Massification of feminism, pandemic and beyond...Conflict, violence and Comprehensive Sex Education in secondary schools in Cordoba, Argentina

Authors

  • Gabriela Morales Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

Feminist movements, Young Students, Comprehensive Sex Education, Gender Violence

Abstract

Since the first “Ni Una Menos” call, the feminist movement initiated a process of massification, where young women became the protagonists. Participation kept increasing until the outbreak of the COVID-19 pandemic. The implementation of health measures interrupted massive mobilizations and protests. After going through years of restrictions on social interactions, secondary school students resumed actions and organizational activities around various issues, with violence standing out as one of the main concerns to address.

In the article, I analyze field material from three research projects in which I participate. I draw on individual and group interviews conducted with secondary school students in Córdoba between 2018 and 2022. The interviewees are actively involved in their school student centers and student organizations. The purpose of the study is to analyze the interpretative frameworks that young women construct to understand situations of violence in the school environment and the configuration of peer relationships in schools after the pandemic. The analysis highlights the appeal to Comprehensive Sex Education as the tool to address all kinds of difficulties, both within and outside the school context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angilletta, Florencia (2021). Zona de Promesas. Cinco discusiones fundamentales entre los feminismos y la política, Capital Intelectual.

Barros, Mercedes y Martínez, Natalia (2019). Populismos y Derechos Humanos en el devenir masivo de los feminismos argentinos. Revista La aljaba. Segunda época. Volumen XXIII, 33-57.

Bianciotti, Celeste (2019, 23 de mayo). Se va a caer: un análisis de la marea verde en Argentina como un drama social ritual. [ponencia] V Jornadas de Innovación Investigativa: Género, territorios y movimientos feministas en América Latina y Universidad Simón Bolívar.

Cano, Virginia (2018). Solx no se nace, se llega a estarlo. Egoliberalismo y autoprecarización de la vida en Los Feminismos ante el neoliberalismo, Malena Nijensohn compiladora, LATFEM-La Cebra.

Elizalde, Silvia (2015). Tiempo de chicas. Grupo Editor Universitario.

Elizalde, Silvia (2018). Las chicas en el ojo del huracán machista: entre la vulnerabilidad y el “empoderamiento”. Cuestiones Criminales, Año 1, N°1, Julio, pp. 22-40.

Elizalde, Silvia (2022). Gender Relationships and Sexual Affection between Young People: Reflections from the Argentine Case en Young People in Complex and Unequal Societies: Doing Youth Studies in Spain and Latin America Benedicto, Jorge, Urteaga, Maritza, y Rocca, Dolores (Vol. 18). Brill. (pp. 273-298).

Esteve, María, Ferrucci, Verónica, Molina, Candela y Guiñazú, Anahí (2022). Una ESI desobediente. Climas afectivos y zonas de comodidad en Educación Sexual: juventudes, experiencias escolares, afectividades y activismos, Tomasini, M. (Coordinadora), Grupo Editor Universitario.

Faur, Leonor (2019). Del escrache a la pedagogía del deseo. Revista Anfibia, disponible en https://www.revistaanfibia.com/del-escrache-la-pedagogia-del-deseo/

Ferrucci, Verónica, Esteve, María, Morales, Gabriela y Tomasini, Marina (2021). La educación sexual te atraviesa sí o sí. Curriculum, climas afectivos y zona de confort en el trabajo con la ESI. En Matías Álvarez y Gisela Giamberardino (comps.), Ensamblajes de género, sexualidad (es) y educación: intervenciones críticas entre el activismo y la academia, UNICEN.

González del Cerro, Catalina (2018). Educación Sexual Integral, participación política y socialidad online: una etnografía sobre la transversalización de la perspectiva de género en una escuela secundaria de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Tesis doctoral, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de Buenos Aires.

Klein, Laura (29 -31 de mayo de 2023). Víctimas, consentimiento y masivización: malestar en el feminismo [Ponencia]. XV Jornadas Nacionales de Historia de las Mujeres, Jujuy, Argentina.

Lares, Yanina, Nimo, Paola, Morales, Gabriela y Tomasini, Marina (2018). Construirse como feminista en la escuela secundaria. La participación de estudiantes en acciones colectivas que abordan temas de género y sexualidad. VI Reunión Nacional de Investigadores/as en Juventudes de Argentina. Córdoba, Argentina.

Lavigne, Luciana y Pechin, Juan (2021). Cartografía crítica de la educación sexual integral como clave institucional: transmutaciones epistémicas y resistencias al binarismo sexo genérico en Álvarez, Matías y Giamberardino, Gisela comp. Ensamblajes de género, sexualidad(es) y educación. Intervenciones críticas entre el activismo y la academia, UNICEN.

Manzano, Valeria (2017). Ella se va de casa. Las jóvenes, el género y la sexualidad, en La era de la juventud en Argentina. Cultura, política y sexualidad desde Perón hasta Videla. Fondo de Cultura Económica, pp. 155-193.

Maxwell, Joseph (1996). Qualitative reserch desing. An interactive approach. Sage Publication.

Mondello, Ramiro (2020). La Educación sexual en un escenario de transformación socio cultural. Perspectivas de estudiantes de escuelas secundarias de Córdoba [Tesis de Grado, Facultad de Psicología, Universidad Nacional de Córdoba]

Morales, Gabriela, Mondello, Ramiro y Omar, Keila (2022). Una ESI en movimiento. Activismos entre las calles y la escuela en Educación Sexual: juventudes, experiencias escolares, afectividades y activismos, Tomasini, Marina (Coordinadora), Grupo Editor Universitario.

Palumbo, Mariana y Di Napoli, Pablo (2019). #NoEsNo. Gramática de los ciberescraches de las estudiantes secundarias contra la violencia de género (Ciudad Autónoma de Buenos Aires). Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, 54, 13-41.

Rodigou Nocetti, Maite, López, Javier, Blanes Ojea, Paola, Monsó, Camila, Aimar, Valeria, Puche, Ivana y Fragueiro, Belén (2018). Entre la ficción de la igualdad y la apropiación de derechos. Narrativas de jóvenes universitarias. Universidad Nacional de Córdoba.

Romero, Guillermo (2021). Protocolos, escraches y amenazas de bomba. Activismos de género en la escuela secundaria en un contexto de masificación y juvenilización de los feminismos. En Álvarez, Matías y Giamberardino, Gisela comp. Ensamblajes de género, sexualidad(es) y educación. Intervenciones críticas entre el activismo y la academia, UNICEN.

Strauss, Anselm y Corbin, Juliet (1990). Qualitative research: Gorunded Theory procedures and techniques. Saga publications Newbury Park.

Shulman, Sarah (2023). El conflicto no es abuso. Contra la sobredimensión del daño. Paidós.

Pérez Hernández, Yolinliztli (2016). Consentimiento sexual: un análisis con perspectiva de género. Revista mexicana de Sociología 78 (octubre- diciembre): 741- 767.

Tomasini, Marina (2018). Qué mueve a las jóvenes a participar. Activismo de género y devenires identitarios en estudiantes de escuelas secundarias. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 10 (2).

Tomasini, Marina (2022). La ESI en disputa. Activismos, relaciones intergeneracionales y vida cotidiana en la escuela, en Educación Sexual: juventudes, experiencias escolares, afectividades y activismos, Tomasini, M. (Coordinadora), Grupo Editor Universitario, Ciudad autónoma de Buenos Aires.

Tomasini, Marina y Morales, Gabriela (2022). “La marea verde violeta”. Feminismo, juventudes y escuela secundaria. Revista Izquierdas, N° 51, marzo, pp. 1-18.

Tomasini Marina y Morales, Gabriela (2023). ‘Ante la violencia, la Educación Sexual es la salida’. Feminismo y activismo estudiantil en Córdoba, Argentina, Red HILA, en prensa.

Published

2023-11-24

How to Cite

Morales, G. (2023). Massification of feminism, pandemic and beyond.Conflict, violence and Comprehensive Sex Education in secondary schools in Cordoba, Argentina. Polémicas Feministas, 7, 1–23. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/polemicasfeminista/article/view/41928