The critical imagination Ways of doing and intervening in the present
DOI:
https://doi.org/10.53971/2718.658x.v15.n24.43362Keywords:
imagination, criticism, materiality, fiction, spacesAbstract
This paper analyzes the important place that imagination occupies in the contemporary critical scene. Disputing a specific way of doing and intervening, the imagination proposes in the present scene an interrogation and a way of exploration from the work of fiction in a generalized context of crisis. For this, at first, we establish a theoretical-critical journey through the links that imagination develops with materiality, images, power, invention mainly from the contributions of Soto Calderón (2022). In a second moment, we develop a cartography for three critical moments in which the imagination releases a power capable of challenging certain meanings around the end and exhaustion: trance as a critical instance in Jens Andermann (2018), the virtuality of space in Fermín Rodríguez (2010), the speculative drift and the public imagination in Josefina Ludmer (2020). This tour also illuminates the link between space and imagination in contemporary criticism.
References
Andermann, J. (2018). Tierras en trance. Arte y naturaleza después del paisaje. Santiago de Chile: Metales pesados.
Agamben, G. (2016). ¿Qué es el acto de creación?, El fuego y el relato. México: Sexto piso.
Benjamin, W. (2009a). El libro de los pasajes. Madrid: Akal.
Benjamin, W. (2009b). La dialéctica en suspenso. Fragmentos sobre la historia. Santiago de Chile: Lom.
Biset, E. y Naranjo Noreña, I. (2022). Arqueologías políticas del futuro: de la Aceleración al Antropoceno, [Artículo], Mediações, 27 (1), 1-22.
Chartier, R. (2022). Cartografías imaginarinas (siglos XVI-XVIII). Buenos Aires: Ampersand.
Contreras, S. (2022). El Diario Sabático: estructura histórica y experiencia del presente en la especulación temporal de Josefina Ludmer, [Artículo], Cuadernos LIRICO, 24, 1-15.
Cortes Rocca, P. y Horne, L. (2021). La imaginación material. Restos, naturaleza y vida en la estética latinoamericana contemporánea [Artículo], Estudios de Teoría Literaria, 10 (24), 4-15.
Dalmaroni, M. (2016). La resistencia de lo imposible (una introducción), [Artículo], Estudios curatoriales, 3 (4), 1-6.
Danowski, D. y Viveiros de Castro, E. (2019). ¿Hay mundo por venir? Ensayos sobre los miedos y los fines. Buenos Aires: Caja Negra.
Deleuze, G. y Guattari, F. (2004). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. España: Pretextos.
Deleuze, G. (2019). Lo actual y lo virtual. Buenos Aires: Red Editorial.
Horne, L. (2022). Futuros menores. Filosofías del tiempo y arquitecturas del mundo desde Brasil. Santiago de Chile: Universidad Alberto Hurtado.
Ludmer, J. (2020). Aquí América Latina. Una especulación. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Ludmer, J. (2006). Literaturas postautónomas [Artículo], Ciberletras. Revista de crítica literaria y de cultura. 17, 236-244. Disponible en https://www.lehman.cuny.edu/ciberletras/documents/ISSUE17.pdf
Maccioni, F., Milone, G., Santucci. S. (2021). Imaginar/hacer. Ficciones teóricas para la literatura y las artes contemporáneas. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.
Pratt, M. L. (2019). Los imaginarios planetarios. Madrid: Aluvión.
Rancière, J. (2009). El reparto de lo sensible. Estética y política. Santiago de Chile: Lom.
Rancière, J. (2015). El hilo perdido. Ensayos sobre la ficción moderna. Buenos Artes: Manantial.
Rodríguez, F. (2010). Un desierto para la nación. Escrituras en torno al vacío. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Rodríguez, F. (2022). Señales de vida. Literatura y neoliberalismo. Córdoba: Euduvim.
Soto Calderón, A. (2022). La imaginación material. Santiago de Chile: Metales pesados.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los/as autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), luego de su publicación en la revista. (Véase El efecto del acceso abierto).