Approaches to Arthropod Content in Textbooks of Secondary Education in Brazil
Main Article Content
Abstract
This paper contributes with an investigative view to the issue of Didactic Textbooks indicated in the Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) of 2015, for the teaching of biology in secondary education in Brazil. The focus is primarily on the contents about Arthropods in the textbooks. The research was carried out by documentary analysis, being guided by what it is proposed in the Referencial Curricular da Educação Básica da Rede Estadual de Ensino of the state of Mato Grosso do Sul, Brazil. Six biology textbooks addressed to the official secondary education and edited by different authors, were analyzed. The analyzes showed that these books, in general, present limits in the approach of the content on Arthropods, especially those referring to the concepts of morphology and physiology of this phylum, as well as the relations between the content of Arthropods and the daily life of the students. This work seeks to contribute with a more critical reflection on the didactic textbook of biology of official secondary education in Brazil.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que no se permite un uso comercial de la obra original ni de las posibles obras derivadas, la distribución de las cuales se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) después del proceso de publicación, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).