End of town: plastic biography of Aldo Magnani
Keywords:
Realism, Communism, Modernism, Art from Argentina, Art from RosarioAbstract
Due to the characteristics of his work –a new kind of realism tensed by geometry–, his artistic training and his interventions deployed in institutions and groups in Rosario in the forties and fifties, Aldo Magnani (1922-2019) is one of the representative artists of a moment in which modern art was consolidated and expanded in an unusual way. Despite the strange and prolonged silences that later marked his career as an artist, there are vivid biographical traces that allow us to approach, even fragmentarily, those decisive stages of cultural life, and also to place the recovery of a key figure who was rediscovered in the last years of his life.
Downloads
References
Arévalo, O. (1983). El Partido Comunista. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.
Armando, A. (2007). Silenciosos mares de tierra arada. Studi Latinoamericani, (3), pp. 369-383.
Bisso, A. y Celentano, A. (2006). La lucha antifascista de la Agrupación de Intelectuales, Artistas, Periodistas y Escritores (AIAPE). En H. E. Biagini y A. Roig (Dirs.), El pensamiento alternativo en la Argentina del siglo XX. Tomo II (pp. 235-265). Buenos Aires: Biblos.
Buck-Morss, S. (2004). Mundo soñado y catástrofe. La desaparición de la utopía de masas en el Este y el Oeste. Madrid: La balsa de la Medusa/A. Machado Libros.
Caillet Bois, H. (1945). 100 años de pintura santafesina. Santa Fe: Dirección General de Bellas Artes.
Calinescu, M. (1991). Cinco caras de la modernidad. Modernismo, vanguardia, decadencia, kitsch, posmodernismo. Madrid: Tecnos.
Ceva, L. (1956, julio). Ricardo Sívori. Gaceta Literaria, (6), p. 15.
Correas, H. (1973). Panorama de un tiempo plástico. En 20 años de permanencia en la pintura [catálogo de exposición]. Rosario: Carrillo Galería de Artes Visuales.
Deambrosis, F. (2011). Nuevas visiones. Revistas, editoriales, arquitectura y artes en la Argentina de los años cincuenta. Buenos Aires: Infinito.
Dolinko, S. (2012). Arte plural. El grabado entre la tradición y la experimentación, 1955-1973. Buenos Aires: Edhasa.
Dorfles, G. (1965). Últimas tendencias del arte de hoy. Barcelona: Labor.
Dosse, F. (2007). El arte de la biografía. México D.F.: Universidad Iberoamericana.
En el Taller Sívori (1949, invierno). Espiga. Revista de Letras y Artes, (7), p. 6.
Expositores del Taller Sívori (1951, 7 de junio). La Capital, p. 4.
Faillace, M. (Ed.) (2014). La protesta. Arte y política en la Argentina [catálogo de exposición]. Buenos Aires: Ministerio de Relaciones Exteriores y Culto.
Fantoni, G. (2017). Aldo Magnani: palabras inéditas [mimeo].
Fantoni, G. (2016). Aldo Magnani en palabras. Rosario: Escuela Municipal de Artes Plásticas Manuel Musto.
Fantoni, G. (2012/2013). Modernos y revolucionarios en los años ‘30. Berni y los artistas de la Mutualidad rosarina. Avances, (22), pp. 11-37.
Fantoni, G. (1997). Una mirada sobre el arte y la política. Conversaciones con Juan Grela. Rosario: Homo Sapiens.
Finkelstein, E. (2019, septiembre). Estampas en la ciudad. La Agrupación de Grabadores de Rosario en la década del cincuenta. Separata, (24), pp. 51-79.
Finkelstein, E. (2015). Intimismo plástico, temas sociales y reelaboraciones del lenguaje: la producción de grabados de Rosa Aragone en la década del cincuenta [tesina de licenciatura, Universidad Nacional de Rosario]. Argentina.
Foster, H. et al. (2006). Arte desde 1900. Modernidad, Antimodernidad, Posmodernidad. Madrid: Akal.
Guash, A. M. (1997). El arte del siglo XX en sus exposiciones. 1945-1955. Barcelona: Ediciones del Serbal.
Gudiño Kramer, L. (1955). Escritores y plásticos del litoral. Santa Fe: Castellví.
Hadjinicolaou, N. (1978, julio). Sur l’ideologie de l’avantgardisme. Histoire et critique des arts, 6.2, pp. 50-73.
Lhote, A. (1943). Tratado del paisaje. Buenos Aires: Poseidón.
Liernur, J. F. (2005). Arquitectura y “conciliación” de las artes. En A. Giunta y L. Malosetti Costa (Comps.), Arte de posguerra. Jorge Romero Brest y la revista Ver y Estimar (pp. 263-282). Buenos Aires: Paidós.
Llorens, T. (2006). Mímesis. Realismos modernos, 1918-45 [catálogo de exposición]. Madrid: Museo Thyssen-Bornemisza.
Magnani, A. (1972). [Texto mecanografiado]. Archivo Magnani.
Manifiesto de los Expositores del Taller Sívori (1951, 28 de mayo-9 de junio) [catálogo de exposición]. Rosario: Galería Renom.
Manifiesto Grupo Síntesis (1952, 10 de junio ). Archivo Magnani.
Marchán Fiz, S. (1996). Las vanguardias históricas y sus sombras (1917-1930), SUMMA ARTIS. Historia General del Arte. Vol. XXXIX. Madrid: Espasa Calpe.
Martín, M. P. y Pascuali, L. (Eds.) (2018). Género, memoria e identidad. Historia de las trabajadoras de la carne del Swift Rosario (1930-1944). Rosario: ISHIR/CONICET.
Mouguelar, L. (2004, octubre). Los murales de Julio Vanzo. Un acercamiento al modernismo en Rosario. Separata, (3 y 4), pp. 1-41.
Orta Nadal, R. (1965, enero/junio). Isolde Schmidt, artista plástica rosarina. Revista de Historia de Rosario, (9), pp. 86-102.
Passolini, R. (2013). Los marxistas liberales: Antifascismo y cultura comunista en la Argentina del siglo XX. Buenos Aires: Sudamericana.
Petra, A. (2017). Intelectuales y cultura comunista. Itinerarios, problemas y debates en la Argentina de posguerra.Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Rosenberg, H. (1969). La tradición de lo nuevo. Caracas: Monte Ávila Editores.
Rossi, C. (2012). Jóvenes y modernos de los años 50. En diálogo con la colección Ignacio Pirovano [catálogo de exposición]. Buenos Aires: Museo de Arte Moderno.
Sívori, R. (1956, septiembre). ¿La crisis del arte y de la crítica? Síntesis. Revista de Arte, (5), pp. 1-2.
Sívori, R. (1955, marzo-abril). Un poco de historia. Síntesis. Revista de Arte, (1), pp. 1-4.
Slullitel, I. (1968). Cronología del arte en Rosario. Rosario: Biblioteca.
Toledo, A. T. (1957, 21 de marzo). La plástica y su enseñanza. La Acción, 5.
Urresti, M. (2002). Generaciones. En C. Altamirano (Dir.), Términos críticos de sociología de la cultura (pp. 93-95). Buenos Aires: Paidós.
Veliscek, E. (2019). La Asociación Amigos del Arte de Rosario: salones, exposiciones e itinerarios de una institución moderna. Separata, (24), pp. 1-49.
Veliscek, E. y Finkelstein, E. (2015). Mundos impresos. Grabadores modernos en Rosario [catálogo de exposición]. Buenos Aires: Fundación OSDE.
Wood, P. et al. (1999). La modernidad a debate. El arte desde los cuarenta. Madrid: Akal.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.