Conservative Mexican Historiography: Heroes in Lasallian Civics Textbooks (1953-1989)

Authors

  • Larisa González Martínez Universidad Iberoamericana León (UIA León). México.

DOI:

https://doi.org/10.70629/1853.4503.v.n12.35876

Keywords:

Brothers of the Christian Schools, textbooks, civics, teaching congregations, catholic education

Abstract

This paper reviews Bernardo Zepeda Sahagún’s elementary and middle school civics textbooks (1953-1989). The selection of dates is due to the fiscal foundation of the Lasallian publishing house Enseñanza and the publication in 1989 of the Letter to the Lasallian Family. The latter is important because it is linked to the discussions and reflections that the de la Salle religious held on the need to train their laity. The civicpolitical formation was a fundamental aspect of these ideas, so this circumstance defined the closing of
the time frame. Methodologically, aspects of Fairclough’s three-dimensional model are taken up for the textbook revision. The purpose of this paper is to demonstrate that the history and the heroes of these books are tools to form virtue and elements in accordance with the conservative historiography in Mexico.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Alcubierre Moya, B. (2010). Ciudadanos del futuro: una historia de las publicaciones para niños en el siglo XIX mexicano. México, D.F.: El Colegio de México, Centro de Estudios Históricos, Universidad Autónoma del Estado de Morelos.

2. Alfageme González, B., Miralles Martínez, P. y Molina Puche, M. S. (2010). El uso del libro de texto en el aula de historia de segundo de bachillerato. En II Congrés Internacional de DIDÀCTIQUES (pp. 1-6). Girona: Universitat de Girona, Departament de Didàctiques Específiques. https://dugi-doc.udg.edu/bitstream/handle/10256/2868/347.pdf?sequence=1

3. Apostolado por la escuela (marzo de 1963). La Salle en México, (51), pp. 4-5. Noviciado Interdistrital La Salle, Lagos de Moreno, México.

4. Arteaga, C. (2009). Una “lección de sociales”: Representación de la ciudadanía transmitida en libros de texto de primaria venezolanos. Espacio Abierto, 18(2), pp. 301-322.

5. Atienza Cerezo, E. (2007). Discurso e ideología en los libros de texto de ciencias sociales. Discurso y Sociedad, 1(4), pp. 543-574.

6. Benavides B., J. E. (2008). Una aproximación interdisciplinaria del análisis crítico del discurso (ACD) al estudio de la historia. Revista Historia de la Educación Colombiana, 11(11), pp. 9-31.

7. Burton, R. D. E. (1997). From scapegoat to martyr: the image of Marie-Antoinette in nineteenth century Catholic monarchist thought. Australian Journal of French Studies, 34(2), pp. 196-201.

8. Burton, R. D. E. (2004). Holy tears, holy blood: Women, Catholicism, and the culture of suffering in France, 1840-1970. Ithaca: Cornell University Press.

9. Campbell, D. E. (2008). The Civic Side of School Choice: An Empirical Analysis of Civic Education in Public and Private Schools. Brigham Young University Law Review, 2, pp. 487-523.

10. Carreón Cruz, E. G. (2004). Clasificación de los diferentes tipos de textos y su uso en la educación primaria (Tesis de grado). Universidad Pedagógica Nacional, México. http://200.23.113.51/pdf/23546.pdf

11. Certeau, M. (2006). La debilidad de creer. Buenos Aires: Katz.

12. Conferencia de la CLAP (septiembre de 1968). La Salle en México Norte, (117), pp. 8-11. Noviciado Interdistrital La Salle.

13. Díaz Escoto, A. S. (2008). Juárez: la construcción del mito. Cuicuilco, 15(43), pp. 33-56.

14. Documento de excepcional interés (mayo de 1968). La Salle en México Norte, (113), pp. 10-13. Noviciado Interdistrital La Salle.

15. Florescano, E. (1995). La función social del historiador. Vuelta, 218, pp. 15-20.

16. Galván Lafarga, L. E. y Martínez Moctezuma, L. (2010). Introducción. En L. E. Galván Lafarga y L. Martínez Moctezuma (Coords.), Las disciplinas escolares y sus libros (pp. 9-26). México: Universidad Autónoma del Estado de Morelos Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social, Juan Pablos Editor.

17. Gómez Cuevas, H. (2015). Análisis crítico del discurso al campo del currículum de la formación inicial docente en Chile. Estudios pedagógicos, 41(1), pp. 311-322.

18. González Salinas, O. F. (2016). Historia, héroes y conmemoraciones como armas de lucha política. El culto a Miguel Hidalgo en tiempos de la intervención francesa en México. Anuario de Historia Regional y de las Fronteras, 21(2), pp. 101-124.

19. Graus, A. (2019). A “divine mission” to sanctify the laity: French mystic laywomen and the lay apostolate before Vatican II. Women’s History Review, 29(1), pp. 56-73.

20. Gravissimum educationis (2015). Sobre la educación cristiana. En Iglesia católica, Vaticano II documentos conciliares: constituciones, decretos, declaraciones (pp. 709-728). México, D.F.: Ediciones Paulinas.

21. Grousset, B. A. y Meissonier, A. (1983). La Salle en México. Primera Etapa 1905-1921. Sembradíos arrasados en espera de resurrección. México: Editora de Publicaciones de Enseñanza Objetiva.

22. Iglesia católica (2015). Vaticano II Documentos Conciliares. Constituciones, Decretos, Declaraciones. México, D. F.: Ediciones Paulinas.

23. La Bandera Nacional. Testimonio de la construcción de la identidad mexicana (2017). Ciudad de México: Secretaría de Cultura, Instituto Nacional de Estudios Históricos de las Revoluciones de México. https://inehrm.gob.mx/recursos/Libros/LaBanderaMexicana.pdf

24. La Salle, J. B. (2001a). Meditaciones para los días de retiro. En J. M. Valladolid (Ed.), Obras completas (pp. 577-612). Madrid: San Pío X, 2001. https://www.lasalle.org/wp-content/uploads/2019/07/07-meditacionesmf.pdf

25. La Salle, J. B. (2001b). Meditaciones para todos los domingos del año. En J. M. Valladolid (Ed.), Obras completas (pp. 287-402). Madrid: San Pío X. https://www.lasalle.org/wp-content/uploads/2019/07/07-meditacionesmf.pdf

26. Linares Londoño, O. J. (2010). De héroes, naciones milenarias y guerras fratricidas. Tres mitos fundacionales en tres relatos historiográficos de la nación mexicana. Revista Folios, 32, pp. 7-22.

27. López Molina, A. X. (2015). Hermenéutica del descubrimiento del Nuevo Mundo. La polémica de Valladolid y la naturaleza del indio americano. Valenciana, 15, pp. 233-260.

28. Martínez Villegas, A. (2018). La historiografía conservadora mexicana y su caracterización de la masonería durante la segunda mitad del siglo XX. En Y. B. R. Solis Nicot (Coord.), Sociedades secretas clericales y no clericales en México en el siglo XX (pp. 261-288). México: Universidad Iberoamericana Ciudad de México.

29. Meníndez Martínez, R. (2010). Nacionalismo y patriotismo, fundamentos para la formación de ciudadanos: Los libros de texto de civismo para educación primaria, 1876-1921. En L. E. Galván Lafarga y L. Martínez Moctezuma (Coords.), Las disciplinas escolares y sus libros (pp. 48-74). México: Universidad Autónoma del Estado de Morelos Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social, Juan Pablos Editor.

30. Meyer, L. (2006). Estados Unidos y la evolución del nacionalismo defensivo mexicano. Foro internacional, 46(3), pp. 421-464.

31. Nora, P. (2008). Pierre Nora en Les lieux de Mémoire. Montevideo: Ediciones Trilce.

32. Pani, E. (2004). El Segundo Imperio: pasados de usos múltiples. México: Centro de Investigación y Docencia Económicas, Fondo de Cultura Económica.

33. Partido Calva, M. (2007). Los libros de texto en la escuela primaria y sus implicaciones en la lectura. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 5, pp. 1-21.

34. Pérez Vejo, T. (2003). Los hijos de Cuauhtémoc: el paraíso prehispánico en el imaginario mexicano decimonónico. Araucaria. Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades, 5(9).

35. Pérez Vejo, T. (2010). Historia, política e ideología en la celebración del centenario mexicano. Historia Mexicana, 60(1), pp. 31-83.

36. Pío XI. (1929). Divini Illius Magistri. https://www.vatican.va/content/pius-xi/es/encyclicals/documents/hf_pxi_enc_31121929_divini-illius-magistri.html

37. Promulgación del Día Nacional de la Fe por el Episcopado Mexicano (octubre de 1962). La Salle en México, (46), pp. 24-27. Noviciado Interdistrital La Salle.

38. Rogers, R. (Ed.) (2011). An introduction to Critical Discourse Analysis in Education. New York: Routledge.

39. Sperling, C. (2014). La especificidad de los debates teóricos sobre la historización del pasado alemán. En J. Rüsen, Tiempo en ruptura (pp. 15-43). México: Universidad Autónoma Metropolitana.

40. Tapia R-Esparza, F. J. (2010). Los festejos del primer centenario de la consumación de la Independencia, nuevo impulso para el catolicismo social. Tzintzun. Revista de estudios históricos, 52, pp. 13-48.

41. Traffano, D. (2007). Educación, civismo y catecismos políticos: Oaxaca, segunda mitad del siglo XIX. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12 (34), pp. 1043-1063.

42. Zepeda, B. (2012). Enseñar la nación. La educación y la institucionalización de la idea de la nación en el México de la Reforma (1855-1876). México: Fondo de Cultura Económica, Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

43. Zepeda Sahagún, B. (1954). Y yo te digo, Civismo para 3° y 4° años de Primaria. México, D.F.: Editorial Enseñanza.

44. Zepeda Sahagún, B. (1955). Civismo. Primer curso de civismo para la segunda enseñanza. México, D. F.: Editorial Enseñanza.

45. Zepeda Sahagún, B. (1959). Civismo. Primer curso de civismo para la segunda enseñanza. México, D. F.: Editorial Enseñanza.

46. Zepeda Sahagún, B. (1964). Y yo te digo, Civismo para 3° y 4° años de Primaria. México, D. F.: Enseñanza.

47. Zepeda Sahagún, B. (1965). Un paso hacia arriba, Civismo para 5° y 6° años de primaria. México, D. F.: Editorial Enseñanza.

48. Zepeda Sahagún, B. (1983). Y yo te digo, Civismo para 3° y 4° años de Primaria. México, D. F.: Editorial Enseñanza.

49. Zepeda Sahagún, B. (1989). Y yo te digo, Civismo para 3° y 4° años de Primaria. México, D. F.: Editorial Enseñanza.

Downloads

Published

2021-12-16

Issue

Section

Fuentes

How to Cite

Conservative Mexican Historiography: Heroes in Lasallian Civics Textbooks (1953-1989). (2021). Revista Electrónica De Fuentes Y Archivos, 12, 132-156. https://doi.org/10.70629/1853.4503.v.n12.35876