Some foundations of educational and investigative decisions in didactics of science: a contribution to the reflection of biology teachers

Main Article Content

C. Peme-Aranega.

Abstract

Abstract


The article deals with the thrcc standing paradigma in Social Sciences, which are the basis br educational
research: the pusitivist paradigm, the symbolic-interpretative, and the critical. It makes an anlysis of the
fundamental principies of each one: the theoretical supports received; the purposes, the niethodologies. the
techniques and (lic instrumenis; the norms and the rules of research; the assumptions about knowledge; and
the considerations about the relationship between the scienlific knowledge and the social practice -that are
transferred, in the area of Education, in interactions between the Lheory and the educational practice, and
between the researcher (scientific) and the practitioner (teacher). Tite purpose of the article it ro present
sume analysis' elements tu allow the Science Teaching researchers (in front of the simultaneous existence
of the three paradigms) tu think about diiferent altematives of work and tu adopt consclouS and founded
postures for their actions. The article remarks that the future researches need not only a solid fonustion, but
also a perrnanent research practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Peme-Aranega. , C. (1999). Some foundations of educational and investigative decisions in didactics of science: a contribution to the reflection of biology teachers. Journal of Biology Education, 2(1), 10–19. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v2.n1.40703
Section
Fundamentos
Author Biography

C. Peme-Aranega. , Departamento de Enseñanza de la Ciencia y la Tecnología. Facultad de Ciencias Exactas. Físicas y Naturales. Universidad Nacional de Córdoba. Repuiblica Argentina. Fax N° 54-351-4332097.

.

References

Aranega, C. P. de, 1993. El problema de la comunicación conocimiento-acción en las metáforas o modelos de

profesionalidad docente. Primera Parte. Enseñanza de la Física. 6(2). pp. 29-36.

Aranega. C. P. de, 1994. El problema de la comunicación conocimiento-acción en las metáforas o modelos de

profesionalidad docente. Segunda Parte. Enseñanza de la Física. 7(l),pp. 11-19.

Becher, R. A. 1980. Research into practice. En W. B. Dockrel 1 Rethinking educational research. Hodder and

Stougton. London; pp. 1-64

Bredo, E. y Feinberg, W. 1982. Knowledge and values in Social and Educational Research. Temple Univ.

Press. Philadelphia.

Carr, W. 1989. ¿Puede ser científica la investigación educativa? Investigación en la Escuela. 7,

Carr, W. y Kemmis, S. 1983. Trad. Casi 1988. La teoría crítica de la enseñanza. La investigación acción en

la formación del profesorado. Ed. Martínez Roca. Barcelona.

Cazden, C. 1986. Trad. Cast. 1989. El discurso del aula. En M. L. Wittrock. La investigación de la enseñanza. Vol. III. Profesores y alumnos. Paidós. Madrid.

Elhot, J. 1990. La investigación-acción en Educación. Morata. Madrid.

Faraday. A. y Plumer, K. 1979. Doing life stories. Sociological Revíew. 27 (4).

Gimeno Sacristán, J. 1983. Planificación de la investigación educativa. En J. Gimeno Sacristán y A. Pérez

Gómez. La enseñanza. Su teoría y su practica. Akal, Madrid.

Glaser, B. O. y Strauss, A. L. 1967. Tite discovery of grounded theory: sirategies for qualitative research.

Aldine Pub.

Jackson, P. G. 1968. Trad. Cast, 1991. La vida en las aulas. Morata. Madrid.

Klafki, W. 1986. Los fundamentos de una didáctica constructivista. Educación. 280.

Kuhn, T. S. 1962. Trad. Cast. 1986. La estructura de las revoluciones científicas. Fondo de Cultura Económica. Madrid.

Laudan, L. 1977. Progress and lis problems. University of California Press. Berkeley. California.

Miguel Díaz, M. 1988. Paradigmas de la investigación educativa española. En 1. Dendaluce Segurola (Coord.)

Aspectos metodológicos de la investigación educativa. Narcea. Madrid.

Morgari, O. (Eds.) 1983. Beyond meihod sirategies for social research. Sage. Beverly Hill s.

Peme-Aranega, C. 1997. "El carácter epistemológico interdisciplinar de la Didáctica de las Ciencias. Origen,

evolución y tendencias actuales". Educación en Ciencias. pp. 3-13.

Pérez Gómez, A. 1983. Paradigmas contemporáneos de investigación didáctica. En J. Gimeno Sacristán y A.

Pérez Gómez. (Eds.). La enseñanza: Su teoría y su práctica. Akal. Madrid.

Popkewitz, Th. 1984. Trad. Casi 1988. Paradigma e ideología en investigación educativa. Ed. Mondadori.

Madrid.

Shulman, L. S. 1986. Trad. Cast. 1989. Paradigmas y programas de investigación en el estudio de la enseñanza: una perspectiva contemporánea. En M. C. Wittrock. La investigación de la enseñanza. Vol 1. Enfoques, teorías y métodos. Paidós. Madrid.

Tikunoff, W. Y. 1979. Context variables of a teachingleaniing event. En D. Beunet y D. MacNamara. Focas

on teaching .Readings in tite observation and conceptualization of teaching. Longman. New York.

Titone, R. 1986. El lenguaje en la interacción Didáctica. Narcea. Madrid.