Notes about the territory of the highlands in three contemporary cordovan films

Authors

  • Carlos M. Lema Universidad Nacional de Villa María

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n9.2021.35781

Keywords:

Cordovan cinema, territory, itineraries, crystalline regime, Pillow shots

Abstract

In this paper we try to access some aesthetic features that make up the territory of the highlands made up of three cordovan films made during the last decade. For this we use and discuss some categories for the study of cinema at the national level, to systematize the particularities associated with the crisis of affective ties, the heterogeneity of the itineraries displayed by the characters and the ambiguity, liquidity and expressiveness that make up these stories. These particularities facilitate a construction of the territory under the image of a lost paradise in which the differences between the real and the imaginary, the concrete and the abstract, the content and the form tend to blur.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos M. Lema, Universidad Nacional de Villa María

Es licenciado en Diseño y Producción Audiovisual por la UNVM. Trabaja como docente de montaje y guion en la misma Universidad. Fue fundador e integrante del Cine Club Universitario durante más de diez años y ha realizado diversos cortos y mediometrajes desempeñándose como guionista, director y montajista. Integra equipos de investigación sobre ficción audiovisual y sobre filosofía y actualmente cursa el Doctorado en Artes de la UNC.

References

Aguilar, G. (2010). Otros mundos. Un ensayo sobre el nuevo cine argentino. Buenos Aires: Santiago Arcos.

Aisemberg, A. y Lusnich, A. (2021). Introducción. En Dossier “Reflexiones en torno a cine y región: el cine argentino desde una perspectiva local”. Revista Folia Histórica del Nordeste, (40), pp. 11-20. Recuperado el 2021, 8 de octubre de https://iighi.conicet.gov.ar/wp-content/uploads/sites/29/2021/03/n40a01.pdf.

Amado, A. (2016). La imagen justa. Cine argentino y política (1980-2007). Buenos Aires: Colihue.

Andermann, J. (2015). Nuevo cine argentino. Buenos Aires: Paidós.

Arancibia, V. y Barrios, C. (2017). Introducción. Disputas culturales: producción audiovisual y configuración de las regiones en Argentina. En Dossier “Audiovisual y región: reflexiones interdisciplinares”. Primera parte. Revista Folia Histórica del Nordeste, (30), pp. 53-64. Recuperado el 2021, 8 de octubre de https://iighi.conicet.gov.ar/wp-content/uploads/sites/29/2018/03/n30a03-V%C3%ADctor-Arancibia-y-Cleopatra-Barrios.pdf.

Deleuze, G. (2005a). La imagen-movimiento. Estudios sobre cine I. Buenos Aires: Paidós.

Deleuze, G. (2005b). La imagen-tiempo. Estudios sobre cine II. Buenos Aires: Paidós.

Flores, S. (2019). La producción regional en el cine argentino y latinoamericano. Imagofagia, (20), pp. 279-298. Recuperado el 2021, 8 de octubre de http://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/1935/1588.

Gil Mariño, C. (2019). Dios ya no atiende solo en Buenos Aires. Políticas de promoción y fomento a la industria audiovisual en Córdoba en el bienio 2016–2017: experiencias horizontales de trabajo y reglamentación gubernamental. En C. Kriger (Ed.), Nueva cartografía de la producción audiovisual argentina (pp. 23-47).New York: Peter Lang Publishing, Inc.

Kriger, C. (2019). Nueva cartografía de la producción audiovisual argentina. New York: Peter Lang Publishing, Inc.

Lema, C. (2020a). Algunas reflexiones teóricas de cineastas cordobeses. Avances, (29), pp. 175-192. Recuperado el 2021, 8 de octubre de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/avances/article/view/28741.

Lema, C. (2020b). Dos concepciones del cine: Rosendo Ruiz y Liliana Paolinelli. Imagofagia, (21), pp. 190-211. Recuperado de el 2021, 8 de octubre http://www.asaeca.org/imagofagia/index.php/imagofagia/article/view/1970/1658.

Motta, J., Morero, H. y Mohaded, N. (2012). La producción cinematográfica y de contenidos para televisión en Córdoba. Evolución reciente y perspectivas futuras. XVII Reunión anual de la red MERCOSUR PyMES, Clusters e Innovación: una agenda para el MERCOSUR. Asociación Civil Red Pymes, Rafaela, Argentina.

Rancière, J. (2002). ¿Existe una estética deleuzeana? En E. Alliez (Dir.), Gilles Deleuze. Una vida filosófica (pp. 205-211). Santiago de Cali, Medellín: Sé cauto, Euphorion.

Rancière, J. (2009). El reparto de lo sensible. Estética y política. Santiago de Chile: LOM.

Rancière, J. (2011). El malestar en la estética. Buenos Aires: Capital Intelectual.

Roas, D. (2001). La amenaza de lo fantástico. En D. Roas (Comp.), Teorías de lo fantástico (pp. 7-44). Madrid: Arco/Libros.

Siragusa, C. et al. (2018). Emerger de/desde Córdoba (2010-2015): una lista que provoca vértigo. Toma uno, (6), pp. 163-170. Recuperado el 2021, 8 de octubre de https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/20904.

Sorrentino, P. (2018). Cine en Córdoba: el entramado detrás de un hito. Aura. Revista de historia y teoría del arte, (8), pp. 8-28. Recuperado el 2021, 8 de octubre de http://www.ojs.arte.unicen.edu.ar/index.php/aura/article/view/590/520.

Zunzunegui, S. (1993). El perfume del zen. Nosferatu. Revista de cine, (11), pp. 18-25. Recuperado el 2021, 8 de octubre de http://hdl.handle.net/10251/40842.

Barrionuevo, I. (Dir.) (2018). Julia y el zorro [largometraje]. Argentina: Tarea Fina.

Bottero, G. y Juncos, L. (Dirs.) (2013). La laguna [largometraje]. Argentina: Apacheta Contenidos Audiovisuales.

Caetano, A. y Stagnaro, B. (Dirs.) (1998). Pizza, birra, faso [largometraje]. Argentina: Hubert Bals Fund, INCAA, Palo y a la Bolsa Cine.

Falá, P. (Dir.) (2018). Paraíso [largometraje]. Argentina: La fundación cine.

Giulianelli, J. (Dir.) (2018). El otro verano [largometraje]. Argentina: Jaque Content, Tresmilmundos Cine.

Luque, M. (Dir.) (2011). Salsipuedes [largometraje]. Argentina: KL Audiovisual.

Martel, L. (Dir.) (2001). La ciénaga [largometraje]. Argentina: 4k Films, Wanda Visión, Cuatro Cabezas, TS Productions.

Mascambroni, D. (Dir.) (2016). Primero enero [largometraje]. Argentina: El Calefón.

Trettel, G. (Dir.) (2016). Soleada [largometraje]. Argentina: INCAA, Twins Latin Films.

Published

2021-11-01

How to Cite

Lema, C. M. (2021). Notes about the territory of the highlands in three contemporary cordovan films. Toma Uno, (9). https://doi.org/10.55442/tomauno.n9.2021.35781

ARK