Conceptions of Biological Sex and Intersexuality Transmitted in University Teaching of Sex Determination

Main Article Content

Lucia Regina Tagliaferro
Diego Kafer
Melisa Calero
María Victoria Plaza

Abstract

This research article tries to answer the question of which conceptions regarding intersexuality and biological sex are transmitted in university teaching, when dealing with sex determination as a curricular content of Biology. For this purpose, a theoretical class in the framework of an introductory genetics course was analyzed and, in addition, a semi-structured interview was conducted with the teacher in charge. In this way, it was possible to identify a series of elements that vary between its classic biomedical approach and a proposal that incorporates a gender and rights perspective. We argue, in turn, that epistemological reflection on this scientific model can contribute to move away from biological determinism in its teaching.

Article Details

How to Cite
Tagliaferro, L. R., Kafer, D., Calero, M., & Plaza, M. V. . (2021). Conceptions of Biological Sex and Intersexuality Transmitted in University Teaching of Sex Determination. Journal of Biology Education, 24(2), 9-21. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v24.n2.30227
Section
Artículos

How to Cite

Tagliaferro, L. R., Kafer, D., Calero, M., & Plaza, M. V. . (2021). Conceptions of Biological Sex and Intersexuality Transmitted in University Teaching of Sex Determination. Journal of Biology Education, 24(2), 9-21. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v24.n2.30227

References

Ainsworth, C. (2015). Sex redefined. Nature, 518(7539): 288.

Andújar, A.G. y Gómez, T.G. (2019). Intersexualidades: desconocimiento teórico-práctico en la educación formal. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(1): 61-82.

Bolívar, A. (2005). Conocimiento didáctico del contenido y las didácticas específicas. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 9(2): 1-39.

Cabral, M. (2003). Pensar la intersexualidad, hoy. En: D. Maffía (Comp.). Sexualidades migrantes: Género y transgénero (pp. 117-126). Buenos Aires: Feminaria Editora.

Flores, J. (2001). Las bases biológicas de la diferenciación sexual humana en el siglo XXI. Desacatos, 8: 101-108.

Grossman, P.L., Wilson, S.M. y Shulman, L.S. (2005). Profesores de sustancia: el conocimiento de la materia para enseñanza. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 9(2): 1-25.

Grotz, E. y Kohen, M. (2018). Clase 5: Enseñar ESI en el aula de Biología en Curso virtual: Educación Sexual Integral para estudiantes de profesorados universitarios. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

Hadid, L. (2018). La genética en el discurso biomédico contemporáneo sobre determinación sexual: Nuevas tecnologías, ¿Viejos relatos? RevIISE: Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 12(12): 135-145.

Lorenzo, M. y Farré, A. (2009). El análisis del discurso como metodología para reconstruir el conocimiento didáctico del contenido. Enseñanza de las Ciencias, Número Extra: 342-346.

Morgade, G., Fainsod, P. y del Cerro, C.G. (2016). Educación sexual con perspectiva de género: reflexiones acerca de su enseñanza en biología y educación para la salud. Bio-grafía, 9(16): 149-167.

Shulman, L.S. (1987). Conocimiento y enseñanza. Harvard Educational Review, 57(1): 1-22.