From the collective imagination of the "World of Ice and Fire'' by G. R. R. Martin to the areas of endemism: A didactic proposal
Main Article Content
Abstract
Biogeography analyzes and interprets distribution patterns of biota, and plays an important role in biodiversity conservation. One of its approaches, historical biogeography, analyzes the distribution of species and supraspecific taxa, at different spatial and temporal scales, and contemplates the identification of areas of endemism (AE). On the other hand, the use of mythological animals has been used to introduce students to different evolutionary concepts. Due to this, the World of Ice and Fire represented in the works of G.R.R Martin offers a set of animals distributed in its continents, which could be used to develop a practical activity that allows identifying AE as the first stage of a biogeographical analysis. The activity begins with distribution data from 34 animals and GIS layers from Westeros, Essos, and Sothoryos. The participant then prepares the data for AE identification and exports all the results to layers. Finally, the proposal was evaluated by university students in a Biology course, who pointed out the relevance of using didactic activities of this type to reinforce concepts on species evolution and biogeography.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que no se permite un uso comercial de la obra original ni de las posibles obras derivadas, la distribución de las cuales se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
How to Cite
References
Asociación gvSIG. (2017). Aprendiendo SIG con Juego de Tronos. Asociación gvSIG, Valencia, España. 66pp.
AWOIAF. (2020a). Wiki of Ice and Fire: Geography. Disponible en https://awoiaf.westeros.org/index.php/Portal:Geography consultada el 4 de mayo de 2021.
AWOIAF. (2020b). Wiki of Ice and Fire: Bestiary. Disponible en https://awoiaf.westeros.org/index.php/Bestiary consultada el 4 de mayo de 2021.
Cadaei. (2015). Westeros & Essos as Shapefiles. Disponible en https://www.cartographersguild.com/showthread.php?t=30472 consultada el 4 de mayo de 2021.
Crisci, J.; Katinas, L. y Posadas, P. (2000). Introducción a la teoría y práctica de la Biogeografía Histórica. Sociedad Argentina de Botánica. Buenos Aires, Argentina. 161pp.
Cruz, R. (2007). Here Be Dragons: Using Dragons as Models for Phylogenetic Analysis. The American Biology Teacher, 79, 544-551.
Della Costa, G.M. y Occelli, M. (2020). Análisis de simulaciones computacionales para la enseñanza del modelo de evolución biológica por selección natural. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 17, 2201-22.
De Souza-Hart, J. (2011). Creative Ideas for Biology Podcasts: The Immune System as an Example. The American Biology Teacher, 73, 171–175.
Dinghi, P.A; Guzmán, N. y Monti, D. (2020). Jugando con Dragones: Una experiencia lúdica como introducción a los conceptos filogenéticos en la enseñanza de la biodiversidad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 17, 1201.
Erkens, R. (2013). On why we should teach biogeography and the need for a biogeography compendium. Frontiers of Biogeography, 5, 84–87.
Erkens, R. (2018). Sharing good practices for teaching biogeography. Frontiers of Biogeography, 10, 1-2.
Goloboff, P.A. (2016). NDM and VNDM: programs for the identification of areas of endemism, vers. 3.1. Program and documentation. Disponible en https://www.lillo.org.ar/phylogeny consultada el 1 de septiembre de 2021.
Guidetti, R.; Baraldi, L.; Calzolai, C.; Pini, L.; Veronesi, P. y Perderzoli, A. 2007. Fantastic animals as an experimental model to teach animal adaptation. BMC Evolutionary Biology, 7, S13.
Hermanson, G. (2017). Fantastic beasts and how to diversify them. Journal of Geek Studies, 4, 13–23.
Hijmans, R.; Guarino, L.; Cruz, M. y Rojas, E. (2001). Computer tools for spatial analysis of plant genetic resources data: 1. DIVA-GIS. Plant Genetic Resourses Newsletter, 127, 15-19.
Hijmans, R. (2012). DIVA-GIS: A free computer program for mapping and geographic data analysis. Disponible en https://www.diva-gis.org/ consultada el 4 de mayo de 2021.
Mayfield, L.J. (2020). The Evolution of Dragons. Undergraduate Theses, Professional Papers, and Capstone Artifacts, 299. Disponible https://scholarworks.umt.edu/utpp/299 en consultada el 1 de septiembre de 2021.
McElroy-Brown, K. y Reichsman, A.F. (2019). Genetics with dragons: Using an online learning environment to help students achieve a multilevel understanding of genetics. Science Scope, 42, 62-69.
Martin, G.R.R. (1996). A Game of Thrones. Bantam Books, New York.
Martin, G.R.R. (1999). A Clash of Kings. Bantam Books, New York.
Martin, G.R.R. (2000). A Storm of Swords. Bantam Books, New York.
Martin, G.R.R. (2005). A Feast for Crows. Bantam Books, New York.
Martin, G.R.R. (2011). A Dance with Dragons. Bantam Books, New York.
Martin, G.R.R.; Garcia, E. y Antonsson, L. (2014). The World of Ice and Fire: the Untold History of Westeros and the Game of Thrones. Bantam Books, New York.
Morrone, J. J. (1994). On the identification of areas of endemism. Systematics Biology, 43, 438–441.
Morrone, J.J. (2000). Sistemática, biogeografía, evolución. Los patrones de la biodiversidad en tiempo-espacio. 1ra edición. Museo de Zoología ‘Alfonso L. Herrera’, Facultad de Ciencias, UNAM, México.
Platnick, N. (1991). On areas of endemism. Australian Systematic Botany, 4, xi–xii.
Nelson, G. y Platnick, N. (1981). Systematics and biogeography: Cladistics and vicariance. Columbia Univ. Press, New York.
Rosen B.R. y Smiths A.B. (1988). Tectonics from fossils? Analysis of reef-coral and sea-urchin distributions from late Cretaceous to Recent, using a new method. Gondwana and Tethys Geological Society Special Publication No. 37(ed. By G. Audley-Charles y A. Hallam), pp. 275–306. Oxford University Press, Oxford.
Naturalish. (2017). Wildlife Westeros: The Animal Kingdom in Game of Thrones. Disponible en https://medium.com/applaudience/wildlife-westeros-the-animal-kingdom-in-game-of-thrones-b5cc4e194195 consultada el 4 de mayo de 2021.
QGIS Development Team. (2021). QGIS Geographic Information System. Open Source Geospatial Foundation Project. Disponible en http://qgis.osgeo.org consultada el 4 de mayo de 2021.
Szumik, C. y Goloboff, P.A. (2004). Areas of endemism: improved optimality criteria. Systematics Biology, 53, 968–977. https://doi.org/10.1080/10635150490888859
Szumik, C.; Cuezzo, F.; Goloboff, P.A. y Chalup, A. (2002). An optimality criterion to determine areas of endemism. Systematics Biology 51, 806–816. https://doi.org/ 10.1080/10635150290102483
Szumik, C.; Casagranda, M.D. y Roig-Juñent, S. (2006). Manual de NDM/VNDM: Programas para la identificación de áreas de endemismo. Instituto Argentino de Estudios Filogenéticos, Año V, Vol. 3. Argentina.
Universidad Nacional de Educación (UNAE). (2021). Carrera Educación en Ciencias Experimentales, resolución RPC-SO-20-No-390-2017. Disponible en https://unae.edu.ec/oferta/educacion-ciencias-experimentales/?portfolioCats=12 consultada el 4 de mayo de 2021.
Vlachos, E. (2018). Zoological Nomenclature of Ice and Fire. Journal of Geek Studies, 5(2), 1-17. Disponible en https://jgeekstudies.org/archives/vol-52-december-2018/ consultada el 3 de mayo de 2021.