Up-to-date words: links between "eso es lo que é" and "para que drene esta memoria" by Liliana Ancalao

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Silvia Mellado

Abstract

Both the poetry of Liliana Ancalao and her reflections on the recent memory of the aboriginal peoples, pre-existing to the National States, occupy a relevant place in the literature of the “southern cultural area” (Espinosa, 2016). In this article I propose an investigation of the connections between "Eso es lo que é" (2014a) –an intervention of the poetess in the XXVIII Meeting of Patagonian Writers (Puerto Madryn, Chubut, Argentina, August 2010) - and the preliminary words of “Rokiñ. Provisiones para el viaje” (2020). I start from the notion of “arreo” –with which the forced displacements of the 19th century and the consolidation of the nation state and its economy in southern Argentina are named– and the configuration of a “pecuniarized space” (Pollastri, 2011 y 2016).




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How to Cite
Mellado, S. . (2021). Up-to-date words: links between "eso es lo que é" and "para que drene esta memoria" by Liliana Ancalao . Heterotopías, 4(8), 1–21. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/36167
Section
Dossier
Author Biography

Silvia Mellado, Universidad Nacional del Comahue (UNCO) - Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET)

 

Silvia Mellado (Zapala, Neuquén, Argentina, 1977) holds a PhD in Literature from the National University of Córdoba, Argentina, and a BA and Professor of Literature from the National University of La Plata, Buenos Aires, Argentina. She is an assistant researcher at CONICET. Member of the Centro Patagónico de Estudios Latinoamericanos (Facultad de Humanidades, Universidad Nacional del Comahue, Patagonia - Argentina), member of the research project: "Literatura del área cultural sur chilena y argentina en el siglo XXI" (04/H182) directed by Dr. Laura Pollastri and co-directed by Dr. Gabriela Espinosa (FAHU - UNCo). She teaches Hispanic American Literature at the Faculty of Humanities, Universidad Nacional del Comahue. 

Among his latest scientific publications are the coordination with Laura Pollastri of the Dossier "El cerco de los signos: comunidad, palabra y libertad en la literatura del sur argentino chileno del siglo XXI", Recial, Vol. 11 No. 18 (2020). Faculty of Philosophy at the National University of Córdoba. The articles "Sujetos arreados: traslados forzosos del Kulliñ en textos actuales de la Patagonia argentina y chilena" (Anclajes, vol. XXIV, no. 2, 2020), "Voces (re)unidas: poesía y narración en Füchse von Llafenko, de Gloria Dünkler" (Gramma, vol. 30, no. 63, 2019); the chapters, "Trayectos, cuerpos y 'huacherías': aproximaciones a Patriagonia de Ivonne Coñuecar" that integrates the volume Patagonia plural. Identidades híbridas e intersecciones epistemológicas de una región transfronteriza (Pollastri- Hammerschmidt eds. Postdam, Germany, 2018), "Lengua(h)ara(s)z: voces y poesía en poemas de Adriana Paredes Pinda y Jaime Luis Huenún" which integrates the volume Patagonia literaria IV Transculturidad y transfronfrontertería en la literatura patagónica (Masilla Torres - Hammerschmidt eds. Potsdam, Germany, 2018); and the book La morada incómoda: estudios sobre poesía mapuche: Elicura Chihuailaf y Liliana Ancalao (Publifadecs 2014).

In creation, he published the poetry collections Celuloide (Edulp 2005), Acetato (Educo 2009), moneda nacional (2012), Pantano seco (Doble Z 2014) and La ficción de la poesía (Editorial Hudson 2019). He is part of, among others, the anthologies Última poesía argentina (Ediciones en Danza 2008), Lof sitiado. Homenaje poético al pueblo mapuche de Chile (edition by Jaime Huenún, 2011); Antología Federal de Poesía. Patagonia Region (2014); Estación Limay. Antología contemporánea de poetas del Neuquén (edition by Raúl Mansilla and Tomás Watkins, 2017); Atlas de la poesía argentina II (edition by Eugenia Stracali and Bruno Crisorio, 2019). In 2021, he received the first national prize of Poetry Storni, Ministry of Culture.  

silviamellado7@hotmail.com

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