Capacities and profiles of scientific-technological linkage in the universities of the Province of Buenos Aires, Argentina
DOI:
https://doi.org/10.61203/2347-0658.v13.n1.44227Keywords:
profiles, technological linkage, Argentine universitiesAbstract
The objective of this article is to characterize and reflect on the capacities and institutional profiles of scientific-technological linkage deployed by medium-sized universities in the Province of Buenos Aires, Argentina. From a comparative perspective, the internal elements linked to the internal organization of the function (structures, norms, orientation, binding practices, etc.) and the contextual aspects that configure the binding policies of university studies are identified. This qualitative study will allow us to know the status of the scientific-technological link in the development of this function in universities established in different territorial registries and with different institutional trajectories of the Province of Buenos Aires and the profiles that prevail in each one. institution. Within this framework, similarities can be observed in terms of the internal organization of this function, but differences with respect to the profiles of scientific-technological determining factors according to orientation, context and origin of university studies. In relation to this, it will be possible to observe the coexistence of two profiles and/or models of scientific-technological linkage: a traditional profile associated with companies (traditional model); a socio-productive profile (which includes different social actors).
Downloads
References
Accinelli, A. y Macri, A. (2015). La creación de las universidades nacionales del conurbano bonaerense análisis comparado de dos períodos fundacionales. Revista Argentina de Educación Superior, (11), 94-117. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo
/6528180.pdf
Alonso, G. (2007). Elementos para el análisis de capacidades estatales. En Alonso, G. (Ed.), Capacidades estatales, instituciones y política social (pp. 17-35). Prometeo Libros.
Ares Rossi, I. N. (2018). Estudio de las Unidades de Vinculación Tecnológica en las universidades nacionales. Investigar UNMDP 2018, Mar del Plata, Argentina.
Ares Rossi, I. N. (Julio, 2020). La emergencia de tecnologías sociales. El caso del Centro de Apoyo a la Transferencia de Tecnologías de la Universidad Nacional de Mar del Plata. I Congreso ESOCITE-LALICS, Montevideo, Uruguay.
Azcoaga, J. E. (1975). La universidad argentina entre 1901 y 1962. Historia integral argentina (pp. 253-272). Centro Editor de América Latina.
Benneworth, P., Pinheiro, R. and Sánchez-Barrioluengo, M. (2016). One size does not fit all! New perspectives on the university in the social knowledge economy. Science and Public Policy, 43(6), pp. 731-735. Recuperado de: https://doi.org/10.1093/scipol/scw018
Bortz, G. Becerra, L, y Thomas, H. (2018). De la “transferencia tecnológica” al desarrollo local. Dinámicas sociotecnocognitivas en el caso del Yogurito escolar (Argentina, 1984-2015). Apuntes 45 (82), 33-69. Recuperado de: http://dx.doi.org/https://doi.org
/10.21678/apuntes.82.863
Casalet, M. (2010). Mitos y realidades en la transferencia de conocimientos en América Latina. VIII Jornadas Latinoamericanas de Estudios Sociales de la Ciencia y Tecnología, Universidad Tecnológica Nacional.
Clark, B. (2004). Sustaining Change in Universities, Society for Research into Higher Education. Open University Press.
Clark, B. (1998). Creating Entrepreneurial Universities. Organisational pathways of transformation. PressCodner, D. G. (2022). Gestión de la vinculación y transferencia tecnológica en las universidades argentinas. Ciencia, Tecnología y Política 5(8), 0-73
Coopera Buenos Aires (2023). Capacidades bonaerenses para la cooperación internacional. Recuperado de: https://gba.gob.ar/capacidadesbonaerenses
Di Bello, M. E., Romero, L. A., Soca, F. A., y Sánchez Macchioli, P. G. (2020). Gestión y conceptualización de las interacciones con el entorno en universidades argentinas. Ciencia y Educación, 4(3), 7-25.
Di Bello, M. y Romero, L. (2018).Vinculación y extensión universitaria: la relación entre la universidad y sus entornos en las universidades nacionales de Quilmes y Lanús. Apuntes, 45(82), 145-171.
Di Meglio, F. (2017). Capacidades institucionales para la vinculación científico-tecnológica en una universidad argentina de gestión estatal. Revista Apuntes Universitarios, 7(1), 67-96.
Di Meglio, F. (2018). La política de vinculación científico-tecnológica en dos universidades argentinas, Revista Ciencia, Docencia y Tecnología, 28(55),141-179.
Di Meglio, F. (2019). Aporte metodológico para pensar la relación universidad-sector productivo en las instituciones de educación superior: El caso de las universidades de tamaño mediano de la Provincia de Buenos Aires. Rev. Arg. Hum. Cienc. Soc, 17(2) Recuperado de: http://www.sai.com.ar/metodologia/rahycs/rahycs_v17_n2_02.htm
Estatuto UNGS (2017). Recuperado de: https://www.ungs.edu.ar/wp-content/uploads/2019/11/Estatuto-2017.pdf
Etzkowits, H. (1998), The norms of entrepreneurial science: cognitive effects of the new university-industry linkages. Research Policy, 27, 823-833.
Evans, P. (1996). El Estado como problema y como solución. Desarrollo Económico, 35(140).
Finquelievich, S, Feldman, P. y Girolimo, U. (2017). Tandil: innovación y desarrollo local. Cuaderno Urbano, 22 (22). Recuperado de: http://dx.doi.org/10.30972/crn.22222047
Galante, O, Gibert, G y Contreras, J, y Costanzo, V. (2021). La construcción de una política de vinculación tecnológica y social en la UNGS. Pasos y horizontes a un año de la creación de la Secretaría de Desarrollo Tecnológico y Social. En J. Lottersberger. y Garrido Noguera, C. (Coords.), Alcances y desafíos de la vinculación tecnológica para la transformación social (pp. 30-56). REDUE: UNL.
Gál, Z. y Zsibók, Z. (2011). Regional Engagement of Mid-Range Universities: Adapting European Models and Best Practices in Hungary. The International Journal of Higher Education and Democracy, 2, 94-120.
García de Fanelli, A. (1997). Las nuevas universidades del conurbano bonaerense: misión, demanda externa y construcción de un mercado académico. Documentos Cedes. Serie Educación Superior, (117). Recuperado de: https://repositorio.cedes.org/bitstream/123456789/3550/1/Doc_c117.pdf
Guglielminotti, C. (2012). Historia de la gestión científica y tecnológica en la Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. (Tesis de posgrado, Universidad Nacional de Quilmes) UNQUI.
Hernández, A. (2016). Las Unidades de Vinculación Tecnológica (UVT) en las universidades públicas argentinas: El caso de la Universidad Nacional de Mar del Plata. (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Mar del Plata.
Hildebrand, M. E. y Grindle, M. S. (1994). Building Sustainable Capacity: Challenges for the public sector(Final Report). UNDP, Harvard Institute of International Development.
Isuani, F. (2007). Capacidades estatales para la gestión interorganizacional de políticas públicas. Buenos Aires: Mimeo.
Kababe, Y. (2010). Las Unidades de Vinculación Tecnológica y la articulación entre el sector científico tecnológico y el sector empresario. SaberEs, 2(1).
Kruss, G., Visser, M., Aphane, M., y Haupt, G. (2012). Academic Interaction with External Social Partners: Investigating the Contribution of Universities to Economic and Social Development. Cape Town: HSRC Press.
Lijphart, A. (1971). Comparative Politics and the Comparative Method. American Political Science Review, 65,682-93.
Lugones, G., Codner, D., Becerra, P., Pellegrini, P., Rossio Coblier, P., Martin, D., Kababe, Y., Pizzarulli, F., Bazque, H., Guidicatti, M. y Gutti, P. (2015). Dinámica de la transferencia tecnológica y la innovación en la relación universidad-empresa. (Informe final del proyecto CIECTI-MINCyT). Universidad Nacional de Quilmes.
Lundvall, B.-Á. y Johnson, B. (1994). Sistemas nacionales de innovación y aprendizaje institucional. Comercio Exterior, 44(8), 695-704.
Malizia, A. y Lombera, G (2009). Un modelo de gestión para las actividades de transferencia y vinculación tecnológica. El caso de la Universidad Nacional de Mar del Plata-Argentina. Espacios, 30(2), 30-43.
Mena B. y Huergo M. (Noviembre, 2011) “Capacitación y Acompañamiento a la Cooperativa de Trabajo CURA: Un paso hacia la Gestión Integral de Residuos.” Presentado en: XI Congreso Iberoamericano de Extensión Universitaria, Santa Fe, Argentina.
Mendoca, M. (2015). La creación de nuevas universidades nacionales en la década de los años setenta. Continuidades y rupturas del plan Taquini en el marco de la coyuntura política nacional (1966-1973). Perfiles Educativos, 37 (150).
Observatorio del Conurbano (2021). Perfiles Conurbanos. Fichas Municipales. Recuperado de: http://observatorioconurbano.ungs.edu.ar/pdf/Perfiles-conurbanos_Final.pdf
Pérez Lindo A. (1985). Universidad, política y sociedad. Buenos Aires: Editorial Universitaria.
Piovani, J. y Krawczyk, N. (2017). Los estudios comparativos: algunas notas históricas, epistemológicas y metodológicas. Educaçao & Realidade, 42(3), 821-840.
Pinheiro, R., Benneworth, P. y Jones, G. A. (Eds.). (2012). Universities and Regional Development. A Critical Assessment of Tensions and Contradictions. Londres y Nueva York: Routledge.
Piñero F., Di Meglio, F. y Lopez Bidone, E. (2010). Ciencia, Tecnología e Innovación. La Universidad y su contribución al proceso de innovación de las empresas. Caso de Estudio: Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. (UNCPBA), VII Jornadas Latinoamericanas de Estudios Sociales de la Ciencia y la Tecnología, ESOCITE 2010, Buenos Aires.
Plan de Desarrollo Institucional (2018-2022). Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Recuperado de: https://www.unicen.edu.ar/sites/default/files/PDI%20con%20Anexos.pdf
Rodriguez Gustá, A. (2007). Capacidades estatales: reflexiones en torno a un programa de investigación en G. Alonso, (Ed.), Capacidades estatales, instituciones y política social. Prometeo Libros.
Rubiano, M., Rangel, P. y Cuca, F. (2013). Estrategias de vinculación de los grupos de investigación con el sector productivo en el caso de la Universidad Nacional de Colombia. Equidad y Desarrollo, 20, 143-165.
Skocpol, T. (1985). Bringing the State back in strategies of analysis in current research, en Rueschemeyer y Skocpol, T. (Comps.), Bringing the State Back in, Cambridge University Press.
Solleiro, J. (2014). La gestión del conocimiento en las relaciones entre universidad y empresa. Informe de Investigaciones Educativas, 27(1), 45-81
Sutz, J. y Casas, R. (2000). The university-industry-government relations in Latin America. Research Policy, 29(2).
Thomas, H., Dagnino, R. y Davyt, A. (1997). Racionalidades de la interacción universidad-empresa en América Latina (1955-1995). Espacios, 18(1).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Integración y Conocimiento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who have publications with this journal accept the following terms:
a. Authors shall retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which shall simultaneously be subject to the Creative Commons License of Recognition which allows third parties to share the work as long as its author is indicated and its first publication is this journal.
b. Authors may adopt other non-exclusive licensing agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., depositing it in an institutional telematic archive or publishing it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) after publication of the article, which may lead to interesting exchanges and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access).