The biographical trajectory in doing: on the construction of teaching knowledge in a suburban university
Main Article Content
Abstract
This article focuses on the relationship between the professional and biographical trajectories of university professors, and the specific work of teaching in an institution founded with a clear mandate of social inclusion: the National University of José C. Paz. Initially, aspects of the career of a professor at said university are reconstructed. In a second moment, the ways in which the baggage built in their formative journey is expressed in the deployment of their classes are documented. Subsequently, the ways in which the teacher produces - in dialogue with the students - the relevance of the contents of the subject in the professional training of those who study, and its relationship with the construction of teaching knowledge are analyzed.
The production and analysis of the data presented in the article is oriented from a biographical approach, conceived as a theoretical-methodological approach that allows understanding different dimensions of social reality. The corpus of primary sources was built between mid-2021 and the end of 2023, based on the priority development of interviews and class observations.
The relevance of this analytical proposal lies in the possibility of knowing aspects of the social and daily production of a suburban university and the right to higher education.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta obra está bajo licencia CC BY-SA 4.0
Los/as autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (ej: incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material para cualquier propósito, incluso comercialmente.
How to Cite
References
Díaz de Rada, A. (2003). Las edades del delito. Revista de Antropología Social, 12, pp. 261-286. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/838/83801213.pdf
Godard, F. (1998). Uso de las historias de vida en las Ciencias Sociales. En Lulle, T., Vargas, P. y Zamudio, L. (coord). Los usos de la historia de vida en las ciencias sociales. Colombia: Anthropos.
Hareven, T, y Masoaha, K. (1988). Turning points and transitions. Perceptions of the life course. Journal of family history, vol 13 no 3. Estados Unidos.
Mercado, R. (2002). Los saberes docentes como construcción social. Fondo de Cultura Económica.
Mercado, R. y Espinosa, E. (2022). Etnografía y el estudio de los saberes docentes en países de América Latina. Revista de Investigación Educativa Nº35. Recuperado de: https://cpue.uv.mx/index.php/cpue/article/view/2824
Muñiz Terra, L.M., Roberti, M.E., Ambort, M.E., Bidauri, M.D.L.P., Riva, M.F., y Viña, S. (2015). De la entrevista guionada a la entrevista biográfico-narrativa: reflexiones en torno a un trabajo de campo colectivo. IV Jornadas Internas del CIMeCS. Universidad Nacional de La Plata. Argentina.
Petrelli, L. (2013). Sobre el trabajo docente: sujetos, instituciones y experiencia. Editorial Académica Española.
Petrelli, L. (2018). Trabajo docente y procesos de inclusión en la Universidad Nacional de José C. Paz: enseñanza, dispositivos institucionales de acompañamiento y líneas ad hoc. En Goren, N. y Isacovich, P. (comps.). El trabajo en el conurbano bonaerense. Actores, instituciones y sentidos (pp. 185-216). Edunpaz. Recuperado de: https://edunpaz.unpaz.edu.ar/OMP/index.php/edunpaz/catalog/view/14/20/55-2
Petrelli, L. (2019). Enfoque biográfico, interpelaciones institucionales y tiempos superpuestos: notas para pensar trayectorias de docentes. I Jornadas Democracia y Desigualdades. Recuperado de: https://www.unpaz.edu.ar/sites/default/files/2019-06/28-32-PB.pdf
Petrelli, L. (2021). Enfoque biográfico para pensar el trabajo de enseñanza en una Universidad del Bicentenario. Propuesta Educativa, 30(55), pp. 115-127. Recuperado de: https://www.redalyc.org/journal/4030/403068897009/html/
Petrelli, L. y Mattioni, M. (2022). Enfoque biográfico y trabajo docente: tiempos, espacios y puntos de inflexión en las trayectorias de profesores de la UNPAZ. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 12(2), e117. Recuperado de: https://doi.org/10.24215/18537863e117
Rockwell, E. (2018[1987]). Repensando la institución escolar: una lectura de Gramsci. En N. Arata, N., Escalante, J. y Padawer, A. (comps.). Elsie Rockwell. Vivir entre escuelas. Relatos y presencias. Antología esencial. CLACSO.
Rockwell, E. y Mercado, R. (1990). La práctica docente y la formación de maestros. En Rockwell, E. y Mercado, R. (coords.). La escuela, lugar de trabajo docente. DIE CINVESTAV.
Storino, S. (2023). La enseñanza desafiada. Notas pedagógicas desde una Universidad del Bicentenario. Anales de la Educación Común, Vol 4, Nº 1-2, pp. 358-369. Recuperado de: https://cendie.abc.gob.ar/revistas/index.php/revistaanales/article/view/1772