Collections and heritage: the case of the Castagnino Museum of Rosario City
Keywords:
Museum, Heritage, Institucionalization, Collecting, Cultural capitalAbstract
Between 1910 and 1940 the foundations for the institutionalization of the Rosario artistic field were laid. The high point of this process was the inauguration of the Juan Bautista Castagnino Municipal Museum of Fine Arts in 1937, after the collector's death. Castagnino was a benchmark in artistic matters, both for his knowledge and for being part of a prestigious group of people who promoted the formalization of the local artistic field through various cultural initiatives. The present work attempts to explain the origins of the collection that is part of the museum's heritage, and the social and political processes involved in its conformation.
Downloads
References
Appadurai, A. (1986). La vida social de las cosas. México D. F.: Grijalbo.
Benjamin, W. (2005). Libro de los pasajes. Madrid: Akal.
Bourdieu, P. y Passeron J. C. (1970). La reproduction: éléments pour une théorie du sistéme d´enseignement. París: Editions de Minuit.
Cebollada, J. (2015/2016). De salones, instituciones y críticos: los procesos de legitimación artística en Rosario en el contexto del primer centenario. Avances, 25, pp. 105-118.
Devoto, F. (2002). Historia de la inmigración argentina. Buenos Aires: Sudamericana.
Fernández, S. (1999). Burgueses, familia y empresa. Rosario en el cambio de siglo (1880-1910). Travesía, (1)2. Recuperado el 11/04/2022 de http://www.travesia-unt.org.ar/pdf/travesia2_2.pdf.
Fernández, S. (2012). La ciudad en movimiento. Espacio público, sociedad y política. Rosario 1910-1940. Rosario: Ediciones del ISHIR-CONICET.
García Canclini, N. (1999). Los usos sociales del patrimonio cultural. En E. Aguilar Criado (coord.), Patrimonio etnológico. Nuevas perspectivas de estudio (pp. 16-33). Andalucía: Junta de Andalucía, Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico.
Garcillazo, R. (2014). El puerto de Rosario y las propuestas de Juan Canals para su construcción, 1887-1900. Páginas, (6)11. Recuperado el 11/04/2022 de https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/30860.
Guasch, A. M. (2008). Los museos y lo museal: el paso de la modernidad a la era de lo global. Calle 14, 2. Recuperado el 11/04/2022 de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=279021515002.
Habermas, J. (1999). Problemas de legitimación en el capitalismo tardío. Madrid: Cátedra.
Jiménez Blanco, M. D. (2014). Una historia del museo en nueve conceptos. Madrid: Cátedra.
Macario, M. T. (2019). El paisaje argentino: construcciones y usos. ASRI, 16. Recuperado el 11/04/2022 de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/105175.
Malosetti Costa, L. (1999). Las artes plásticas entre el ochenta y el Centenario. En J. E. Burucúa, Nueva historia argentina: Arte, sociedad y política (pp. 161-216). Buenos Aires: Sudamericana.
Montini, P. (2012). Del coleccionismo al mecenazgo: la familia de Juan B.Castagnino en la concreción de su legado, 1925-1942. En P. Montini, et al., De la Comisión Municipal de Bellas Artes al Museo Castagnino. La institucionalización del arte de Rosario, 1917-1945 (pp. 79-137). Buenos Aires: Fundación Espigas.
Montini, P. (2016). Restauraciones y atribuciones: las demandas de un coleccionista profesional. La colección de Juan B. Castagnino (Rosario, 1907-1925). Tarea, 3. Recuperado el 11/04/2022 de
https://revistasacademicas.unsam.edu.ar/index.php/tarea/article/view/370.
Nusenovich, M. (2015). Arte y experiencia en Córdoba en la segunda mitad del siglo XIX. Córdoba: Editorial de la Universidad Nacional de Córdoba.
Panozzo, A. (2018). Se contempla, se experimenta. Modos de comunicar del museo de arte contemporáneo. Rosario: UNR Editora.
Prats, L. (1998). El concepto de patrimonio cultural. Política y sociedad, 27. Recuperado el 11/04/2022 de https://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/78242/4564456558641.
Pomian, C. (1993). La colección, entre lo visible y lo invisible. Revista de Occidente, 141. Recuperado el 11/04/2022 de
Sarmiento, D. F.: (1997). Facundo. Buenos Aires: Santillana.
Simonetta, L. C. y Zapata, H. M. H. (2010). Alta cultura, distinción pública y memorias burguesas en el prisma de la modernidad. Repensando la relación entre coleccionismo y museos en un espacio local. Rosario, primera mitad del siglo XX [ponencia]. III Seminario Internacional Políticas de la Memoria. Centro Cultural de la Memoria Haroldo Conti, Buenos Aires, Argentina. Recuperado el 11/04/2022 de
http://conti.derhuman.jus.gov.ar/2010/10/mesa-18/simonetta_zapata_mesa_18.pdf.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.