Looking from the margins/Filming from the slum: an analysis of César González´s films

Authors

  • Ximena Triquell Universidad Nacional de Córdoba / Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas de Argentina (CONICET)

Keywords:

Argentinian cinema, César González, Enunciation, Cinema from slums

Abstract

César González's cinema can be defined —as himself does— as a "cine villero" (slum cinema), that is, as a cinema filmed from a place of enunciation that identifies with the space of the “villa”. From this position, Gonzalez proposes to break with certain stereotypes that dominate the representation of this space and the subjects who inhabit it. In this article we discuss the characteristics of this breakup and the consequences that it entails for thinking the political dimension of this filmography.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, G. (2015). Imágenes de la villa miseria en el cine argentino: un elefante oculto tras el vidrio. En Más allá del pueblo: Imágenes, indicios y políticas del cine. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Aguilar, G. (2017). Cine y villas. La luna con gatillo [sitio web]. https://www.lalunacongatillo.com/single-post/2018/01/25/Cine-y-villas.

Amaya, S. (22 de julio de 2013). Diagnóstico Esperanza, una película de Camilo Blajaquis. La Nación.

González, C. (Dir.) (2013). Diagnóstico esperanza [largometraje]. Argentina: Todopiola producciones.

González, C. (Dir.) (2014). ¿Qué puede un cuerpo? [largometraje]. Argentina: Todopiola producciones.

González, C. (Dir.) (2016). Exomologesis [largometraje]. Argentina: Todopiola producciones.

González, C. (Dir.) (2019). Atenas [largometraje]. Argentina: Todopiola producciones.

González, C. (Dir.) (2019). Lluvia de jaulas [largometraje]. Argentina: Todopiola producciones.

González, C. (Dir.) (2020). Castillo y sol [largometraje]. Argentina: Todopiola producciones.

León, F. y Martínez, M. (Dir.) (2007). Estrellas [documental]. Argentina: Tres Planos Cine.

Mouffe, C. (2011). En torno a lo político. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Pierucci, F. y Grupo Alavío (2002). El rostro de la dignidad. Memoria del M.T.D. de Solano [documental]. Argentina: producción independiente.

Trapero, P. (Dir.) (2012). Elefante blanco [largometraje]. Argentina: Morena Films, Matanza Cine, Patagonik.

Veliz, M. (2019). Dispositivos de percepción de las villas miseria en el cine de César González. L'Atalante. Revista de estudios cinematográficos, (28), pp. 157-170.

Voloshinov, V. (2014). El marxismo y la filosofía del lenguaje. Buenos Aires: Ediciones Godot.

Published

2021-07-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Looking from the margins/Filming from the slum: an analysis of César González´s films. (2021). Avances, 30. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/33513

Similar Articles

1-10 of 75

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)