1st ANNUAL EXHIBITION OF FINE ARTS OF PARANÁ (1930): SCENE OF ARGENTINIAN ART BETWEEN TRADITION AND RENEWAL. STRATEGY AND LEGITIMATION

Authors

  • Walter Nelson Musich Universidad Nacional de Entre Ríos / Universidad Autónoma de Entre Ríos
  • Karen Spahn Universidad Autónoma de Entre Ríos / Museo Provincial de Bellas Artes

Keywords:

Provincial Museum of Fine Arts, 1st Annual Exhibition of Fine Arts of Paraná, national art scene

Abstract

Since 2016 and with the support of the Provincial Museum of Fine Arts and the Faculty of Humanities, Arts and Social Sciences (UADER) we have been studying the foundational years of this Museum, the decisive role of Pedro Ernesto Martínez in its organization and the institutionalization of his first artistic collection between 1925 and 1936.

With this presentation we offer a new advance in the investigation, trying to contribute knowledge and readings on the 1st Annual Exhibition of Fine Arts of Paraná, held in 1930 in the provisional facilities that the Museum had in the Centennial School; event that summoned in the city to the wide and diverse scene of the plastic arts of the country, in a particularly significant year.

In the first part, we recover some issues already analyzed previously about the foundation of the Museum, the prominence of certain actors in its realization and the first steps related to its artistic heritage; then, we analyze the journalistic coverage of the event and, finally, we make a brief analysis of the works acquired in the Exhibition by the Government of the Province of Entre Ríos through the Museum, thus constituting one of the modalities of entry to the founding collection.

This article gives preeminent place to documentary quotes for the purpose of socializing and putting into consideration, in a systematic and explanatory way, unpublished or scarcely known testimonies about the artistic heritage of Entre Ríos.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Córdova Iturburu, C. (1981). 80 años de pintura argentina. Del Preimpresionismo a la novísima figuración. Buenos Aires: Ediciones Librería La Ciudad.

de Rueda, M. de los Á. (2015). Cosmopolitismo y regionalismo en el Río de la Plata. En M. de los Á. de Rueda (coord.), Revoluciones, apropiaciones y críticas a la modernidad. Itinerarios del arte moderno entre América Latina y Europa (1830-1945) (pp. 74-84). La Plata: Universidad Nacional de La Plata.

Dolinko, S. (2012). A 50 años del Gran Premio en Grabado a Antonio Berni en la Bienal de Venecia. Impreso en la Argentina. Recorridos de la gráfica social desde la colección del Museo Castagnino+macro [exposición de arte]. Museo Municipal de Bellas Artes Juan B. Castagnino, Rosario, Santa Fe, Argentina.

Dubois, P. (2015) Colección Numa Rosetti. La Plata: Universidad Nacional de la Plata.

Gluzman, G. (2016). Trazos invisibles. Mujeres artistas en Buenos Aires (1890-1923). Buenos Aires: Biblos.

Museo Castagnino + Macro (s/f). Bertolé, Emilia. Castagnino + Macro [sitio web]. Museo Municipal de Bellas Artes Juan B. Castagnino y Macro. Museo de arte contemporáneo de Rosario, Santa Fe, Argentina. Recuperado de: http://castagninomacro.org/page/obra/id/200/Bertol%C3%A9%2C-Emilia/El-libro-de-versos

Museo Provincial de Bellas Artes (1930). Catálogo del 1° Salón Anual de Bellas Artes. Buenos Aires: Talleres Gráficos Argentinos.

Musich, W. N. (2009). Virtudes de un cuerpo emblemático. El Sello Mayor de la Universidad Nacional del Litoral. Santa Fe: Museo y Archivo Histórico de la Universidad Nacional del Litoral.

Musich, W. N. y Spahn, K. (2017-2018). La formación de la colección fundacional del Museo Provincial de Bellas Artes de Entre Ríos con las gestiones de Pedro Ernesto Martínez (1925-1936). Avances. Revista de Artes, (27), 211-229. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.

Penhos, M. (s/f). Comentario sobre La Venus criolla. En Catálogo on-line del Museo Nacional de Bellas Artes. Museo Nacional de Bellas Artes, Buenos Aires, Argentina. Recuperado de: https://www.bellasartes.gob.ar/coleccion/obra/1767/

Provincia de Entre Ríos (1926). Memorias de los Ministerios de Gobierno, Hacienda, Justicia e Instrucción Pública (1922-1926). Paraná: Imprenta Oficial.

Sagarna, A. (1926). Memoria presentada al Honorable Congreso de la Nación, tomo 2. Buenos Aires: Talleres Gráficos de la Penitenciaría Nacional.

Wechsler, D. (1999). Salones y contra-salones. En M. Penhos y D. Wechsler (coord.), Tras los pasos de la norma. Salones Nacionales de Bellas Artes: 1911-1989. Buenos Aires: Ediciones del Jilguero.

Published

2020-06-01 — Updated on 2020-07-02

Versions

Issue

Section

Artículos

How to Cite

1st ANNUAL EXHIBITION OF FINE ARTS OF PARANÁ (1930): SCENE OF ARGENTINIAN ART BETWEEN TRADITION AND RENEWAL. STRATEGY AND LEGITIMATION. (2020). Avances, 29, 193-212. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/28742 (Original work published 2020)