Collecting and allegory in the theater by Mauricio Kartun and Ricardo Bartís
Keywords:
collecting, allegory, argentine theatre, cultural remainsAbstract
Taking as a starting point the Benjaminian figures of the collector and the allegorist, this article comparatively analyzes the modes of production of two leading figures in current Argentine theater: Mauricio Kartun and Ricardo Bartís. This analysis focuses on the way each of these artists relates to the history of Argentine culture through the incorporation of disused objects, obsolete machinery, and outdated images. We maintain that while Kartun works as the collector in the rescue of treasures of our culture, especially of popular culture, Bartís operates as the allegorist who exhibits the objects in which these have transitory and failed objects, because that is where his expressive power resides, its transfiguration into language.
Downloads
References
Bartís, R. (2003). Cancha con niebla. Buenos Aires: Atuel.
Benjamin, W. (2012). Origen del trauerspiel alemán. Buenos Aires: Gorla.
Benjamin, W. (2013). El libro de los Pasaje. Madrid: Akal.
Benjamin, W. (2022). El coleccionismo. Buenos Aires: Ediciones Godot.
Dubatti, J. (2007). Mauricio Kartun: poética teatral y construcción relacional con el mundo y los otros. La revista del CCC, 1(1). https://www.centrocultural.coop/revista/1/mauricio-kartun-poetica-teatral-y-construccion-relacional-con-el-mundo-y-los-otros
Fukelman, M. y Dubatti, J. (2011). Postales Argentinas (1988) de Ricardo Bartís: Dramaturgia de dirección, distopía y muerte del país. Stichomythia, 11-12. https://parnaseo.uv.es/ars/stichomythia/stichomythia11-12/pdf/estudio_9.pdf
Kartun, M. (1999). Teatro. Tomo 2. Cómo un puñal en las carnes. Desde la lona. Rápido Nocturno. Aire de foxtrot. Buenos Aires: Corregidor.
Kartun, M. (2005). La maddonita. Buenos Aires: Atuel.
Linder, B. (2014). Alegoría. En M. Opitz y E. Wizisla (Comps.), Conceptos de Walter Benjamin (pp. 17-82). Buenos Aires: Las cuarenta.
Pellettieri, O. (2001). Historia del teatro argentino en Buenos Aires. El teatro actual (1976-1998). Buenos Aires: Galerna.
Rodríguez, M. (2004). El teatro dominante y la crisis: de los “pactos de interés” a los “pactos de deseo”. En O. Pellettieri (Ed.), Teatro argentino y crisis (pp. 79-99). Buenos Aires: Eudeba.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Sandra Ferreyra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.