The Conversion of a Saint: An Approach to the Cultural Biography of an Easel Painting

Authors

Keywords:

conservation, restoration, cultural biography, easel painting

Abstract

An approach to the cultural biography of a Baroque-style easel painting, which entered the TAREA Restoration Center (EAyP, UNSAM) in 2019, is presented. To this end, the artwork was studied from both the material and ichnographic points of view using a comprehensive methodological approach. Macroscopic organoleptic and physicochemical studies were performed, along with an examination of documentary sources, as complementary and successive lines of evidence.

As a result, an approximation to the different biographical episodes that the painting went through, from its creation to the present, was achieved. A tentative chronological framework was then provided for these episodes. Likewise, different characteristics of the artwork's pictorial technique were glimpsed, allowing for an estimation of the painting's origin. Additionally, the original elements, additions, and subsequent interventions were identified. Finally, the study and careful observation of the artwork put into tension the iconographic attribution with which the painting entered the Center, leading to a change in interpretation. 

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Author Biographies

  • Florencia Agustina Iribarne Lucato, Universidad Nacional de San Martín

    Licenciada en Restauración y Conservación del Patrimonio Cultural (UNSAM) y en Artes Plásticas (UNLP). Actualmente, realiza su Doctorado en Artes en la Facultad de Artes de la Universidad Nacional de Córdoba (UNC) con el apoyo del Centro Nacional de Investigaciones Científicas (CONICET). Desarrolla su investigación en el Centro de Estudios sobre Patrimonios y Ambiente de la UNSAM y en el Centro TAREA de la misma institución.

  • Damasia Gallegos, Universidad Nacional de San Martín

    Restauradora de pintura. Magister en Historia del Arte Argentino y Latinoamericano (IDAES). Actualmente Directora del Centro Tarea (EAyP), centro de conservación y restauración y de la Especialización en Conservación-Restauración de Bienes Artísticos y Bibliográficos (UNSAM). Sus investigaciones giran en torno a la evolución de la disciplina de la restauración y los cambios de paradigmas.

  • Lucas Gheco, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

    Licenciado en Arqueología (UNCa) y Doctor en Ciencias Antropológicas (UNC). Actualmente se desempeña como Investigador de CONICET y profesor adjunto en la Licenciatura en Conservación y Restauración del Patrimonio Cultural (UNSAM). Sus investigaciones se focalizan en la comprensión de los procesos históricos de pintado de los sitios con arte rupestre y en las distintas estrategias metodológico-técnicas para acceder a ellas.

  • Fernando Marte, Universidad Nacional de San Martín

    Ingeniero Químico (UNC) y Doctor en Biología Molecular y Biotecnología (IIB-UNSAM). Director de la Maestría en Conservación-Restauración de Bienes Artísticos y Bibliográficos (UNSAM). Especialista en estudios materiales sobre bienes culturales con foco en arte rupestre.

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Published

2024-07-05

Issue

Section

Artículos

How to Cite

The Conversion of a Saint: An Approach to the Cultural Biography of an Easel Painting. (2024). Avances, 33, 257-277. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/45511