To emerge inside/from Córdoba (2010-2015): a list that provokes a whirl

Authors

  • Cristina Siragusa Universidad Nacional de Córdoba
  • Marcela Yaya Universidad Nacional de Córdoba
  • Sergio Michelazo Universidad Nacional de Córdoba
  • Viviana García Universidad Nacional de Córdoba
  • Agustín Vallejo Universidad Nacional de Córdoba
  • Florencia Maccario Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.55442/tomauno.n6.2018.20904

Keywords:

Cinematografía, Región, Largometraje, Filmografía, Lista

Abstract

Wondering about emerging filmmaking experiences within the distribution of the sensible in Córdoba on the 2010 – 2015 period resulted a defying task, since in the those few years a centrifugal movement transformed the local audiovisual territory. The both quantitative and qualitative explosion of filmography that opted for the feature film as a way to express stories may be conceived as a particular moment in Cordobesian film history, and it implied the development of technical and narrative processes which where of greater magnitude to those which existed beforehand. Undertaking this kind of researching exercise did not only require data exploration, collection and construction; but also it was indispensable to build a conceptually wide and flexible netting about the items that could be included on the list in order to carry it out. A film catalog of broad scope, which highlights on the volume of production, but also on the stylistic plurality that was exhibited on different screens. That is why, paraphrasing Eco (2009), it was decided to organize information recognizing its open quality, which implies that it can always be further enriched with a new element.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cristina Siragusa, Universidad Nacional de Córdoba

Los autores de este artículo pertenecen al equipo de investigación Emergentes. Poéticas audiovisuales de/desde Córdoba (2010-2015) Segunda parte (Proyecto “A” con Subsidio y Aval Académico de la Secretaría de Ciencia y Técnica de la Universidad Nacional de Córdoba con sede de trabajo en CEPIA – Facultad de Artes, con la dirección de Cristina A. Siragusa y co-dirección de Alejandro R. González). El estudio abordó la imagen-que-imagina lo cordobés considerando sus dimensiones formales y temáticas de las experiencias audiovisuales locales. 

References

Aprea, G. (2004). “Los documentales y la noción de dispositivo”, en Actas de las Jornadas de Política y Cultura, Instituto del Desarrollo Humano, Universidad Nacional de General Sarmiento.

Caletti, S. (2007). “Repensar el espacio de lo público. Un esbozo histórico para situar la relaciones entre medios, política y cultura”, en Boletín de la Biblioteca del Congreso de la Nación Nº123 “Medios y Comunicación”, Buenos Aires.

Eco, U. (2010). El vértigo de las listas. Barcelona: Lumen.

La Ferla, J. (2016). “El cine después del cine”, en Montajes Revista de Análisis Cinematográfico N° 4, Publicación Semestral del Seminario Universitario de Análisis Cinematográfico, Julio-Diciembre de 2016.

Specchia, N. y Monserrat, A. (2014). El sector audiovisual en Córdoba - 2014. Córdoba: Subsecretaría de Cultura de la Municipalidad de Córdoba.

Published

2018-11-01

How to Cite

Siragusa, C., Yaya, M., Michelazo, S., García, V., Vallejo, A., & Maccario, F. (2018). To emerge inside/from Córdoba (2010-2015): a list that provokes a whirl. Toma Uno, (6), 163–170. https://doi.org/10.55442/tomauno.n6.2018.20904