Structuring Concepts and Interdisciplinary Approaches in the Teaching of Ecotourism in the Specialization in Alternative Tourism Curriculum (National University of Cordoba)

Main Article Content

Gustavo Martínez

Abstract

The work explores the opportunity, richness and versatility of Ecotourism teaching within the current educational context, on the basis of structuring concepts and approaches derived from Science. We present the analysis of a pedagogical and educational proposal considering the following: A) the current curricular location of this subject within the framework of the Specialization in Alternative Tourism curriculum at the National University of Córdoba; B) the preparation of a curriculum including the structuring concepts of conservation, diversity, otherness and sustainable development; C) the social-environmental framework of ecotourism, in the light of different inter- and trans-disciplinary fields and approaches (Conservation Biology, Anthropology of Tourism, Environmental Education and Ethnoecology); D) the planning of integration activities on the field in a protected area in the hills of Córdoba.

Article Details

How to Cite
Martínez, G. (2017). Structuring Concepts and Interdisciplinary Approaches in the Teaching of Ecotourism in the Specialization in Alternative Tourism Curriculum (National University of Cordoba). Journal of Biology Education, 20(2), (pp. 85-99). https://doi.org/10.59524/2344-9225.v20.n2.22517
Section
Experiencias Educativas
Author Biography

Gustavo Martínez, IDACOR - Conicet / Museo de Antropología - UNC

Egresado de las carreras de Ciencias Biológicas y Profesorado de la Facultad de Cs Exactas, Físicas y Naturales de la Universidad Nacional de Córdoba. Se desempeñó como becario de postgrado en la misma Universidad, donde obtuvo los títulos de Magister en Ciencias Agropecuarias (Mención Recursos Naturales) y Doctor en Cs Agropecuarias. En la actualidad se desempeña como Miembro de la Carrera del Investigador del Conicet, en el Museo de Antropología, de la Facultad de Filosofía y Humanidades, ámbito en el que desarrolla investigaciones interdisciplinarias en el campo de la etnobotánica y etnoecología. Ha sido formador en institutos de formación docente y disertado en conferencias sobre enseñanza de las ciencias. Sus artículos –publicados en revistas especializadas de Botánica, Educación, Ecología y Antropología- tratan acerca de la conservación, uso, significación y rol de las plantas en la medicina de los campesinos y aborígenes del centro y norte de Argentina.

How to Cite

Martínez, G. (2017). Structuring Concepts and Interdisciplinary Approaches in the Teaching of Ecotourism in the Specialization in Alternative Tourism Curriculum (National University of Cordoba). Journal of Biology Education, 20(2), (pp. 85-99). https://doi.org/10.59524/2344-9225.v20.n2.22517