How theater reaches the publics which do not go to the theater. The role of Córdoba itinerant theater in the creation of new audiences

Authors

Keywords:

Itinerant theatre, Access to arte, New audiences, Field, Fringe

Abstract

In this paper, we propose addressing the issue of studying the experience of new audiences, diving into the conditions of performing arts reception. For this, we raise the following questions: How are the initiation experiences of performing arts for the new publics in Córdoba? What are the reception conditions and contexts? We will characterize Cordoba Itinerant Theater, taking it as the field where the game of the performing arts circulation towards the new publics takes place. As a methodological approach, we will use the Field Theory by Pierre Bourdieu to autotomize a field as an object of study. We will question its autonomy process and its bond with external spheres. We will try to recognize the interests that define its game, focusing especially on specificity of the dispositions and practices that differentiate the agents of this field from agents of similar or wider fields, as Cordoba independent theater. Finally, we will analyze its relation with the State, as the product of a historical construction linked to the consolidation of the democratic values and therefore of the democratization of access to art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ximena Silbert, Universidad Nacional de Córdoba

Licenciada en Teatro por la Universidad Nacional de Córdoba. Posgrado en Gestión de la FCE de la UNC. Doctoranda en Artes con beca SeCyT-UNC. Actriz, gestora y productora escénica. Organiza ciclos y festivales para infancias. Desarrolla programas de Formación de Nuevos Públicos. Docente Adscripta del Departamento de Teatro de la UNC. Docente de nivel secundario.

References

Alegret, M. (2017). Condiciones y convenciones del Teatro Independiente Cordobés. [Tesis de doctorado]. Centro de Estudios Avanzados, Universidad Nacional de Córdoba.

Bourdieu, P. (2010). El sentido social del gusto. Elementos para una sociología de la cultura. Siglo XXI.

Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Siglo XXI.

Bourdieu, P. (2000). El interés del sociólogo. En Cosas dichas (pp. 108-114). Gedisa.

Brown, A. y Ratzkin, R. (2017). Implica a tu público (vol. 2). Asimétrica. https://www.asimetrica.org/publicaciones.

Criado, E. (2008). El concepto de campo como herramienta metodológica. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 123. https://reis.cis.es/REIS/PDF/REIS_123_011215166984248.pdf.

Dubatti, J. (2020). Hacia una historia comparada del espectador teatral. En M. Bracciale Escalada y M. Ortiz Rodríguez (Comps.), De bambalinas a proscenio: perspectivas de análisis para el estudio de las artes escénicas (pp. 8-23). Editorial de la Universidad Nacional de Mar del Plata.

Fobbio, L. y Patrignoni, S. (2010). En el teatro del simeacuerdo. Escenas para niños y acción en latinoamérica. Recovecos.

Fos, C. (2016). Los titiriteros obreros: poesía militante sobre ruedas: textos de Carlos Fos. Girotti, B. (comp.) Eudeba. https://elibro.net/es/ereader/bmayorunc/119866.

Fos, C. (2010). En las tablas libertarias. Experiencias de teatro anarquista en Argentina a lo largo del Siglo XX. Verzero, L. (Comp.). Atuel.

Itinerantes (2021, 10 de junio). Carta al Instituto Nacional del Teatro.

Lahire, B. (2002). Campo, fuera de campo, contracampo. Colección Pedagógica Universitaria, 37-38, enero-junio/julio-diciembre. https://biblat.unam.mx/hevila/Coleccionpedagogicauniversitaria/2002/no37-38/7.pdf.

Published

2023-07-07

How to Cite

Silbert, X. (2023). How theater reaches the publics which do not go to the theater. The role of Córdoba itinerant theater in the creation of new audiences. Avances, (32), 291–309. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/41660

Issue

Section

Artículos

ARK