The Gaze in The Secret of Rembrandt by María Teresa Andruetto

Authors

  • Blanca Alberta Rodríguez Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

DOI:

https://doi.org/10.53971/2718.658x.v11.n18.31230

Keywords:

María Teresa Andruetto, Argentine poetry, gazing, affectivity, style

Abstract

Maria Teresa Andruetto's writing seems to be based on a particular way of gazing, which contributes to one of the most prominent stylistic features of her poetry. To determine what this way of gazing is, what its properties and stylistic implications are, is the purpose of the article. The poem The Secret of Rembrandt is taken as the object of analysis, from the field of literary studies and by taking into account some considerations of tensive semiotics, since this theoretical perspective, by correlating the sensitive with the intelligible as the first articulation of meaning, allows us to characterize the action of gazing, within Andruetto's poetry, as a form of the predominantly affective vision.

Author Biography

  • Blanca Alberta Rodríguez, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

    Dra. en Letras, profesora e investigadora en el Programa de Semiótica y Estudios de la Significación y en la Escuela de Artes Plásticas de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, México. 

References

Andruetto, M. T. (1998). El secreto de Rembrandt. Córdoba: Llanto de mudo ediciones.

Andruetto, M. T. (2008). Pavese/Kodak. Buenos Aires: Ediciones del Dock.

Barthes, R. (1999). La cámara lúcida. Trad. Joaquim Sala-Sanahuja. 7a. Barcelona: Paidós.

Casasco, G. (2002-2003). Los alrededores, la mirada. Visio. La revue de l'Association Internacionale de Sémiotique Visuelle, vol. 7, (3-4), 131-140.

Levinas, E. (2000). La huella del otro. México: Taurus.

Mier Garza, R. (2010). Inflexiones de la experiencia estética. Puebla: Programa de Semiótica y Estudios de la Significación/BUAP.

Nancy, J.L. (2006). La mirada del retrato. Buenos Aires: Amorrortu.

Ouellet, P. (2004). Semiótica y estética: la mirada del otro. Puebla: Programa de Semiótica y Estudios de la Significación/BUAP.

Rembrandt, H. (1660). Autorretrato ante el caballete [Pintura]. París: Museo del Louvre.

Rembrandt, H. (1629). Autorretrato con gorguera [Pintura]. La Haya: Mauritshuis.

Simmel, G. (2011). El rostro y el retrato. Trad. Mahias Andlau. Madrid: Casimiro.

Published

2020-12-12

How to Cite

The Gaze in The Secret of Rembrandt by María Teresa Andruetto. (2020). Recial, 11(18). https://doi.org/10.53971/2718.658x.v11.n18.31230

Similar Articles

11-20 of 393

You may also start an advanced similarity search for this article.