The use of Audiovisual Resources in the Biology Classroom: Analysis of Two Teaching Proposals

Main Article Content

Alfonso Aguilar
Andrés Raviolo
Paula Ramírez

Abstract

Within the framework of a broader research on the teaching of the Human Circulatory System at High School Level, the strategies used by two teachers during the development of didactic proposals supported by the use of audiovisual resources (videos and animations) were recorded. Interactions with knowledge that occurred in the classroom were also investigated. This article presents qualitative results from the analysis of classroom records and interviews with each teacher, with a focuse on: (a) the characteristics of the proposal carried out (b) the type of use of ICT resources; and (c) the learning approaches promoted. The evidence indicates that there were differences in each teacher's conceptions about teaching and learning, which determined diverse ways of using the audiovisual resources provided.

Article Details

How to Cite
The use of Audiovisual Resources in the Biology Classroom: Analysis of Two Teaching Proposals. (2021). Journal of Biology Education, 24(1), 55-69. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v24.n1.28813
Section
Investigaciones y desarrollos

How to Cite

The use of Audiovisual Resources in the Biology Classroom: Analysis of Two Teaching Proposals. (2021). Journal of Biology Education, 24(1), 55-69. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v24.n1.28813

References

Aguilar, A. (2013). Enseñanza del Sistema Circulatorio Humano en nivel medio: utilización de TIC en el aula. Tesis de Maestría en Enseñanza de las Ciencias Naturales y Exactas. Universidad Nacional del Comahue.

Buckley, B. (2000). Interactive multimedia and model-based learning in biology. International Journal of Science Education, 22(9): 895-935.

Coll, C., Mauri, T. y Onrubia, J. (2008). Análisis de los usos reales de las TIC en contextos educativos formales: una aproximación sociocultural. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 10(1):1-18.

Coll, C. (2009). Aprender y enseñar con las TIC: expectativas, realidad y potencialidades. En Carneiro, R.; Toscano, J. C. y Díaz, T. (Comp.). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (113-126). Madrid: Ed. OEI-Santillana.

Coll, C. (2014). Los profesores, las TIC y la nueva ecología del aprendizaje. Nova Escola, 272. https://novaescola.org.br/conteudo/8313/os-educadores-as-tic-e-a-nova-ecologia-da-aprendizagem.

Dussel, I. y Quevedo, L. A. (2012). Educación y nuevas tecnologías: los desafíos pedagógicos ante el mundo digital. Buenos Aires: Ed. Santillana.

Edelsztein, V. y Galagovsky, L. (2017). Simplificación de los textos escolares y sus posibles efectos en el aprendizaje. El caso de los sistemas del cuerpo humano en un 5to grado. Revista de Educación en Biología, 20(2): 41-55.

Entwistle, N. (1988). La comprensión del aprendizaje en el aula. Barcelona: Ed. Paidós.

Espinosa Ríos, E.A. (2009). Los mediadores pedagógicos en la enseñanza de las ciencias: la implementación de un programa educativo multimedia en la enseñanza del sistema circulatorio. El hombre y la máquina, 32: 20-37.

Fenstermacher, G. (1989). Tres aspectos de la filosofía de la investigación sobre la enseñanza. En Wittrock, M. La investigación en la enseñanza. Tomo I (pp.150-181), Barcelona: Paidós.

Forestello, R. (2013). Algunas pistas para pensar la integración de las TIC en la enseñanza. Revista de Educación en Biología, 16(1): 7-14.

Hoover, M. y Peláez, N. (2008). Blood circulation laboratory investigations with videos are less investigative than instructional blood circulation laboratories with live organisms. Advances in Physiology Education, 32: 55-60.

León, O. y Montero, I. (1998). Diseño de investigaciones. Madrid: Mc Graw Hill.

López-Manjón, A., Postigo, Y. y León, R. (2007). La naturaleza de las representaciones sobre el Sistema Circulatorio. En Pozo, J.I. y Flores, F. (Eds.). Cambio conceptual y representacional en la enseñanza de la ciencia (pp. 155-174). Madrid: Ed. A. Machado Libros.

Martínez, P. (2006). El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento & Gestión, 20: 165-193

Mishra, P. y Koehler, M.J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A new framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6): 1017-1054.

Occelli, M. y Garcia Romano, L. (2018a). Los docentes de ciencias naturales y el “Programa Conectar Igualdad” en la ciudad de Córdoba (Argentina). Revista Ciencia, Docencia y Tecnología, 29 (56): 109-130.

Occelli, M. y Garcia Romano, L. (2018b). Los docentes como autores en la integración de las TIC. En Occelli, M.; Garcia Romano, L.; Valeiras, N. y Quintanilla, M. (Comp.). Las tecnologías de la información y la comunicación como herramientas mediadoras de los procesos educativos. Volumen I: Fundamentos y Reflexiones (pp. 39-50). Santiago de Chile: Bellaterra.

Pujalte, A., Adúriz-Bravo, A. y Porro, S. (2015). Del discurso a la práctica de aula: Imágenes de ciencia en profesores y profesoras de Biología. Revista de Educación en Biología, 18(2): 11-19.

Raviolo, A., Aguilar, A. y Ramírez, P. (2012). El empleo de videos y animaciones en la clase de ciencias. Novedades Educativas, 263: 44-48.

Raviolo, A. (2015). Los dibujos esquemáticos en la enseñanza y aprendizaje de las ciencias. Novedades Educativas, 295: 66-70.