Didactic Strategies in Biology Residency Practices: A Methodological Proposal Based on the Teaching for Understanding Framework

Main Article Content

Viridiana González
Sandra Teresa Obregón
Aurora Cristina Armúa
María Helena Soto Oca
María Victoria Cubilla

Abstract

The Teaching for Understanding Framework makes teacher training different,
strengthening the development of central aspects in teaching practice. Applying this
framework, we implemented gradual changes in the regular training of future biology
teachers, in the Didactics of Biology and Practice Residency course (FACENA-UNNE). We
introduced the didactic proposal used for teaching one of main topics of the course program:
“Didactic Strategies”. Its implementation allowed us to demonstrate the following positive
aspects: higher students’ task engagement, increased capacity for self-reflection and
communication of opinions, better identification of their own achievements and failings,
and evolution of a critical thinking attitude.

Article Details

How to Cite
González, V., Obregón, S. T., Armúa, A. C., Soto Oca, M. H., & Cubilla, M. V. (2014). Didactic Strategies in Biology Residency Practices: A Methodological Proposal Based on the Teaching for Understanding Framework. Journal of Biology Education, 17(1), (pp.96-105). https://doi.org/10.59524/2344-9225.v17.n1.22419
Section
Experiencias Educativas
Author Biographies

Viridiana González, 1. Estación Biológica Corrientes-MACN-CONICET 2. Universidad Nacional del Nordeste- Facultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura.

1. Coordinadora del Area de Educacion Ambiental de la estacion Biologica Corrientes (EBCo), dependiente del Museo Argentino de Ciencias Naturales "Bernardino Rivadavia" (MACN)- Instituto del CONICET.2. Didáctica de la Biología y Practica de Residencia. Auxiliar Docente de Primera categoría

Sandra Teresa Obregón, Universidad Nacional del Nordeste- Facultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura.

Didáctica de la Biología y Practica de Residencia. Prof. Adjunta Simple

Aurora Cristina Armúa, Universidad Nacional del Nordeste- Facultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura.

Departamento de Biología. Profesora Titular y Secretaria académica.

María Helena Soto Oca, Universidad Nacional del Nordeste- Facultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura.

Didáctica de la Biología y Practica de Residencia. Jefe de Trabajos Prácticos.

María Victoria Cubilla, Universidad Nacional del Nordeste- Facultad de Ciencias Exactas y Naturales y Agrimensura.

Didáctica de la Biología y Practica de Residencia. Auxiliar Docente de Primera categoría

How to Cite

González, V., Obregón, S. T., Armúa, A. C., Soto Oca, M. H., & Cubilla, M. V. (2014). Didactic Strategies in Biology Residency Practices: A Methodological Proposal Based on the Teaching for Understanding Framework. Journal of Biology Education, 17(1), (pp.96-105). https://doi.org/10.59524/2344-9225.v17.n1.22419