Rock and politics in Latin America: frictions and fractions

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Pablo Alabarces
Abel Gilbert

Abstract

Latin American rock evolved within the context of truncated modernization, shaped by states of political exception. While the initial phase in each country often mirrors the early rock scene influenced by Elvis Presley in the USA, the development of each national rock scene is deeply intertwined with the distinct paths of modernization those societies underwent, particularly during the developmentalism of the 1960s. These modernizations were complex, contradictory, and hybrid, often involving electronic influences, and occurred against the backdrop of exceptional political circumstances—ranging from Argentina’s authoritarian developmentalism to Uruguay’s democratic crisis, Brazil’s relatively soft dictatorship, and Colombia’s ongoing violence, to name a few examples. The rise of rock music on the continent is closely tied to the emergence of new youth cultures. The notion of truncated modernization helps explain both the particularities and points of convergence across countries: rock music in many nations developed amidst intense political tensions, from military coups in Brazil, Argentina, Uruguay, and Chile to armed conflict and social unrest in Colombia. In light of this, we propose a second hypothesis: rock music often collided with leftist movements across the continent, at least until the democratic transitions of the 1980s, when a possible reconciliation—or even the displacement of these leftist movements by depoliticized youth movements—may have begun to take shape. Rather than offering a strict chronology, this analysis aims to interpret the intricate relationship between rock and politics in Latin America. Two notable examples serve as key markers of this dynamic: the imprisonment of Caetano Veloso in Brazil in 1969, and the murder of Víctor Jara by the Pinochet dictatorship in Chile in 1973. These events highlight the extremes of this relationship between rock and political upheaval.

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How to Cite
Alabarces, P., & Gilbert, A. (2024). Rock and politics in Latin America: frictions and fractions. Heterotopías, 7(14), 1-19. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/47539
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Author Biographies

Pablo Alabarces, Universidad de Buenos Aires – Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina

Pablo Alabarces es Doctor en Sociología (University of Brighton, Inglaterra). Es Profesor Titular de Cultura Popular en la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires, e Investigador Superior del CONICET, reconocido por su trabajo sobre las culturas populares y el deporte latinoamericanos. Entre sus libros publicados se cuentan Fútbol y Patria (2002, publicado en Alemania por Suhrkamp en 2010); Héroes, machos y patriotas. El fútbol entre la violencia y los medios (2014; Segundo Premio Nacional de Ensayo Sociológico en 2019), la Historia Mínima del Futbol en América Latina (2018) y Pospopulares. Las culturas populares después de la hibridación (2020), estos dos últimos publicados en México. Fue distinguido, en 2024, con el premio Konex al mérito en Letras (2014-2024). Junto a Abel Gilbert, ha publicado Un muchacho como aquel. Una historia política cantada por el Rey (2021), dedicado a la trayectoria de Palito Ortega En 2025 será publicada su Historia Mínima del Rock en América Latina (México: El Colegio de México).

Abel Gilbert, Universidad Nacional de Quilmes, Argentina

Abel Gilbert es Doctor en Periodismo y Comunicación Social (Universidad Nacional de La Plata). Es compositor, ensayista y periodista. Ha editado cuatro discos con su ensamble Factor Burzaco. Es el autor de la ópera El astrólogo y escribió el texto de la ópera La patria en la oreja, de Marcelo Delgado. Tiene seis libros publicados, entre ellos Astor Piazzolla, el mal entendido (2009, en coautoría con Diego Fischerman), y Satisfaction en la ESMA (2020). Es profesor en la Universidad Nacional de Quilmes y en la Universidad Torcuato Di Tella. Desde 1999 es corresponsal en Sudamérica de El Periódico de Catalunya. Junto a Pablo Alabarces ha publicado Un muchacho como aquel. Una historia política cantada por el Rey (2021), dedicado a la trayectoria de Palito Ortega. Fue distinguido, en 2024, con el premio Konex al mérito en Letras (2014-2024). 

How to Cite

Alabarces, P., & Gilbert, A. (2024). Rock and politics in Latin America: frictions and fractions. Heterotopías, 7(14), 1-19. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/47539

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