Stimules for internationalization and quality criteria in the universities of Paraguay
DOI:
https://doi.org/10.61203/2347-0658.v10.n2.34112Keywords:
university internationalization / quality / regionalization / Paraguay.Abstract
In recent decades university internationalization has accelerated and spread in the Latin American Region. Internationalization is a multifaceted, complex, non-neutral and transversal process to the substantive functions of the university and it is stimulated by promotion and evaluation policies that are thought and developed within broader structural frameworks, which make up a set of habits, pressures and expectations that affect the dynamics of production and dissemination of knowledge. The objective of the article is to understand the internationalization process of public universities in Paraguay, from a situated perspective, identifying their particularities and the stimuli generated by the evaluation, quality and / or accreditation policies and the incidence of regional integration policies based on the construction of institutional structures. The levels of analysis used are national and regional, highlighting one of its dimensions: the relationship between internationalization of higher education and the quality criteria that were institutionalized in the 21st century. The initial hypothesis on which the work is based maintains that the institutionality created at a regional scale has built structures that dispute the meaning of the logic that emerges from the hegemonic internationalization model.
Downloads
References
Altbach, P. (2001). La crisis en la educación superior multinacional. Calidad en la Educación, (14), 1-4. Recuperado de doi: https://doi.org/10.31619/caledu.n14.474
Botto, M. (2016). La política de educación superior en el MERCOSUR: ¿un modelo contra-hegemónico? Integración y Conocimiento, 5 (1), 26-45. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/integracionyconocimiento/article/view/14696
Brítez Carli, R. (2014). Reforma institucional y diversificación de los sistemas de educación superior en Paraguay: el caso de Paraguay. Integración y Conocimiento, (3), 49-58 Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/integracionyconocimiento /article/view/9245
Gamarra, L; Duarte, E. y Villalba, E. (2019). Paraguay. En M. F. Álvarez. (Comp.), Caracterización y democratización de la educación superior en Mercosur ampliado. Córdoba: Universidad Nacional de Villa María.
CONES. (2017). Libro Blanco para la Educación Superior/Ñanearanduka tuichavéva. Recuperado de http://www.cones.gov.py/libro-blanco-para-la-educacion-superior/
Cox, R. (2014). Fuerzas sociales, estados y órdenes mundiales: Más allá de la Teoría de Relaciones Internacionales. Relaciones Internacionales, (24), 99-116. Recuperado de https://revistas.uam.es/index.php/relacionesinternacionales/article/view/5195
Dávalos, L. S. (2017). El estado de la ciencia en Paraguay (Tesis de maestría). Universidad Politécnica de Valencia, Valencia. Recuperado de https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/
89789/D%C3%81VALOS%20%20El%20estado%20de%20la%20ciencia%20en%20Paraguay.pdf?sequence=1
Fernández Lamarra, N. (2007). Educación Superior y Calidad en América Latina y Argentina. Los procesos de evaluación y acreditación. Buenos Aires: IESALC/UNESCO-EDUNTREF.
García Guadilla, C. (2010). Heterogeneidad y concentración en las dinámicas geopolíticas del conocimiento académico. Reflexiones y preguntas para el caso de América Latina. En M. Mollis, C. Nuñez Jover y C. Garcia-Guadilla. (Coord.), Políticas de postgrado y conocimiento público en América Latina y el Caribe. Buenos Aires, Argentina: CLACSO e Instituto Gino Germani.
García, L. B. y Di Marco, M. C. (2015). El nivel de Postgrado en Argentina y Paraguay: hacia una matriz de comparación. Trabajo presentado en V Congreso nacional e internacional de estudios comparados en educación, Buenos Aires, Argentina. Recuperado de http://www.saece.com.ar/docs/congreso5/trab023.pdf
Gómez Morales, G. (2020). Desarrollo del concepto y práctica de la calidad en la educación superior en el Paraguay. Integración y Conocimiento, 9(1), 50–70. Recuperado de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/integracionyconocimiento/article/view/27595
Lima M. y Machado C. (2009). El sistema mundial de educación superior: entre la internacionalización activa y pasiva. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, 14 (3), 583–610.
Manual de Santiago. (2007). Manual de indicadores de internacionalización de la ciencia y la tecnología. Buenos Aires, Argentina: RICYT-CYTED.
MEC, CIIE (2013). Las Universidades: Una aproximación al contexto, estructura y resultados. Recuperado de file:///C:/Users/2017/Downloads/universidades.pdf
MERCOSUR (2015). Manual de procedimientos del sistema ARCU-SUR. Recuperado de http://edu.mercosur.int/arcusur/images/MANUAL_DEL_SISTEMA.pdf
Oregioni, M. (2017). Internacionalización universitaria desde una perspectiva situada: tensiones y desafíos para la región latinoamericana. Revista Internacional de Educación Superior, 3(1), 114-133. Recuperado de https://doi.org/10.22348/riesup.v3i1.7667
Oregioni, M. (2018). Las redes como instrumento para orientar la internacionalización universitaria hacia América Latina, de cara a la CRES 2018. En D. Del Valle. (Comp.), Ponencias del Coloquio Regional Balance de la Declaración de Cartagena y Aportes para la CRES 2018. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: IEC- CONADU-CLACSO.
Pedregal Cortés, R. (2018). El Ascendente Camino de la Internacionalización de la Educación Superior en China. Revista Análisis 89, 7(20), 85-115.
PND (2014). Plan Nacional de Desarrollo. Paraguay 2030. Recuperado de https://www.stp.gov.py/pnd/wp-content/uploads/2014/12/pnd2030.pdf
Rama, C. (2005). La política de educación superior en América Latina y el Caribe. Revista de la Educación Superior, (2)134, 47-62. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/604/60411920005.pdf
Real, G.; Marran, A. y Souza M. (2019). Las influencias del sistema de acreditación de cursos universitarios del mercosur en el marco normativo brasileño. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 14(3), 1655-1668. Recuperado de https://search.proquest.com/openview/
da92486b513c8ebc28df0777a6c6dede/1?pq-origsite=gscholar&cbl=4775926
Rivarola, D. (2008). La universidad paraguaya, hoy. Revista da Avaliação da Educação Superior, 13(2), 533-578. Recuperado de: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-407720080002000 14
Rivarola, D. (2000). La Reforma educativa en el Paraguay. Santiago de Chile: Publicación de las Naciones Unidas. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/handle/11362/5972?locale-attribute=es
Robledo Yugueros, R. (2016). Informe Nacional: Paraguay. Recuperado de https://cinda.cl/wp-content/uploads/2019/01/educacion-superior-en-iberoamerica-informe-2016-informe-nacional-paraguay.pdf
Rodríguez, J. C. y Vázquez, V. (2013). Las Universidades: Una aproximación al contexto, estructura y resultados. Paraguay: Centro de Investigación e Innovación Educativa (CIIE). Recuperado de file:///C:/Users/2017/Downloads/universidades.pdf
Sebastián, J. (2017). Algunos dilemas en torno a la internacionalización de la educación superior. Educación superior y sociedad, 21(21), 119-145. Recuperado de https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/article/view/30
Soares Dos Santos, M. y Cambours De Donini, A. (2010). Políticas de integração e internacionalização da educação superior no MERCOSUR educativo. Trabajo presentado en X Coloquio Internacional obre Gestion Universitaria en América del Sur, Mar del Plata, Argentina. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/30378027.pdf
UNESCO. (2002). Informe nacional sobre educación superior en Paraguay: informe final. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000131667
Universia-CINDA (2016). Informe Nacional: Paraguay. Educación Superior en Iberoamérica. Recuperado de https://cinda.cl/wp-content/uploads/2019/01/educacion-superior-en-iberoamerica-informe-2016-informe-nacional-paraguay.pdf
Villalba Benítez, E. (2017). Desafíos de la gestión universitaria: Reflexiones en torno a las prácticas y tendencias en Paraguay. RAES, (15), 36-56. Recuperado de http://www.revistaraes.net/revistas/raes15_art2.pdf
Villanueva, E. (2005). La acreditación en América Latina. El caso de Argentina. En J. Gines Mora y N. Fernández Lamarra. (Coord.), Educación Superior. Convergencia entre América Latina y Europa, pp. 280-283. Buenos Aires, Argentina: Eduntref.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who have publications with this journal accept the following terms:
a. Authors shall retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which shall simultaneously be subject to the Creative Commons License of Recognition which allows third parties to share the work as long as its author is indicated and its first publication is this journal.
b. Authors may adopt other non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., depositing it in an institutional telematic archive or publishing it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) after publication of the article, which may lead to interesting exchanges and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access).