Time as a Pedagogical Resource in the Teaching of Natural Sciences at the Primary Education Level: Progressivity, Continuity and Spiralization in the Teaching of Natural Sciences

Main Article Content

Laura Granda
Federico Nahuel Bernabé

Abstract

In this article, we will defend two central ideas. First, that the pedagogical orientation emanating from the Educational Design of Primary Education corresponds epistemologically with the perspective of content spiralization, with special emphasis on the notions of progressivity and continuity of content. Secondly, we will argue in favor of a priority consideration of school time as a pedagogical resource in the framework of spiralized teaching. In this sense, we will discuss the need to discuss the weekly time allotted to the area of natural sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Granda, L., & Bernabé, F. N. (2024). Time as a Pedagogical Resource in the Teaching of Natural Sciences at the Primary Education Level: Progressivity, Continuity and Spiralization in the Teaching of Natural Sciences. Journal of Biology Education, 27(1). https://doi.org/10.59524/2344-9225.v27.n1.41839
Section
Artículos

References

Bruner, J.S. y Acción, P. (1984). Lenguaje. Alianza.

Camilloni, A.R., Cols, E., Basabe, L. y Feeney, S. (2007). El saber didáctico. Buenos Aires: Paidós.

Da Silva, T. (1999). Documentos de identidad. São Paulo: Autêntica.

Diseño Curricular de Educacion primaria de la Provincia de Buenos Aires (2018) Disponible en:http://servicios.abc.gov.ar/lainstitucion/organismos/consejogeneral/disenioscurriculares/primaria/2018/dis-curricular-PBA-completo.pdf

Furman, M. (2008). Ciencias naturales en la escuela primaria: colocando las piedras fundamentales del pensamiento científico. IV Foro Lationamericano de Educación, Aprender y Enseñar Ciencias: desafíos, estrategias y oportunidades. Fundación Santillana.

Guilar, M. (2009). Las ideas de Bruner: de la revolución cognitiva a la revolución cultural. Educere, (13)44, 235-241.

Hargreaves, A. (1992). El tiempo y el espacio en el trabajo del profesor. Revista de educación, 298, 31-53.

Harlen, W. (2000). The Teaching of Science in Primary Schools. David Fulton Publishers.

Harlen, W. (Comp.). (2010). Principles and big ideas of science education. Hatfield: Association for Science Education.

Navarro Becerra, N. y Benítez, I. (2019). La pregunta investigable: una propuesta para desarrollar el pensamiento científico en la formación de docentes. EntreVistas. Revista de debates, 11, 1-9.

Osborne J. (2014). Teaching scientific practices: Meeting the challenge of change. Journal of Science Teacher Education, 25(2), 177–196.

Palacios, F.J.P. (1998). La resolución de problemas en la didáctica de las ciencias experimentales. Revista educación y pedagogía, 10(21): 119-143.

Pozo Municio, J. (1987). Aprendizaje de la ciencia y pensamiento causal. Visor.

Rodríguez, M., (2007). El uso del tiempo en la práctica pedagógica de las escuelas adscritas a la Alcaldía Metropolitana. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 8(2), 83-104.