Language is a virus? Some questions about digital literature in times of Big Data and algorithmic governance
Keywords:
digital literature, virus, algorithmic governance, necro-writings, expropriationAbstract
In this work, we intend to analyze —from the word virus as an interface between fields— some of the proposals of William Burroughs in The Electronic Revolution (1970). We wonder about the new echoes and meanings that the cut-up technique can acquire in Latin America today, at a time when —in the digital domain— the viral has assumed new inflections. The observation of the way in which the subject is thought in Burroughsian texts leads us to question ourselves about the possible space for a subject in literature in an era traversed by Big Data and algorithmic governance. To delve into this question, we analyze two digital literature productions —Scalpoema (2001) by Joesér Álvarez and No poseas un miedo (2020) by Matías Buonfrate— guided by the concepts of necroescrituras and desapropiación by Cristina Rivera Garza. From there, we investigate the diverse ways that these productions propose to work on linguistic matter, and we wonder if they discuss the naturalized modes of neoliberalism, necropower, and their conceptions of language as a mere tool at the service of appropriation and extractivism.
References
Adorno, T. (1983). Teoría estética. Buenos Aires: Orbis.
Alvarez, J. (2001). Scalpoema. Disponible en https://www.observatorioldigital.ufscar.br/repositorio-da-literatura-digital-brasileira/scalpoema/ Consultado el 31 de julio de 2021.
Alvarez, J. (2012). Manifesto Escalpoético. Disponible en http://culturadigital.br/escalpoetica/ Consultado el 31 de julio de 2021.
Anderson, L. (2017). El corazón de un perro. Buenos Aires: Editorial Bikini Ninja.
Berardi, F. B. (2018). Fenomenología del fin. Buenos Aires: Caja Negra.
Bourriaud, N. (2004). Postproducción. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.
Buonfrate, M. (2020). No poseas un miedo. Disponible en https://www.instagram.com/tv/CD9dRlCgBx9/?utm_source=ig_web_copy_linkConsultado el 31 de julio de 2021.
Burroughs, W. (2009). La revolución electrónica. Buenos Aires: Caja Negra.
Burroughs, W. (2020). La generación invisible. En Autor, El tiquet que explotó (pp. 225-237). Santiago de Chile: Editorial Hueders.
Carrión, J. (2020). Lo viral. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Da Porta, E. y Tabachnik, S. (2019). Escrituras virtuales y subjetivación. Heterotopías, 2(3), pp. 1-10.
Deleuze, G. (2005). Posdata sobre las sociedades de control. En C. Ferrer (Comp.), El lenguaje libertario. Antología del pensamiento anarquista contemporáneo (pp. 115-121). La Plata, Terramar.
Gache, B. (2020). De combinatorias, lecturas y crímenes. Disponible en http://belengache.net/ensayos/combinatorias.html Consultado el 31 de julio de 2021.
Gamerro, C. (2009). Por un arte impuro. En W. Burroughs, La revolución electrónica. Buenos Aires: Caja Negra.
Goldsmith, K. (2011). Uncreative writing. New York: Columbia University Press.
Guattari, F. (1980). Présentation du seminaire. Disponible en https://web.archive.org/web/20081116053749/https://www.revue-
chimeres.fr/drupal_chimeres/files/801209.pdf Consultado el 31 de julio de 2021.
Haraway, D. (2019). Seguir con el problema. Generar parentesco en el Chthuluceno [Trad. Helen Torres]. Bilbao: Editorial Consonni.
Kamenszain, T. (2009). Las únicas palabras verdaderas son las palabras que se tocan. Entrevista a William Burroughs en: Burroughs, William. La revolución electrónica. Buenos Aires, Caja Negra.
Kozak, C. (2011). Tecno-poesía experimental y políticas del acontecimiento. Actas del Seminario Internacional Ludión/Paragraphe, pp. 53-63.
Kozak, C. (2017). Esos raros poemas nuevos. Teoría y crítica de la poesía digital latinoamericana. El jardín de los poetas. Revista de teoría y crítica de poesía latinoamericana, 3(4), pp. 1-19.
Kozak, C. (2019a). Poéticas/Políticas de la materialidad en la poesía digital latinoamericana. Perífrasis. Revista de Literatura, Teoría y Crítica, 20, pp. 71-93.
Kozak, C. (2019b). Derivas literarias digitales: (des) encuentros entre experimentalismo y flujos culturales masivos. Heterotopías, Revista del Área de Estudios Críticos del Discurso, pp. 1-24.
Laguna, F. (2018). Terminaron los 90. En Los grandes proyectos. Buenos Aires: La Página.
Luy, V. (2010). Plan de operaciones. Buenos Aires: Crack Up.
Machado de Assis, J. M. (2003). Memorias póstumas de Blas Cubas. Buenos Aires: Editorial De la Flor.
Marques, D. y Gago, A. (2021). Language Has a Virus: from figure of thought to experimental laboratory. Electronic Literature Knowledge Base.
Mbembe, A. (2011). Necropolítica. Madrid: Melusina.
Mugica, F. (2020). Escenas de lo inatrapable en el medio digital: las producciones de Carlos Gradín, Paloma González Santos y Leonardo Solaas. Estudios de Teoría Literaria, 10(21), pp. 177-187.
Parikka, J. (2007). Digital Contagions: A Media Archeology of Computer Viruses. New York: Peter Lang.
Perloff, M. (2010). Unoriginal genius. Chicago: The University of Chicago Press.
Remírez, F. (2013). Generación de textos por cadenas de Markov. Disponible en http://biblumliteraria.blogspot.com/2013/05/generacion-de-textos-por-cadenas-de.html
Rivera Garza, C. (2013). Los muertos indóciles. Necroescrituras y desapropiación. México: Tusquets.
Rocha, R. (2014). Contribuições para uma reflexão sobre a literatura em contexto digital. Revista da Anpoll (36), p. 160-186.
Rouvroy, A. y Berns, T. (2013). Gouvernementalité algorithmique et perspectives d’ émancipation. Le disparate comme condition d’individuation par la relation? Réseaux, (177), pp.163-196.
Rodríguez, P. M. (2019). Las palabras en las cosas. Saber, poder y subjetivación entre algoritmos y biomoléculas. Buenos Aires: Cactus.
Schönberger, V. (2013). Big data. La revolución de los datos masivos. Madrid: Turner Publicaciones.
Sibilia, P. (2013). El hombre postorgánico. Cuerpo, subjetividad y tecnologías digitales. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Solaas, L. (2018). Autómatas creadores: los sistemas generativos en el cruce del arte y la tecnología. Disponible en https://solaas.medium.com/aut%C3%B3matas-creadores-los-sistemas-generativos-en-el-cruce-del-arte-y-la-tecnolog%C3%ADa-f6d36dc1edd5 Consultado el 31 de julio de 2021.
Solaas, L. (2020). El virus y el cese de todo lo incesante. Disponible en https://solaas.medium.com/el-virus-y-el-cese-de-todo-lo-incesante-c960c6b3dd5a Consultado el 31 de julio de 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aquellos/as autores/as que tengan publicaciones en esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los/as autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los/as autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los/as autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web), luego de su publicación en la revista. (Véase El efecto del acceso abierto).