“Literature for girls”: a revision of the Bakhtinian genre from the notion of gender and Cultural Industries
Keywords:
gender, Mikhail Bakhtin, cultural industry, vampire literatureAbstract
This work draws from two central premises. The first one is that the double meaning of the word género in the Spanish language—those of genre and gender—is not innocent but, on the contrary, both meanings are intrinsically related. Thus, we cannot think of a specific genre outside the distinctions of gender, which have been shaped by the patriarchal order.The second premise asserts that the social function of genres and gender has been influenced by the rules of use and consumption of discourses, which have been expanded under the capitalist system and its industrial order, thereby impacting all discursive productions, including the cultural sphere.
Consequently, this study seeks to revisit the concept of genre (género in Spanish) as employed by the Bakhtin Circle, informed by these two perspectives, so as to update its relevance in the contemporary context of cultural industries and sexual differences.
References
Amícola, José (1995). “Gender” y “genre” en Manuel Puig. En R. Spiller (Ed.), Culturas del Río de la Plata (1973-1995): transgresión e intercambio (pp. 155-163). Vervuert Verlag.
— (2003). La batalla de los géneros: novela gótica versus novela de educación. Beatriz Viterbo Editora.
Angenot, Marc (1998). Interdiscursividades. De hegemonías y diferencias. Editorial Universidad Nacional de Córdoba.
— (2010). El discurso social. Siglo XXI Editores.
Arán, Pampa (1999). El fantástico literario. Narvaja Editores.
Austen, Jane (2007). Northanger Abbey. Wordsworth Editions Limited.
Bajtín, Mijaíl (1993). Problemas de la poética de Dostoievski. Fondo de Cultura Económica.
— (1990). Estética de la creación verbal. Siglo XXI.
Bajtín, Mijaíl y Medvedev, Pavel Nikolaevich (1994). El método formal en los estudios literarios. Introducción crítica a una poética sociológica. Alianza Editorial.
Butler, Judith (2020). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Paidós.
Cohendoz, Mónica (2009). “Género (Gender)”. En José Amícola y José Luis de Diego (Dir.), La teoría literaria hoy: conceptos, enfoques, debates. Ediciones Al Margen.
Crawford, Joseph (2013). The Twilight of the Gothic? University of Wales Press.
De Lauretis, Teresa (1987). Tecnologías de Género. University Press Bloomington.
Derrida, Jacques (s/f). La ley del género. En Jorge Panesi (Trad.). FFyL, UBA.
Haraway, Donna (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Ediciones Cátedra.
Heiland, Donna (2004). Gothic & Gender. An Introduction. Blackwell.
Horkheimer, Max y Adorno, Theodor (1987). Dialéctica del iluminismo. Alianza Editorial.
Huyssen, Andreas (2006). Después de la gran división. Modernismo, cultura de masas y posmodernismo. Adriana Hidalgo editora.
Illouz, Eva (2009). El consumo de la utopía romántica. Katz Editores.
Jameson, Fredric (1989). Documentos de cultura, documentos de barbarie. La narrativa como acto socialmente simbólico. Visor Distribuciones S. A.
Meyer, Stephenie (2005). Twilight. Hachette Book Group.
— (2006). New Moon. Hachette Book Group.
— (2007). Eclipse. Hachette Book Group.
— (2008). Breaking Dawn. Hachette Book Group.
Roqué López, Camila (2013). “Encrucijada genre/gender: topografías teóricas para una investigación interdisciplinar”. En A. Boria y F. Boccardi (Comp.), Prácticas teóricas 1: lenguajes, sexualidades y sujetos (pp. 31-48). Ferreyra Editor. https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/21141
Scott, Joan (1999). “El género: una categoría útil para el análisis histórico”. En M. Navarro y C. R. Stimpson (Comp.), Sexualidad, género y roles sexuales (pp. 265-302). FCE.
Todorov, Tzvetan (1978). Los géneros del discurso. Waldhuter editores.
Uzín, Magdalena (2014). Vacilaciones del género. Construcción de identidades en revistas femeninas. Centro de Estudios Avanzados. https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/1297
Voloshinov, Valentín (1997). “La palabra en la vida y la palabra en la poesía”. En M. Bajtín (Autorx), Hacia una filosofía del acto ético. De los borradores y otros escritos (pp. 106-137). Anthropos.
Fuentes
Arán, Pampa (2016). La herencia de Bajtín: reflexiones y migraciones. Centro de Estudios Avanzados. https://rdu.unc.edu.ar/bitstream/handle/11086/4780/La%20herencia%20de%20Bajt%C3%ADn%20Digital.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hardwick, Catherine (Directorx) (2008). Twilight [película]. Temple Hill Entertainment, Maverick Films, Goldcrest Film Finance y Aura Films.
Weitz, Chris (Directorx) (2009). The Twilight Saga: New Moon [película]. Temple Hill Entertainment, Maverick Films y Sunswept Entertainment.
Slade, David (Directorx) (2010). The Twilight Saga: Eclipse [película]. Summit Entertainment.
Condon, Bill (Directorx) (2011). The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 1 [película]. Temple Hill Entertainment y Sunswept Entertainment.
— (2012). The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 2 [película]. Temple Hill Entertainment y Sunswept Entertainment.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Se permite la generación de obras derivadas siempre que no se haga con fines comerciales. Tampoco se puede utilizar la obra original con fines comerciales.