When arriving is to come back. Axel’s Kicillof audiovisual election campaign for governor of Buenos Aires Province

Main Article Content

Mariano Cicowiez
https://orcid.org/0000-0002-1251-0927

Abstract

A series of television spots that the Frente de Todos coalition broadcast for the 2019 Buenos Aires Province elections introduced an element into the visual frame which attracted certain degree of media attention. There are about a car in which the leader of the political binomial, Axel Kicillof, toured the insides of Buenos Aires in order to make his party retake power on that territory, after a period of four years governed by the political coalition Cambiemos. In our study, we believe appropriate to examine, from that vehicle and other surface operators, the diegesis that went through the propaganda announcements that we could call Arriving, because the elements, spaces and situations that makes them up reveal a connoted meaning that is broader than the meeting between the candidates and the voters. The methodology consisted in the realization of a corpus of observation units, according to the plot dimension that unifies them and the referential spaces in which the plot of the spots takes place. The expected impact consists in a study of the political spots’ visual frame, due to that technical devices of propaganda concerning electoral party politics constitute pertinent samples to examine a substantial aspect of contemporary visual culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cicowiez, M. (2022). When arriving is to come back. Axel’s Kicillof audiovisual election campaign for governor of Buenos Aires Province. Astrolabio, (29), 238–261. https://doi.org/10.55441/1668.7515.n29.30900
Section
Artículos de investigación

References

ABÉLÈS, Marc. (1998). Rituales y comunicación política moderna. En El nuevo espacio público, pp. 140-157. Barcelona: Gedisa.

ANNUNZIATA, Rocío. (2013). “La figura del «hombre común» en el marco de la legitimidad de proximidad: ¿un nuevo sujeto político?”. Astrolabio – Nueva Época, 10, 127-155. Recuperado en: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/3597/4500 [consulta: setiembre de 2020].

ANNUNZIATA, Rocío. (2018). “«Si viene, yo lo voto»: la proximidad en timbreos y visitas de Mauricio Macri durante la campaña electoral y su primer año de gobierno (2015-2016)”. Austral Comunicación, 7-1, 57-90. Recuperado en: https://ojs.austral.edu.ar/index.php/australcomunicacion/article/view/222/pdf_1 [consulta: setiembre de 2020].

AUMONT, Jacques y MARIE, Michel. (2006). Diccionario teórico y crítico del cine. Buenos Aires: La Marca.

BORDWELL, David y THOMPSON, Kristin. (1993). El arte cinematográfico. Una introducción. Barcelona: Paidós.

CASETTI, Francesco y DI CHIO, Federico. (2014). Cómo analizar un film. Barcelona: Paidós.

CASTELLS, Manuel. (2009). Comunicación y poder. Madrid: Alianza.

FERNÁNDEZ, José Luis. (2020). “Un presidente entre la pandemia y el postbroadcasting”. Question/Cuestión. Periodismo / Comunicación, Edición especial Vol. 1: Incidentes III. Parte I: Conflictos, 1-27. Recuperado en: https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/5979/5137 [consulta: agosto de 2020].

GAUDREAULT, André y JOST, François. (1995). El relato cinematográfico. Cine y narratología. Barcelona: Paidós.

GROYS, Boris. (2015). La obligación del diseño de sí. En Volverse público. Las transformaciones del arte en el ágora contemporánea, pp. 21-35. Buenos Aires: Caja Negra.

GUBERN, Román. (1987). La mirada opulenta. Exploración de la iconosfera contemporánea. Barcelona: Gustavo Gili.

JAKOBSON, Román. (1985). Lingüística y poética. En Lingüística y poética, pp. 25-75. Madrid: Cátedra.

LIPOVETSKY, Gilles y SERROY, Jean. (2015). La estetización del mundo. Vivir en la época del capitalismo artístico. Buenos Aires: Anagrama.

MACHADO, Arlindo. (2009). El sujeto en el cine. En El sujeto en la pantalla. La aventura del espectador, del deseo a la acción, pp. 9-119. Barcelona: Gedisa.

MANIN, Bernard. (1998). Metamorfosis del gobierno representativo. En Los principios del gobierno representativo, pp. 237-287. Madrid: Alianza.

MIRZOEFF, Nicholas. (2003). Introducción. ¿Qué es la cultura visual? En Una introducción a la cultura visual, pp. 17-61. Barcelona: Paidós.

MITCHELL, William John Thomas. (2019a). Cuatro conceptos fundamentales de la ciencia de la imagen. En La ciencia de la imagen. Iconología, cultura visual y estética de los medios, pp. 23-30. Madrid: Akal.

MITCHELL, William John Thomas. (2019b). Estética de los medios. En La ciencia de la imagen. Iconología, cultura visual y estética de los medios, pp. 109-119. Madrid: Akal.

MITRY, Jean. (2006). Estética y psicología del cine. 1 Las estructuras. México: Siglo XXI.

PEIRCE, Charles Sanders. (1974). La ciencia de la semiótica. Buenos Aires: Nueva Visión.

ROSANVALLON, Pierre. (2009). La legitimidad democrática. Imparcialidad, reflexividad, proximidad. Buenos Aires: Manantial.

SCHAEFFER, Jean-Marie. (1990). La imagen precaria. Del dispositivo fotográfico. Madrid: Cátedra.

SIGAL, Silvia y VERÓN, Eliseo. (2014). Perón o Muerte. Los fundamentos discursivos del fenómeno peronista. Buenos Aires: Eudeba.

THOMPSON, John B. (1998). Los media y la modernidad. Una teoría de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.

VERÓN, Eliseo. (1987). La palabra adversativa. Observaciones sobre la enunciación política. En AA. VV., El discurso político. Lenguajes y acontecimientos, pp. 11-26. Buenos Aires: Hachette.

VERÓN, Eliseo. (1998). Mediatización de lo político. Estrategias, actores y construcción de los colectivos. En Gilles Gauthier, André Gosselin y Jean Mouchon (comps.), Comunicación y política, pp. 220-236. Barcelona: Gedisa.

VERÓN, Eliseo. (2001). El cuerpo de las imágenes. Bogotá: Norma.

WAISBORD, Silvio. (1995). El gran desfile. Campañas electorales y medios de comunicación en la Argentina. Buenos Aires: Sudamericana.

WATZLAWICK, Paul; BEAVIN BAVELAS, Janet; y JACKSON, Don D. (1997). Algunos axiomas exploratorios de la comunicación En Teoría de la comunicación humana, pp. 49-71. Barcelona: Herder.

XAVIER, Ismael. (2008). El discurso cinematográfico: la opacidad y la transparencia. Buenos Aires: Manantial.

Otras fuentes

Frente de Todos. (2019a). Llegando 6 de octubre [Spot]. Recuperado en: https://www.facebook.com/116053261893854/videos/393546531319513/ [consulta: mayo de 2020].

Frente de Todos. (2019b). Llegando 25 de octubre [Spot]. Recuperado en: https://www.facebook.com/kicillofok/videos/320118028819291/ [consulta: mayo de 2020].

Frente de Todos. (2019c). Al igual que toda nuestra campaña [Spot]. Recuperado en: https://www.facebook.com/116053261893854/videos/738281003264088/ [consulta: mayo de 2020].

Frente de Todos. (2019d). Vamos a poner en marcha la provincia [Spot]. Recuperado en: https://www.facebook.com/116053261893854/videos/1088836567987309/ [consulta: mayo de 2020].

Frente de Todos. (2019e). Axel en persona [Spot]. Recuperado en: https://www.facebook.com/kicillofok/videos/361057334818140/ [consulta: mayo de 2020].

Junta Electoral de la Provincia de Buenos Aires. (2019). Elecciones 27 de octubre de 2019. Escrutinio definitivo. Provincia de Buenos Aires. Cargo: Gobernador. Recuperado en: http://www.juntaelectoral.gba.gov.ar/resultados-generales/2019gob.pdf [consulta: abril de 2020].