pistas para pensar cambios en su formación. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 20(1). https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2023.v20.i1.1601

Angulo Delgado, F. y García Rovira, P. (1999). Aprender a Enseñar Ciencias: Una propuesta basada en la Autorregulación. Revista Educación y pedagogía, 11(25), 67-86.

Astolfi, J. P. (1999). El "error", un medio para enseñar. Sevilla: Díada.

Bahamonde, N. y Gómez Galindo, A. (2016). Caracterización de modelos de digestión humana a partir de sus representaciones y análisis de su evolución en un grupo de docentes y auxiliares académicos. Enseñanza de las Ciencias, 34(1), 129-147. dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1748

Boszko, C. y Rosa, C.T.W. (2020). Diários Reflexivos: definições e referenciais norteadores. Revista Insignare Scientia-RIS, 3(2), 18-35.

Boszko, C. y Rosa, C.T.W. (2021). Diários de aprendizagem como ferramenta metacognitiva: análise dos registros produzidos por professores de física em formação inicial. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 14(1), 479-500. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2021.e73011

Braun, V. y Clarke, V. (2013). Successful qualitative research: A practical guide for beginners. Los Ángeles: Sage.

Clement, J. y Rea-Ramirez, M. (2008). Model Based Learning and Instruction in Science. Dordrecht: Springer

Cornejo, J. y Fuentealba, R. (2008). Prácticas reflexivas para la formación profesional docente: ¿qué las hace eficaces?. Santiago de Chile: Ediciones UCSH.

Davini, C. (1995) La formación docente en cuestión: política y pedagogía. Buenos Aires: Paidós.

De Vecchi, G. y Giordan, A. (2006). Guía práctica para la enseñanza científica. Sevilla: Díada Editorial.

Diker, G., y Terigi, F. (2008). La formación de maestros y profesores: hoja de ruta (3er edición). Buenos Aires: Paidos.

Duit, R. (2006). Enfoques del cambio conceptual en la enseñanza de las ciencias. En W. Schotz, S. Vosniadou y Carretero, M. (Comps.), Cambio conceptual y educación (pp. 219-250). Buenos Aires: Aique.

Edelstein, G. (2000). El análisis didáctico de las prácticas de la enseñanza. Una referencia disciplinar para la reflexión crítica sobre el trabajo docente. Revista del IICE, 13 (17), 3-22. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/6625

Edelstein, G. (2011). Formar y formarse en la enseñanza. Buenos Aires: Paidós.

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.

García-Ruiz, M. y Sánchez Hernández, B. (2006). Las actitudes relacionadas con las ciencias naturales y sus repercusiones en la práctica docente de profesores de primaria. Perfiles educativos, 28(114), 61-89.

Gilbert, J. y Boulter, C. (2000). Developing Models in Science Education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

Gilbert, J.K., Bulte, A.M.W. y Pilot, A. (2011). Concept Development and Transfer in Context-Based Science Education. International Journal of Science Education, 33(6), 817–837. doi.org/10.1080/09500693.2010.493185

Gómez Galindo, A. (2005). La construcción de un modelo de ser vivo en la escuela primaria: una visión escalar (Tesis doctoral). Universitat Autónoma de Barcelona, Barcelona. https://ddd.uab.cat/record/38225

Gómez Galindo, A. (2008). Las Concepciones Alternativas, el cambio conceptual y los modelos explicativos del alumnado. En C. Merino Rubilar, A. Gómez Galindo y A. Aduriz-Bravo. (Coords.), Áreas y Estrategias de Investigación en la didáctica de las Ciencias Experimentales (pp. 17-38). Universitat Autònoma de Barcelona: Barcelona.

González Galli, L. (2020). Enseñanza de la Biología y pensamiento crítico: la importancia de la metacognición. Revista de Educación en Biología, 22 (2), 4-24.

Imbernón, F. (2007). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Barcelona: Graó.

Izquierdo, M. (2013). Consideraciones acerca de la diferencia entre ‘contexto del alumno’ y ‘contexto de modelización científica escolar’ y de las dificultades que de ella se derivan. Perspectives Sobre El Context En Educació Científica: Aproximacions Teòriques Implicacions per a La Pràctica Educativa, 20–31.

Izquierdo, M., Espinet, M., García, M.P., Pujol, R.M. y Sanmartí, N. (1999). Caracterización y fundamentación de la ciencia escolar. Enseñanza de las Ciencias, número extra, 79-91.

Justi, R., Chamizo Guerrero, J.A., García Franco, A. y Figueirêdo, K. (2011). Experiencias de formación de profesores de ciencias latinoamericanos sobre modelos y modelaje. Enseñanza de las Ciencias, 29 (3), 413-426. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/247900

Lemke, J. (1997). Aprender a hablar ciencia. Barcelona: Paidós.

Monereo, C., Castelló, M., Clariana, M., Palma, M. y Pérez, M. (2012). Estrategias de enseñanza y aprendizaje (2° ed). Barcelona: Grao.

Neuendorf, K. (2019). Content analysis and thematic analysis. En P. Brough (Ed.), Research methods for applied psychologists: Design, analysis and reporting (pp. 211-223). New York: Routledge.

Nocetti, A. (2015) Experiencia de reflexión de estudiantes de Pedagogía en Educación Media en Biología y Ciencias Naturales en las asignaturas de Prácticas Pedagógicas y Profesional en una universidad de la región del Bio Bio, Chile (Tesis doctoral). Universidad de Barcelona.

Pérez, G., Gómez Galindo, A.A. y González Galli, L. (2018) Enseñanza de la evolución: fundamentos para el diseño de una propuesta didáctica basada en la modelización y la metacognición sobre los obstáculos epistemológicos. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(2), 2102. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i2.2102

Pérez, G. y González Galli, L. (2020). Una posible definición de metacognición para la enseñanza de las ciencias. Investigações em Ensino de Ciências, 25(1), 384-404.

Pérgola, M. S., y Galagovsky, L. (2020). Enseñanza en contexto: la importancia de revelar obstáculos implícitos en docentes. Enseñanza de las Ciencias, 38(2). https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2822

Pérgola, M. y Galagovsky, L., (2021). Models, languages and representations: philosophical reflections driven from a research on teaching and learning about cellular respiration, Foundations of Chemistry, e-ISSN: 1572-8463, ISSN: 1386-4238. https://doi.org/10.1007/s10698-022-09444-9

Perez, G., Gómez Galindo, A. y González Galli, L. (2022). Metacognitive Regulation of Essentialism in the Teaching of Evolution. Interdisciplinary Journal of Environmental and Science Education, 18(4), e2295. https://doi.org/10.21601/ijese/12223Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar: profesionalización y razón pedagógica. Barcelona: Graó.

Pozo, J. (2014). Psicología del Aprendizaje Humano: Adquisición de conocimiento y cambio personal. Madrid: Morata.

Rector, M., Nehm, R. y Pearl, D. (2013). Learning the language of evolution: lexical ambiguity and word meaning in student explanations. Research in Science Education, 43 (3), 1107-1133. doi.org/10.1007/s11165-012-9296-z

Revel Chion, A. y Adúriz-Bravo, A. (2014). ¿Qué historias contar sobre la emergencia de enfermedades? El valor de la narrativa en la enseñanza de las ciencias, Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (36), 47-60.

Sáez Bondía, M. y Cortés Gracia, Á.L. (2019). ¿Cómo evaluar la reflexión sobre la práctica docente? Un ejemplo en la formación inicial del profesorado de Biología y Geología. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 37, 127-146.

doi: 10.7203/DCES.37.14797

Schön, D. (1998). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Madrid: Paidós.

Sensevy, G., Tiberghien, A., Santini, J., Laubé, S., y Griggs, P. (2008). An epistemological approach to modeling: Cases studies and implications for science teaching. Science Education, 92 (3), 424-446. doi.org/10.1002/sce.20268

Svoboda, J. y Passmore, C. (2013). The Strategies of Modeling in Biology Education. Science and Education, 22, 119-142. doi.org/10.1007/s11191-011-9425-5

Valbuena Ussa, E.O. (2011). Hipótesis de progresión del conocimiento biológico y del conocimiento didáctico del contenido biológico. Parte I: referentes teóricos. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, 30, 30-52.

Vosniadou, S. (2013). Model based reasoning and the learning of counter-intuitive science concepts. Infancia y Aprendizaje, 36(1), 5-33. doi.org/10.1174/021037013804826519

Zohar, A. y Barzilai, S. (2013). A review of research on metacognition in science education: current and future directions. Studies in Science Education, 49(2), 121-169. doi.org/10.1080/03057267.2013.847261