Critical Approach to a New Poetry in Colombia. Study and Poetic Exhibition
DOI:
https://doi.org/10.53971/2718.658x.v11.n17.29413Keywords:
new Colombian poetry, rupture, traditionAbstract
Since they are poetic, the majority in configuration, by way of works in progress and heirs of an island tradition, the critical approach followed in this article guides the reader about the future of Colombian poetry in its current trends and currents. The attached poetic selection of 20 authors is their proof, a sample of the most recent generation of Colombian poets of the 21st century, made up of authors born between 1970 and 1980. The final reflection and the compilation of works attract the attention of the place that female voices occupy in this generation, characterized by thematic plurality and diversity of styles.
References
Acevedo, J. C. (2010). Los amigos arden en las manos. Historias alrededor de un fogón. Colombia: Universidad de Caldas.
Bloom, H. (1995). El canon occidental. España: Anagrama.
Bustos Aguirre, R. (2013). Poéticas del poema. Luna nueva, (39), 32-78.
Cobo Borda, J. G. (1980). La tradición de la pobreza. Prólogo. En Autor, Álbum de poesía colombiana (pp. 11-29). Colombia: Instituto Colombiano de Cultura.
Cote, A. (2019). Pájaros de sombra. Diecisiete poetas colombianas (1989-1964). España: Vaso Roto.
Díaz Granados, F. (1997). Oscuro es el canto de la lluvia. Antología de una nueva poesía colombiana. Colombia: Alianza Colombo Francesa.
Díaz Granados, F. (2001). Inventario a contraluz. Antología de una nueva poesía colombiana. Colombia: Arango.
Díaz Granados, F. (2006). Álbum de los adioses. Colombia: Universidad Externado de Colombia.
Díaz Granados, F. (2007). Doce poetas colombianos (1970-1981). Punto de Partida, (146).
Díaz Granados, F. (2011). México y Colombia. Antología de poesía contemporánea. Colombia: Cangrejo.
Díaz Granados, F. y Ciancio, G. (2005). El amplio jardín. Antología de la poesía joven de Colombia y Uruguay. Uruguay: Ministerio de Educación y Cultura de Uruguay.
Espinosa, G. (1989). Guillermo Valencia. Colombia: Procultura.
Espinosa, S. (2010). Muestra de poesía joven de Colombia. Recuperado de http://circulodepoesia.com/nueva/2010/05/muestra-de-poesia-joven-de-colombia/
Estrada, L. (2010). La noche en el Espejo. Colombia: Fundación Gilberto Alzate Avendaño.
Ferrer Corredor, E. (Diciembre de 2006). Cuatro visiones de la poesía actual colombiana [Entrada de blog]. Recuperado de http://comunpresenciaensayos.blogspot.com/2006/12/cuatro-visiones-de-la-poesa-actual.html
Galán Casanova, J, (1993). Almac n Ac sta. Colombia: Colcultura.
García Aguilar, E. (22 de julio de 2001). Diatriba contra la poesía colombiana sentada en sus laureles. El Tiempo [Versión digital]. Recuperado de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-442299
García Durán, P. (s. f.). (Anti)generación Albatros. Poesía colombiana contemporánea.
Gaviria, P. (2005). En el matadero. En E. Milán (Ed.), El decir y el vértigo. Panorama de la poesía hispanoamericana reciente (1965-1979), (pp. 264-265). México: Filodecaballos.
Gómez, G. (2014). Lo invisible. Colombia: Instituto Municipal de Cultura y Fomento al Turismo.
Gómez Mantilla, S. (2010). El amor y la palabra. Venezuela: Fondo Editorial Fundarte.
González Restrepo, C. (2002). Afán de fuga. Colombia: Universidad de Antioquia.
Gutiérrez Girardot, R. (1983). La literatura colombiana en el siglo XX. En Manual de historia de Colombia (Vol. 3; pp. 445-536). Colombia: Círculo de lectores.
Jamioy, H. (2010). Danzantes del viento. Colombia: Biblioteca Básica de los Pueblos Indígenas de Colombia. Ministerio de Cultura.
Jarrín, H. (2013). Edénicos y apocalípticos. Luna Nueva, (39), 7-21.
López, F. Y. (2010a). La sal de la locura. Argentina: Círculo Médico Lomas de Zamora.
López, F. Y. (2010b). Párrafos de aire. Primera antología del poema en prosa colombiano. Colombia: Universidad de Antioquia.
Maceas, G. (2013). Encanto civil. Colombia: El Lunario.
Marín Beitia, E. (2011). Los oficios. Colombia: Universidad del Valle.
Mendinueta, L. (2007). Poesía en sí misma. Colombia: Universidad Externado de Colombia.
Pachón García, C. (2009). El día es inútil. Colombia: El Zahir.
Pardo, H. (2013). Anatomía de la soledad. Colombia: Gamar.
Paz, O. (1974). Los hijos del limo. Del romanticismo a la vanguardia. España: Seix Barral.
Quintero Ossa, R. (2010). Las nuevas voces, los nuevos libros. En Historia de la poesía colombiana. Colombia: Casa de Poesía Silva.
Roca, J. M. (2009). Nuevos poetas colombianos. Postdata, 7(1), 5-6.
Salvador, Á. (Ed.). (2006). La piel del jaguar: 25 poetas hispanoamericanos ante un nuevo siglo. España: Fundación José Manuel Lara.
Samboní, C. (2014). Poemas de Altozano. Colombia: Popayán Positiva.
Sánchez, M. C. (2013). Morada al sur: un nuevo mapa de la poesía colombiana. Luna Nueva, (39), 22-24.
Sánchez, M. C. (2014). Tres romances para oboe. Colombia: Colección Letras.
Tabares, F. (s. f). Panorama actual de la poesía colombiana. Entrevista con Jorge Cadavid. Recuperado de http://www.archivopdp.unam.mx/index.php/89-colombia/colombia/199-entrevista
Trejo, I. (2011). Posdata de poesía colombiana. Antología de los 70 y 80. Colombia: Pluma de Mompox.
Urbano, C. (2015). Los colores de Van Gogh. Colombia: UCEVA.
Uribe, S. (2012). Círculo de silencio. Colombia: Universidad Industrial de Santander.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los/as autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), luego de su publicación en la revista. (Véase El efecto del acceso abierto).