ACADEMIC POLICIES IN TODAY'S ARGENTINE UNIVERSITY: NEW CHALLENGES

Authors

  • Jorge Steiman Universidad Nacional de San Martín

DOI:

https://doi.org/10.61203/2347-0658.v10.n1.31965

Keywords:

university curriculum; academic policies; university system

Abstract

In Argentina, the Higher Education Law (LES) N° 24521 of 1995 is not only a normative framework, but also, in some sense, a statement of academic policies for the university system. This statement can be exemplified in several of the articles, which, beyond the law itself, have defined policies that led to other regulations, a set of Resolutions and Provisions, which have a high degree of incidence on the academic policies of the system. In the first part of this article, these policies are succinctly presented, referencing them in the corresponding regulations. In the second part, and in the post-pandemic scenario that questions us above all in the ideas of time, space and collective construction, some challenges are posed that, in the set of academic policies, we understand that we must face in pursuit of continuing to guarantee citizenship rights.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bain, K.(2007). Lo que hacen los mejores profesores universitarios. Barcelona: Universitat de Valencia.

Brunner, J. (2010). Los retos de la Educación Superior en América Latina. Recuperado de www.brunner.cl

Camilloni, A.W. de (2001). Modalidades y proyectos de cambio curricular. En N. Schuster (Coord.), Aportes para un cambio curricular en Argentina 2001. Bs. As.: Facultad de Medicina/UBA – OPS/OMS.

Camilloni, A.W. de (2010). La formación de profesionales universitarios. Gestión Universitaria, 2 (2).

Camilloni, A. W. de (2013). De la especialización divisiva a la especialización conectiva en el currículo universitario. Problemáticas académicas y organizativas. En Stubrin, A., Díaz, N. (Comps.), Tensiones entre Disciplinas y Competencias en el Currículum Universitario. Santa Fe: Ediciones Universidad Nacional del Litoral.

Camilloni, A. W. de (2016). Tendencias y formatos en el currículo universitario. En Revista Itinerarios Educativos, 9, 11-26.

Cols, E. (2007). El primer año del grado: estrategias y dispositivos de apoyo y mejora. Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento.

Davini, M. C. (1995). La formación docente en cuestión: política y pedagogía. Buenos Aires: Paidos.

De Alba, A. (1995). Curriculum: crisis, mito y perspectivas. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Diaz Barriga, A. (2015). Curriculum. Entre la utopía y la realidad. Bs. As.: Amorrortu.

Ezcurra, A. (2007). Igualdad en educación superior. Un desafío mundial. Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento.

Follari, R. (2008). La selva académica. Rosario: Homo Sapiens.

García de Fanelli, A. (2017). Políticas públicas ante la masificación de la educación universitaria: el reto de elevar la graduación garantizando la inclusión y la calidad. En C. Marquise (Ed.), La agenda Universitaria II (1-26). Bs. As.: Universidad de Palermo.

Goodson, I. (1991). La construcción social del currículum. Posibilidades y ámbitos de investigación de la historia del Currículum. Revista de Educación, 295, 7-37.

López Ramírez, M. & Rodríguez, A. (2020). Trayectorias escolares en la educación superior ante la pandemia ¿continuar, interrumpir o desistir? En J. Aguilar et. al, Educación y Pandemia. Una visión académica. México: Instituto de Investigaciones sobre Educación y Universidad, Universidad Autónoma de México.

Pogré, P.; De Gatica, A.; García, A.y Krichesky, G. (Coords). (2018). Los inicios de la vida Universitaria. Bs. As: Editorial Teseo

Pogré, P.; De Gatica, A.; Krichesky, G. (Coords). (2020). Los inicios de la vida Universitaria II. Bs. As: Editorial Teseo

Schön, D. (1987). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona: Paidos.

Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Barcelona: Paidos.

Schön, D.(1998). El profesional reflexivo. Cómo piensan los profesionales cuando actúan. Barcelona: Paidos.

REFERENCIAS NORMATIVAS

Ministerio de Cultura y Educación de la República Argentina (1997). Resolución Ministerial Nº 6/97.

Ministerio de Educación de la República Argentina (2002). Secretaría de Políticas Universitarias. Dirección Nacional de Gestión Universitaria. Disposición Nº 1/10.

Ministerio de Educación de la República Argentina (2004). Resolución Ministerial Nº 1717/04.

Ministerio de Educación de la República Argentina (2011). Resolución Ministerial Nº 160/11.

Ministerio de Educación de la República Argentina (2013). Resolución Ministerial Nº 988/13.

Ministerio de Educación de la República Argentina (2014). Secretaría de Políticas Universitarias. Dirección Nacional de Gestión Universitaria. DOCUS N° 3.

Ministerio de Educación de la República Argentina (2015). Resolución Ministerial Nº 2385/15.

Ministerio de Educación de la República Argentina (2017). Resolución Ministerial Nº 3322/17.

Ministerio de Educación de la República Argentina (2018). Resolución Ministerial Nº 1254/18.

Ministerio de Educación de la República Argentina (2019). Secretaría de Políticas Universitarias. Dirección Nacional de Gestión y Fiscalización Universitaria. Disposición Nº 2271/19.

Ministerio de Educación y Deportes de la República Argentina (2016). Resolución Ministerial Nº 280/16.

Ministerio de Educación y Deportes de la República Argentina (2016). Resolución Ministerial Nº 1870/16.

Ministerio de Educación y Deportes de la República Argentina (2017). Resolución Ministerial Nº 2641/17.

República Argentina (1995). Ley N° 24521 de Educación Superior.

República Argentina (1949). Decreto de Poder Ejecutivo Nacional N° 29337.

República Argentina (1999). Decreto de Poder Ejecutivo Nacional N° 1047.

República Argentina (2003). Ley N° 25754. Modificación de la Ley Nº 24.521.

República Argentina (2015). Ley N° 27204. Modificación de la Ley Nº 24.521.

República Argentina (1954). Ley N° 14297. Ley Universitaria

Downloads

Published

2021-01-26

Issue

Section

Dossier especial: La Educación Superior en tiempos de Pandemia

How to Cite

ACADEMIC POLICIES IN TODAY’S ARGENTINE UNIVERSITY: NEW CHALLENGES. (2021). Integración Y Conocimiento, 10(1), 163-181. https://doi.org/10.61203/2347-0658.v10.n1.31965

Similar Articles

31-40 of 237

You may also start an advanced similarity search for this article.