The eroica cadence of the arrhythmia of time in Diana Bellessi’s poetry

Main Article Content

Ayelén Pampín

Abstract

With the return to democracy, the local literary field experienced an unprecedented phenomenon: the proliferation - noted by Alicia Genovese in La doble voz (1998) - of literature written and signed by women. In those years, another remarkable event occurred, although little studied by critics: folded and insinuated among the verses, or explicitly deployed in them, traces of lesbian sensibilities, bodies, affectivities and desires that began to modulate a multiple and heterogeneous voice appeared with greater systematicity on the textual surface of Argentinian poetry. Eroica (1988), by Diana Bellessi, was the first collection of poems published in Argentina in which the manifestation of lesbian desire and bodies burst forth without masks, without euphemisms and in a celebratory and defiant tone. That is why it became a milestone of this phenomenon.


In this paper, on the one hand, I review some fundamental critical readings of this book in order to provide other perspectives from which to read the lesbian imaginary and its (re)presentation in Eroica. On the other hand, I propose to investigate the intertwining relationship between the appearance on the textual surface of a lesbian voice that (self-)affirms itself and the modulations of temporality, based on the analysis of the tempos of the writing and the rhythm of poems. I will carry out this exploration by working with the figures of the arrhythmia, the instant, the discontinuity, and the circular temporality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pampín, A. (2021). The eroica cadence of the arrhythmia of time in Diana Bellessi’s poetry. Heterotopías, 4(7), 1–18. Retrieved from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/33708
Section
Articles
Author Biography

Ayelén Pampín, Facultad de Filosofía y Letras - UBA

Ayelén Pampín has a degree in Literature from the University of Buenos Aires. In 2018 she completed a specialisation in Communication, Genders and Sexualities (Fsoc - UBA), and in 2019 she received a scholarship from the UBA to pursue a PhD in Literature, with a project called "Bodies, desires and lesbian subjectivities in Argentine poetry (1970 -2010)", based at the Instituto de Literatura Hispanoamericana (FFyL - UBA). She wrote several articles in which she works from a queer feminist perspective on the articulation of experiences of dissident sexualities in poetic language.

She wrote two books of poetry: Las manadas (Rangún, Buenos Aires: 2018) and El silencio una piel (2020, in press).

ayelenpampin@hotmail.com

References

Ahmed, S. (2018 [2004]). La política cultural de las emociones. México: UNAM.

Arnés, L. (2016). Ficciones lesbianas. Literatura y afectos en la cultura argentina. Buenos Aires: Madreselva.

Bellessi, D. (1988). La diferencia viva. Diario de poesía, Año 3, N° 9. p. 9.

Bellessi, D. (1996). La construcción de la autora: una poeta lesbiana. Lo propio y lo ajeno. Buenos Aires: Feminaria.

Bellessi, D. (2009). Tener lo que se tiene. Poesía reunida. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Bellessi, D. (2019). Contéstame, baila mi danza. 13 poetas norteamericanas. Buenos Aires: Salta el pez.

Butler, J. (2000). Imitación e insubordinación de género. En R. Giordano y G. Graham (Ed.) Grafías de Eros (pp. 87-114). Buenos Aires: Edelp.

Butler, J. (2010). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”. Buenos Aires: Paidós.

Butler, J. (2010). Marcos de guerra. Las vidas lloradas. Madrid: Espasa.

Cano, V. (2015). Ética tortillera: ensayos en torno al ethos y la lengua de las amantes. Buenos Aires: Madreselva.

Cvetkovich, A. (2018). Un archivo de sentimientos. Trauma, sexualidad y culturas públicas lesbianas. Barcelona: Bellaterra.

Dahbar, M. V. (2020). Marcos temporales de la violencia. Hacia una configuración de lo humano-inhumano. Buenos Aires: Teseo.

De Cicco, G. (1998). Imagen del texto vivo: a 10 años de la publicación de Eroica. Potencia tortillera. Archivo digital de memorias y activismos lésbico-feministas. Disponible en https://potenciatortillera.blogspot.com/1998/11/gabriela-de-cicco.html

flores, v. (2015). El sótano de San Telmo. Una barricada proletaria para el deseo lésbico en los ’70. Buenos Aires: Madreselva.

Freeman, E. (2010). Time binds. Queer Temporalities, Queer Histories. Durham: Duke University Press.

Genovese, A. (2015 [1998]). La doble voz. Poetas argentinas contemporáneas. Córdoba: Eduvim.

Jiménez España, P. (2020). Con esta boca en este mundo. El devenir de los ciclos de poesía desde los años setenta hasta la actualidad. En Arnés, L., De Leone, L., Punte, M. coords. Historia feminista de la literatura argentina. En la intemperie: poéticas de la fragilidad y la revuelta, Tomo IV, Villa María, Córdoba: Eduvim. pp. 403-424.

Kosoksky Sedgwick, E. (1998 [1990]). Epistemología del armario. Barcelona: De la tempestad ediciones.

Le Goff. J. (1977[1991]). El orden de la memoria. El tiempo como imaginario. Buenos Aires: Paidós.

Love, H. (s/f). Sintiéndose rezagad*. La pérdida y las políticas de la historia queer. Recuperado de http://hermosxsperdedorxs.tumblr.com/post/89136655072/sintiendose-rezagad-lap%C3%A9rdida-y-las-politicas

Mallol, A. (2000). Escritura y subjetividad. Poetas argentinas en los 80: entre la lírica y los géneros menores. Inti: Revista de literatura hispánica: N° 52.

Martínez Cabrera, E. (s/f). Viaje y memoria en la primera poesía de Diana Bellessi. Actas XVI Congreso AIH. Recuperado de: https://cvc.cervantes.es/literatura/aih/pdf/16/aih_16_2_248.pdf

Masiello, F. (2013). El cuerpo de la voz (poesía, ética y cultura). Rosario: Beatriz Viterbo Editora.

Meschonnic, H. (2007). La poética como crítica del sentido. Buenos Aires: Mármol izquierdo ed.

Molloy, S. (1999). De Safo a Baffo: diversiones de los sexual en Alejandra Pizarnik. Estudios. Revista de investigaciones literarias y culturales: N° 13, Caracas, pp. 133-140.

Monteleone, J. (1996). La utopía del habla. Colibrí, ¡lanza relámpagos! Buenos Aires: Libros de Tierra Firme, pp. 9-28. Recuperado de https://web.uchile.cl/vignette/cyberhumanitatis/CDA/texto_sub_simple2/0,1257,PRID%253D3621%2526SCID%253D3793%2526ISID%253D260,00.html

Paulinovich, L. (30 de septiembre, 2016) Entre las astillas del poema. Enredando Comunicación popular, recuperado de https://www.enredando.org.ar/2016/09/30/entre-las-astillas-del-poema/.

Rais, H. (1984). Lesbianismo. Apuntes para una discusión feminista. Potencia tortillera [en línea]. Recuperado de http://potenciatortillera.blogspot.com/1984/11/hilda-rais.html

Reisz, S. (2000). De mujer a mujer. Fragmentos de un discurso amoroso ginocéntrico. Arrabal, nº 2, pp. 121-30. Recuperado de https://raco.cat/index.php/Arrabal/article/view/140467

Rich, A. (2000[1980].). Heterosexualidad obligatoria y existencia lesbiana. Sexualidad, género y roles sexuales, México: FCE.

Richard, N. (2008). Feminismo, género y diferencia(s). Santiago de Chile: Palinodia.

Saez, J. (2008). Teoría queer y psicoanálisis. Madrid: Síntesis.

Solana, M. (2015). Historia y temporalidad en estudios queer: implicaciones ontológicas y políticas. Cuadernos de filosofía n° 64.

Suarez Briones, B. (2013). Las lesbianas (no) somos mujeres. En torno a Monique Wittig. Barcelona: Icaria.

Toledo, F. (2010). La poesía es un intento de avizorar el futuro. Entrevista a Diana Bellessi. El Desaguadero. Recuperado de http://eldesaguaderorevista.blogspot.com/2010/10/entrevista-diana-bellessi.html

Wittig, M. 2006 [1992]. El pensamiento heterosexual y otros ensayos. Madrid: Egales.