Science Teaching in Natural Contexts: An Experience at a Public Elementary School

Main Article Content

Adriana Marisa Cañellas
Graciela Mabel Maldonado Galdeano

Abstract

This paper presents a teaching proposal consisting in five lessons developed in third grade of an elementary school. The following objectives were set: To provide students with a variety of tools to communicate the knowledge built on the vegetation diversity in the area, using language from Natural Sciences and Statistics; To analyze the impact on the way in which students relate to the objects of knowledge in a natural and research context; To analyze the advantages of using various sources of reliable information. The results highlight the importance of showing scientific concepts from different representations and by interacting with nature. The diverse sources of access to knowledge contribute to the formation of a scientific spirit in our students.

Article Details

How to Cite
Cañellas, A. M., & Maldonado Galdeano, G. M. (2018). Science Teaching in Natural Contexts: An Experience at a Public Elementary School. Journal of Biology Education, 21(1), 49-61. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v21.n1.22553
Section
Experiencias Educativas

How to Cite

Cañellas, A. M., & Maldonado Galdeano, G. M. (2018). Science Teaching in Natural Contexts: An Experience at a Public Elementary School. Journal of Biology Education, 21(1), 49-61. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v21.n1.22553

References

Arango, N.; Chaves M. y Feinsinger, P. (2009). Principios y práctica de la enseñanza de la ecología en el patio de la escuela. Santiago de Chile: Fundación Senda Darwin. Disponible en: http://nazari.devmg.com/wp-content/uploads/2015/05/Manual-EEPE.pdf consultada el 20 de septiembre del 2016.

Batanero, C.; Contreras, J. y Arteaga, P. (2011). El currículo de estadística en la enseñanza obligatoria. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, 2(2). Disponible en: http://www.gente.eti.br/revistas/index.php/emteia/article/view/38/22 consultada el 17 de febrero del 2016.

Ministerio de Educación, Gobierno de Río Negro. 2011. Diseño Curricular Nivel Primario. Disponible en: https://educacion.rionegro.gov.ar/download.php?seccion=nprimario&archivo=diseno_nivel_primario.pdf consultada el 17 de febrero del 2016.

Frers, C. (2010). ¿Cuál es la importancia de la educación ambiental? Disponible en: https://www.ecoportal.net/temas-especiales/educacion-ambiental/cual_es_la_importancia_de_la_educacion_ambiental/ consultada el 21 de diciembre de 2013.

Fumagalli, L. (1997). El desafío de enseñar Ciencias Naturales. Buenos Aires: Troquel.

Furman, M. y Podestá, M.E. (2010). La aventura de enseñar ciencias naturales. Buenos Aires: Editorial Aique.

Lemke, J. (2002). Enseñar todos los lenguajes de la ciencia: palabras, símbolos, imágenes y acciones. En Benlloch, M. La Educación en ciencias: ideas para mejorar su práctica. Barcelona: Paidós.

Sobel, D. (1999). Beyond Ecophobia: Reclaiming the Heart in Nature Education. MA USA: Nature Literacy Series.